Preaching to the choir, sparkar in öppna dörrar.

Dags för lite allvar. Jag ger mig ut på hal is. Kanske blir jag i och med detta bannlyst från internet, kanske blir jag hyllad som en hjälte. Jag är barnet som ropar att kejsaren är naken. Men är folk redo att se? Jag vet att jag inte är ensam, det känns tryggt. Jag har Kvinnopartaj bakom mig och känner medvinden.
Ok, here goes:
Jag hatar Lady Dahmer.
Frågor på det?

32 svar to “Preaching to the choir, sparkar in öppna dörrar.”

  1. Clementine Says:

    Och jag gillar inte Underbara Clara.

  2. Kvinnopartaj Says:

    Att ogilla är klart underskattat.

  3. K Says:

    Hata är ett starkt ord. Men klockers i detta sammanhang.

  4. hannaholmberg Says:

    *Hej hej* jag har en fråga – varför? 😀 mest för att det är intressant, bryr mig eg inte så mycket om vem som hatar vem.

  5. hannaholmberg Says:

    Men gud, varför står det hannaholmberg i en klump för? Det bad jag inte om. :/ men men.

  6. Hanna Says:

    *ursäkta spam* men här är bloggen jag använder ju..

  7. kvinnopartaj Says:

    Asså det är nog en kombination av en sjuhelvetes massa skräp. Som blir extra känsligt när hon kapat ett sånt viktigt ämne…och sen kraschar hela härligheten i två högar dynga.
    Självförhärligande, icke ifrågasättande eller problematiserande kring egna val trots att hon är ursnabb att såga andra. Hon pratar om genus som att det är viktigare än luft men hon säger samtidigt glatt att de prioriterar att mannen jobbar så att de kan lägga tio papp i månaden på mat? Hon tycker att män och kvinnor bemöts olika men kan inte se hur hon bidrar till detta med att skita i att utbilda sig, stanna hemma med barnen tills de blir könsmogna medan mannen drar hem pengarna. Visst är mycket i hennes retorik effektsökeri (även om det blivit SÅ mycket bättre) men det är så synd när det sker inom ett så sjukt viktigt ämne. Och det är synd att hon inte tar reda på fakta utan bara går på känslor och hittepå.

  8. Hanna Says:

    Det var ett snabbt svar, tack för det 🙂 Förstår synpunkterna, och håller med om det mesta.. Men skulle inte gå så långt som att säga att jag hatar henne. 😛

    Er blogg hamnar iaf bland mina bokmärken 🙂

  9. kvinnopartaj Says:

    Nä det blir ju väldigt privat. Vi säger ”fenomenet” istället. Inte privatpersonen.

  10. Jenny Says:

    Åh tack! Äntligen någon som säger det jag alltid tänkt. Dessutom verkar hon inte vara den vassaste kniven i lådan om vi säger så… Och det faktum att hon själv anser sig vara den mest välslipade proffskniven i världshistorien gör mig inte ett dugg mer välvilligt inställd.

  11. hemligt psyko Says:

    Åh vad härligt, jag håller med. Jag kräks av Lady dahmers blogg, läser den enbart för att gotta mig i hennes pinsamma diskussioner och inlägg. Maken till onyanserad människa har jag sällan skådat och hennes genuspredikan är too much. Kom igen liksom, ja väldigt viktigt med rosa på pojkar och bla bla, men det kanske finns annat att lägga fokus på? Typ utbildning? Att kvinnor inte ska bli försörjda av sina män? Men nää då blir det ju lite jobbigt att rannsaka sig själv, bäst vi kör på ett varv till om rosa och blå barnkläder..

    • Fialotta Says:

      Off the topic, min snart 2 år gamla som hade röda byxor och en cerise/grön/blå/gul/röd tröja på sig ute i helgen. På 2 timmar var det 2 personer som antog att han var en tjej. Jag tycker att det är rätt kul att folk antar kön utifrån kläder. Så testa det om du får barn ngn gång, att klä dom i ”det andra könets färger” folk 😉

      • Fialotta Says:

        oj, blev bara halvklart..
        Folk blir så generade då de inser att de just sagt tjej till en kille osv 🙂

    • liv Says:

      Ja för det där ”du bryr dig om fel saker, bry dig om det JAG tycker är viktigt” är ju så fräscht, och liksom sprudlar av intelligens.

  12. Frida Says:

    Min sambo och jag är feminister och bryr oss även, i viss mån, om genus. Dock brukar vi läsa Lady Dahmers blogg bara för att skratta åt diskussionerna där. Det är inte bara roligt med de korkade grejer LD ibland skriver utan det är också roligt med de korkade kommentarer hon får. Det är typ bästa underhållningen på hela dagen, kvällssurfandet på Dahmers blogg!

  13. Mai Says:

    Ok, here goes:
    Jag älskar Lady Dahmer(s blogg).
    Frågor på det?

    🙂

  14. Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan. Says:

    Varför hata? Jag blir riktigt ledsen av den här läsningen. Vad tror ni den som ni hatar blir. Ok att inte uppskatta bloggen, men låt bli att läsa då. Varför vill ni kasta skit/såra henne. Onda jävlar. Sök hjälp!

    • Maggan Says:

      Nu tror jag visserligen att vi har varit ganska tydliga med det här redan, men ändå, vi tar ett varv till.

      Ingen här är ute efter att vare sig kasta skit eller såra någon. Vi som skriver i KP har ett kritiskt förhållningssätt till allt vi ser, läser och upplever, och försöker i möjligaste mån att presentera vår kritik hyfsat nyanserat. Med detta sagt så erkänner vi villigt att allt vi känner inte går att uttrycka diplomatiskt, och i det här fallet är ordvalet mycket riktigt rätt drastiskt. Innebörden i uttalandet är i princip: ”Jag hatar hur LD generaliserar och raljerar kring komplexa frågeställningar utan speciellt mycket vetenskapligt underlag som hade kunnat öka trovärdigheten i hennes uttalanden. Jag hatar också de dubbelmoraliska värderingar hon ger uttryck för, samt inte minst den anhopning av lika dåligt underbyggda och oreflekterade åsikter som hennes läsare fyller kommentarsfältet med.”

      Sen vill jag bestämt hävda att argumentet ”läs inte då, om ni inte gillar vad h*n skriver” är ganska fånigt. Ingen skulle rekommendera någon annan att bara läsa trevliga nyheter i tidningen eller bara diskutera trevliga saker på fikarasten. Personligen gillar jag att söka upp information som provocerar mig, och om jag ges möjlighet att debattera med avsändaren av den provocerande informationen, så tar jag den. Men all diskussion måste inte alltid vara konstruktiv – precis som alla andra gillar vi på KP att få lov att tycka saker på det där sättet som är en av demokratins grundförutsättningar.

      En av KP:s starkaste drivkrafter att utmana maktstrukturer, och storbloggare med många tusen följare och läsare är maktfaktorer. När vi har läst tillräckligt mycket dumheter i en blogg redovisar vi våra iakttagelser, både för den berörda bloggaren och på vår egen blogg. Till skillnad mot de flesta som vi kritiserar bemöter vi dock all kritik som riktas mot våra iakttagelser här, och uppmuntrar alla läsare till fortsatt dialog.

      • liv Says:

        Hur menar du nu, Nina? ”Vi är inte ute efter att kasta skit – vi kastar bara jättemycket skit” eller vadå?

  15. Lady Dahmer (@ladydahmer) Says:

    vill bara tillägga att inlägget i sig inte upprör mig det minsta. Faktiskt! 🙂

    (sen kan man diskutera kommentarerna + stämningen)

  16. Cecilia Says:

    Jag älskar LD och hennes blogg har fått min att få bättre självförtroende, bekämpa min egen utseendefixering och mycket annat som får mig att må bra. Men okej om ni inte gillar henne, men vafan hata är väl inget trevilgt ord som vi använder va?

    • Kerstin Says:

      Det låter ju jättebra. Fortsätt gärna och läs vad andra skriver om genus och ideal. Jag respekterar att du inte använder ordet hata, vänligen respektera att jag använder det.
      Ps: vad säger du om du hatar något?

    • Tobias Says:

      Jag hatar när någon jag inte känner försöker fostra mig genom att använda ”vi”. 7of9 kan få assimilera mig, när någon annan använder ”vi” luktar det bara unket.

      • kvinnopartaj Says:

        Hon är säkert dagisfröken. De brukar prata sådär efterblivet och mästrande.

      • liv Says:

        Det är möjligt, men de är som tur är intelligentare än dagisbarnen de tillrättavisar. Det brukar dessutom vara befogat, precis som här.

  17. Malin Says:

    Jag älskar LD

  18. Jessica Says:

    Det kan ju knappast vara möjligt. Hon är fan den coolaste och beundransvärda människa som finns.

  19. Rossy Anna Says:

    Hat är ju ofta ett symtom. Känner du dig mindervärdig? Otillräcklig? lever du som lär i alkt, självklart inte, du har dock inte insikt nog att klara hantera ångesten det ger dig, så du projicerar den utåt. Att i den hör bloggen som du kallar feministiskt läsa typiskt kvinnoförtryck är tragiskt. Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnr om inte hjälper varandra.

  20. alfred angelo 2251a Says:

    It is important, for that reason, to make certain that just about any untrusted subject material that will styles part of an internet site often be taught about the several source than just about any very sensitive subject matter regarding the fact that internet site. Untrusted articles and other content will be able to spoof almost every page on a single beginnings, look at files via that origin, lead to scripts in that , foundation to make sure you accomplish, send in creates to and also via which usually beginning despite the fact that they can be safeguarded right from cross-site demand forgery hits by simply exceptional bridal party, plus make full use of any sort of third-party methods come across or even legal rights approved to the next decent

Kommentera

