Jag älskar mig själv som tusen strålande solar

Jag har alltid velat kunna dansa såhär:

 

När Beyonce skakar rumpa känns det som att något i mig väcks. En urkraft av något slag. Jag vill också visa upp min skulpterade kropp i paljetter och glitter och känna mig som en urmoder om det någonsin fanns någon.

Helt uppsnärjd i tanken på att dansa mig till en själslig orgasm passade jag igår på att köra ut hela familjen från huset för att ha en ensam Beyoncebootcamp. Jag laddade upp med dotterns glitterspray som jag dekorerade valda delar med kroppen av. Sen smorde jag in mig med brun utan sol, för att såväl kroppsligt som själsligt närma mig Beyonce.

Glittrig och brun krämade jag sedan på med ”Single Ladies” så att prylbögens (dvs min ”snubbes”) svindyra högtalare började skaka och längta tillbaka till det asiatiska land de kom ifrån. Och så började jag dansa. Och skaka. Och stampa.

Någon gång inne i dansen tappade jag allt sans och vett och jag vet faktiskt inte om jag stampade och skakade mig till en lätt hjärnskakning, men jag vaknade upp på den vita soffan till ”If I were a boy”, vilket ju inte alls är samma feministiska stridsrop som hennes andra låtar.

Kerstin brukar alltid säga att man inte ska ge sig på nakendans med paljetter om ens kroppsliga svallvågor kan orsaka en tsunami, och jag har alltid avfärdat henne. Men efter igår börjar jag tvivla, för grannen kom över i morse och grät över att hennes katta hade fött tre dödfödda kattungar trots att de i går eftermiddag hade levt om i magen, och i lokaltidningen i morse stod det om djurflockar som skenat ut ur hagarna i ren panik. Det kan förstås vara en ren slump och man ska inte sätta för stor vikt vid sig själv, som Maggan säger när hon gjort bort sig extra mycket och vill bortförklara det.

Men nog tror jag att jag nästa gång jag känner ett Beyonceryck komma över mig satsar på att sjunga falsett istället. Kanske dör då bara några av de vaser vi fått av svärmor på varje bröllopsdag, och det vore ju bara positivt.

2 svar to “Jag älskar mig själv som tusen strålande solar”

  1. Siv Says:

    Kan vi inte ha danstema nästa gång vi ses? Lära oss Single Ladies-dansen..? Känns väldigt KP.

  2. huvudpersonen Says:

    Jag undrar om Beyoncé också får Beyoncéryck ibland, kletar in sig med glitter och dansar för sig själv…

Kommentera

