Blomvakt

Det är med skam ända ut i fingertopparna jag hamrar ner detta sorgliga över ett oskyldigt tangentbord. Det var liksom så att ex-gubben ringde häromdagen och ville att jag gjorde honom en tjänst. ”För gammal vänskaps skull”.

Ett eventuellt halmstrå av vänskap är svår att hitta i den gödselstack av havererat äktenskap, lögner och ”skilsmässa som saknar motstycke av förnedring och utnyttjande” som min terapeut kallar vår separation. Så jag sa nej, som jag tränat så länge.

– Men Siffsan-gumman för faaan. Hur tror du det här känns för mig? Här har man ansträngt sig och tömt pengapungen för att gumman ska få vila upp sig med en paraplydrink eller sju över påsken. En mänsklig jävla rättighet kan tyckas och jag fixade det. Men så är det ingen jävel som kan ställa upp och vattna grönsakerna! Alla har en massa jobb och hobbies och efter wörk och sånt där. Men så tänkte jag på dig, klippan… Gumman är så orolig för benjaminfruttisarna i finrummet att hon är redo att avboka. Och DE stackars blomstrena har du väl inget otalt med? Väl? Va? Det vore ju riktigt vrickat menar jag.

Och det har han ju rätt i. Och man ska inte ta ut sin ilska på den som faktiskt inte gjort något.

– Och så kan det ju vara lite kul för dig att se hur vi fixat till det här hemma sen du var frun i huset! Vi och vi hehe, det är ju regeringen som kan sånt där med fengschuii och öppen planlösning. Då säger vi så! Du kan hämta nyckeln på mitt jobb under skärtorsdagen när vi dragit. Gumman ser ingen anledning till att vi behöver ta det fejs to fejs så att säga. Och det har hon ju jävligt rätt i. Skitbra, häppåre!

Det kan hända att jag gått dit nu. Det kan hända att jag i blint raseri över alla IKEA-tavlor och fondväggar bestämde mig för att hämnas. Det kan hända att jag skriver detta på ex-gubbens laptop sittandes med neddragna underbyxor och brutalt särade skinkor på hans huvudkudde. Och hennes. Och så baksidan av hans. En gång till.

Jag vet inte riktigt vad som flög i mig och nu törs jag inte resa mig upp. Man kanske skulle passa på att ta ett foto till årets julkort.

So long, Siv

2 svar to “Blomvakt”

  1. elvis Says:

    Dör!

  2. Ia Says:

    Rätta takter!

Kommentera

