Dagens ”blir extremt provocerad”

Att downshifta och lägga ca all sin vakna tid på att odla och räfsa och sylta och safta. Inte som en hobby för att det är så himla qewl, utan som ”den rätta vägen”. Fatta att det tar flera dagar att baka surdegsbröd. Fatta hur mycket man kan uträtta som består längre än fram till dagens middag.

Fatta att det är BRUDAR som gör sånt här! Idag! Och ba ”lyllos Stig-Sixten som får växa upp i rovlandet, han kommer bli den nya Martin Luther King”. Och ”med de där husmorsknepen kommer Lill-Babro ta över världen, I’m telling you!” Man vill ju inte institutionalisera de små telningar bland barnhatande… eh… pedagoger… med utbildning… intresse… anpassade lokaler…och… och… läroplan?

Trots rykten om dess motsats så var det INTE en ekologisk hemodlat tomat som gav oss rösträtt.

Fuck off, Siv

11 svar to “Dagens ”blir extremt provocerad””

  1. Clementine Says:

    Jag ska bo i teepee i Slottis hela sommaren och hyra ut min lägenhet. WOW kommer ju att generera massa material och mat och pantburkar, så jag är set för resten av hösten. Sen ska jag cykla runt i stan och lasta gratis möbler på ryggen. Dessa ska jag måla om och lägga ut på bloggen. Åsså ska jag skriva ett självplågardiplom till mig själv som jag ska klistra upp och titta på varje gång jag äter blaskig rotsakssoppa på knölar gödslade med hundskit. Till efterrätt blir det avgasblåbär från Delsjön och kaffe bryggt på gammal sump från källsorteringen. Funkar även utmärkt som inpackning. Sen ska jag skaffa tre ungar och en man som jobbar deltid så vi kan leva på bidrag som huvudinkomst. Men det är lugnt för vi syr ju våra egna kläder av gamla presenningar från duvslagen uppe på höjden.

  2. Siv Says:

    Ja Mandarine, asså jag vet inte. Ett mer hygieniskt och tidsbesparande alternativ vore ju att jobba deltid på ett äldreboende, skänka 75% av lönen till Stadsmissionen och ha lite fritid att göra barn på?

  3. Clementine Says:

    Att jag inte tänkte på det! Bra du sa’t. Kanske kan man få lite rabatt på möblerna då, från Stadsmissionen. Måste ju ha utemöbler till teepeen.

  4. jessie Says:

    Ja men precis!

    ”Trots rykten om dess motsats så var det INTE en ekologisk hemodlat tomat som gav oss rösträtt.”

    Jag tror jag älskar dig.

  5. Clementine Says:

    Ok, men om vi slutar skoja då. Jag håller också med om att det har poänger, men upplever att hela debatten (?) till inlägget går ut på att vara någon slags martyr i tagelskjorta. Man sitter och skryter över hur lite pengar man klarar sig på varje månad och hur man slaviskt rustar upp gamla saker och återanvänder nerkräkta babykläder. Som att det skulle vara något eftersträvansvärt att leva på existensminimum år 2012, dessutom med barn i familjen. Hur ska man kunna hävda sin rätt till högre lön för Patron om man berättar för honom att man lever gött på 20 riksdaler i månaden? Jag som har slitit i deltidsträsket inom vården (där bara män får heltid) tycker att det är helt absurt att börja prata om hur mysigt det vore att få jobba deltid. Dessutom är det löjligt kärnfamiljsvinklat, i ett land som har extremt många singelhushåll. Jag är också för 6 timmars arbetsdag, bara så ni vet. Men jag vill nog gärna fika med mina kollegor i två timmar efter de 6 timmarna är över.

    • Siv Says:

      Ja, plus klassperspektivet. Plus könsperspektivet (hur välvilligt man än tar sig an det så är det aldrig männen som lobbar för att isolera sig ute på landsbygden och föda barn medan man gallrar landet). Varför uppmuntra att avsäga sig möjligheten att påverka annat än skörden och lägga så extremt mycket tid på något som är så kortsiktigt att det är uppätet kl 17.00?

      Och det är inte bara en miljöfråga. Man behöver inte vara en parasit på Moder Jord för att man handlar det någon annan gjort bättre och snabbare.

  6. Clementine Says:

    Hear, hear!

  7. Ja, jag gillar drömfångare « kvinnopartaj Says:

    […] att inte tappa tråden alldeles: Claras inlägg, mixat med detta av Sylvassa Sivan, som vi brukar kalla henne när vi har ärkeskurktema här på Kvinnopartaj, […]

  8. Anonym Says:

    Hej!

    Jag gillar era inlägg, Clementine, Siv och Jessie! Jag är frilansjournalist och blir intresserad av era åsikter. Vill veta mer om er inför ett kommande reportage som jag jobbar på om Kärnfamiljshysteri i singelland. Hör gärna av er till mig: janna@jannaliholmberg.se

  9. Titus Says:

    ”Om man våga sänka sina materiella fordringar kan man få pengar och därigenom tid över till annat. Kanske att satsa på något som gör en lycklig även om det inte är det man tjänar bäst på?” skriver UC. Tycker inte att det är enbart kontextlöst, det är även naivt och förenklat. Problemet är att många redan ”vågat” (eeh..?) sänka sina ”materiella fodringar” men tvingas ändå arbeta heltid för att få det att gå ihop. Ingen lyx, ingen flärd, ingen plasmaTV – enbart mat, el, hyra, kläder etc.

    Hallå, reality-check, god damn it!

    • Ia Says:

      Eller som en ”stöttande” vän sa till mig:
      ”Du kanske ska tänka på att tjäna mer än XXX i månaden…”

      Nähä – DEN tanken har aldrig slagit mig..

      Jag jobbar med min hobby, som det så fint heter. Men jag vettefaan om jag tycker att det är värt det.

Kommentera

