ODIN OCH DIESEL, KOM IN OCH ÄÄÄÄÄT!!

1. Jag är så jääääävla glad över att det enda barn jag har är en flicka. Nix, det finns inga rationella orsaker till detta, men jag tänker verkligen inte hymla om det. Jag blev uppriktigt lycklig när vi var på ultraljud och sköterskan lyckades zooma in på fostrets skrev och vi kunde konstatera att tjahapp, there’s a whole lotta nothing going on mellan de där låren. Och jag har varit apnöjd med det ända sen dess. She’s my kinda gal, helt enkelt.

2. Samtidigt känner jag att det fan är synd på så rara ärtor. Tänk om jag hade fått en son, vilken toppenkille jag hade uppfostrat honom till då! Empatisk och verbal, ödmjuk och rolig. Ibland tänker jag att jag faktiskt har en skyldighet gentemot menskligheten att föda en son, bara för att få ge liv åt denna frälsargestalt. Det hade blivit så bra.

Inte för att vara sån, men vad världen behöver idag är ju inte direkt fler killar som dotterns dagispolare Nils, vars främsta claim to fame just är att han har pung. Ååh, jag gillar verkligen inte Nils. Om tio år kommer han fortfarande att hävda att världen är till för honom och att tjejer ska hålla käften. Om sjuttio år också. Han kommer sitta längst bak i klassrummet hela låg-, mellan- och högstadiet igenom och bröla när Tindra ska hålla sitt föredrag om regnskogen. Och han kommer fortfarande att smyga in ett tjuvnyp istället för en vänlig klapp, när han tror att ingen ser.

Som häromdagen, i kuddrummet, strax innan morgonsamlingen. Att jag inte drog till honom där och då. Den lille skiten. Men jag har ögonen på honom, och det vet han eftersom jag gjorde den universella I’m watching YOU-gesten nästa gång han tittade åt mitt håll. Eller näe, det vet han ju inte, för DUH, hur många treåringar fattar den? Men i alla fall. Har han nåt innanför pannbenet så inser han att ligga lågt nästa gång det är jag som lämnar.

Och vi har några år kvar på samma dagis, och det lär bli fler tillfällen. Nästa gång Nils, då kanske inte fröken Gustav är där just när du lägger fälleben för min unge när hon kommer studsande. Och då du.

Passa dig.

/Maggan

Kommentera

