Ja, jag gillar drömfångare

och delfiner. I mina drömmar simmar och kommunicerar jag med de sistnämnda, något jag lojt önskar inte hade undsluppit mig på vårt härliga gängs senaste snipp-à-snipp. Men, ett gott skratt förlänger livet sägs det ju så varse, Sessan, Siv, Kärran, Betty och Maggan – på min bekostnad fick ni några bonusmånader att tänja ut era skrala pensioner över.

Som för att balansera min fäbless för rökelser, lotusställning (nej Sessan, NEJ) och trumresor utmynnande i kraftdjur, när jag också ett intresse för sociologi i allmänhet och Bourdieu i synnerhet. Förära mig en fallosformad rosenkvarts och nog köper det dig åtminstone trekvarts (he he) inne, men skissa mig en fyndig fältmodul och jag savar som en junibjörk.

För att inte tappa tråden alldeles: Claras inlägg, mixat med detta av Sylvassa Sivan, som vi brukar kalla henne när vi har ärkeskurktema här på Kvinnopartaj, gifte sig till ett skönt laxativ för mina små grå. Det Clara beskrev lät så bekant…? En dröm jag haft, en bok jag läst, eller kanske mer troligt en TV-serie jag ridit av soffgaveln till? Mais non. Det jag famlade efter hade verklighetens gryniga struktur och bittra eftersmak. Jo, just det. Det var ju min sejour som långtidssjukskriven med ett SGI som skvalpade under rådande bidragsnorm som låg och pockade i minnesbanken. Tänk! Om jag under denna min vandring på Jämmerdalens sjaskiga rive gauche känt till den plausibla och fräsiga anglicismen för tillståndet: DOWNSHIFTING.

Upprymd bestämde jag mig för att stämma av denna uppgradering i CV:t med några kvalitativa variabler. Grafiska framställningar är för mig vad Mr Rabbit verkar vara för Sessan. Nåväl. Min indulgens slutade inte såsom jag tror att Sessans brukar göra (ett gutturalt framkvidet Rooolf (Lassgård)). Med hjälp av en vågrät graf där vänsteryttern får symbolisera ett högt symboliskt kapital och en lodrät där norrsidan står för högt ekonomiskt dito nådde jag samma insikt som första dagen vilsen i högstadiekorridoren (”-Ursäkta, allmän matte?” med gråten allt längre upp i halsen); det finns olika märken på blåjeans, och likaså finns det fin-respektive fuldownshifting. Se nedan. Och tänk inte ens tanken att försöka placera in Kvinnopartaj.

Er evigt enigmatiska

Monica

Ett svar to “Ja, jag gillar drömfångare”

  1. Clementine Says:

    Lysande! Jag tänker att det är precis sånt här som jag skulle använt min downshifting till!

Kommentera

