Dymmelonsdagsinferno

Så igår var det ju dymmelonsdag. Idag är det skärtorsdag och jag har bakjour hela helgen, men efter gårdagens debacle tror jag inte att jag blir inringd. Inte alls faktiskt. 

Det började sedvanligt med äggafrukost för arbetslaget och Coop Extras minsta storlek på påskägg med fyra ynkliga torra dragéägg. Sedan skulle vi gå ronden och det var väl kanske dålig avvägning av mig att lyfta traditionen med dymmellappar på ryggen inför patienterna, men det är lätt att vara efterklok. 

När Gittan hade sett att det stod på Annas rygg ”Jag gillar att ligga med tjejer” började hon frenetiskt gräva bakpå ryggen för att se ifall det satt någon sanningssägande lapp på hennes ryggrad. Vilket det självklart gjorde, jag hade med fin stil präntat ut hennes veckokonsumtion av alkoläsk, komplett uträknat med kaloriintag också. I sin iver att komma åt lapphärket snurrade hon så fort att hon ramlade rakt in i en patients fyllda bäcken, varpå exkrementer och allsköns kräkor flög över båd patient och Anna, som fortfarande inte förstått att dymmelonsdagen i trakterna jag kommer ifrån inte bara innebär lapp på ryggen, utan att de ska vara sanningssägande också.

Själv tyckte jag nog att det var en mycket lyckad dymmelonsdag, som väl vägde upp för att jag missade första april.

De må vara småsura nu, särskilt undersköterskan som fick städa upp det hela, men jag vet att de kommer ändra sig snart framöver. Jag är ju trots allt en underbar och härlig person som ALLA älskar, och de få små personer som inte gör det är väl ändå inte av större vikt. 

Glad Påsk!

/Betty

Kommentera

