Start the riot.

Äldsta syskonbarnet på 11 år är så förskräckligt kuvad och drillad till att vara en duktig flicka att jag tamefan tror att magsåret redan har börjat bubbla. Hon får inte göra någonting. Hon vågar inte göra någonting. Hon föräras samma nivå av förtroende som en nybliven fyraåring med möjlig bokstavsdiagnos. 

Det är ett under att hon inte har en spårsändare på sig, och jag tror att förutom aga så har de gjort allt för att garantera ett mjäkigt mähä. Det kliar i mig. Jag vill göra som i något cheesy musikmontage i en 80-talsfilm och dra med henne till frisör för klippning och färgning utan föräldrarnas övervakande. Jag vill tvångsmata henne med Fucking Åmål, Clockwork Orange-style. Jag vill dra upp en liten öppning i det nät av könsbundet tillbakahållande som drabbat så många tjejer före henne. 

Men vad gör man? Jag träffar tjejen några gånger om året. Det är inte riktigt läge att hälla i en elvaåring tequila och låta henne släppa loss på en gaybar med allsång och tafs. Hur peppar man en mellanstadietjej att våga vara mer än snäll, duktig och medgörlig? Hur visar man henne en värld utanför den snäva könsroll hon tilldelats utan att dra på sig the wrath of the överbeskyddande fjäderfän som är hennes övriga kvinnliga släktingar?

Jag hoppas ibland att Betty Galore med kladdigt smink, svordomar, vindrickande och ständiga feminism kan nå fram lite. Annars kanske en present i form av boken Fittstim kanske kan bli en ögonöppnare? Tjejan behöver lite riot i sitt liv, den saken är klar.

/Betty

3 svar to “Start the riot.”

  1. Siv Says:

    Mata henne med Buffy och Hungerspelen. Prata fortlöpande om varför de är så bra.

  2. Maggan Says:

    Man ska också komma ihåg att livet börjar vid 21. Jag var fehRUCKtansvärt kuvad som 11-åring. Och. Ja. Look what happened.

  3. Ia Says:

    Min erfarenhet av barn är begränsad till att jag ser dem på bussen och ryser emellanåt. Men jag har en liten idé om att sånt därnt är självsanerande. Med mig själv som (något sånär) levande exempel. Det kovänder vid en viss punkt.

    Dessutom fyllde jag min fd äldste son med sprit när vi var på ”släktkalas” härom året.

Kommentera

