Om det är det här du kallar feminism så vill jag inte längre va mee…

Att vilja NORMALISERA med ena handen och sen peka ut de som har ”ankläppar” och andra ickenormativa drag som gör att ”man ser handikappad ut” med den andra. Kan vi bara sluta prata om hur offpist kvinnor hamnar utseendemässigt? Bedömer man något som för stort så befäster man ju lagom och skapar för litet. Så enfaldigt att jag får hjärtklappning.

20120422-231737.jpg

So long, Siv

26 svar to “Om det är det här du kallar feminism så vill jag inte längre va mee…”

  1. LADY DAHMER | postpatriarkal feministfitta Says:

    Absolut! Men nu skrev jag ingenting om ”för stort”. Inte heller kritiserade jag restylaneläppar för att de är ”ickenormativa” (eller stora). Jag pratade om resultatet av att medvetet vanställa sin kropp och ansikte. Jag lägger absolut inga värderingar i människor yttre, oavsett hur små eller stora näsor, pattar, läppar eller rövar folk har.

  2. Siv Says:

    Att säga ”en tjock abnorm överläpp” säger samma sak i min bok.

    Att kvinnor som avsäger sig madonnaskapet och skönhetsopererar sig får ofta ta skit från de som tycker att skönhet endast ska komma naturligt. I alla fall om det syns. Och som du själv säger, beroende på syfte.

    Men har du frågat dig själv varför det är så? Vad det är som gör att du känner dig så bekväm med att håna kvinnor som inte ser naturliga ut? För det handlar om så mycket mer än en statisk uppfattning om vad som är vackert och inte.

  3. Lady Dahmer (@ladydahmer) Says:

    då uttryckte jag mig klumpigt.

    För övrigt tycker jag inte att jag hånade. Jag talade luddigt om en anonym person. Hade jag suttit och raljerat över en namngiven så hade det varit en annan sak.

  4. Siv Says:

    Nej, inte ur perspektivet att man ser ”handikappad ut”. Jag är inte ett dugg intresserad av att diskutera personangrepp utan vad det innebär att håna ett onaturligt utseende.

  5. An Says:

    Meh – nu gör ju du exakt samma sak! Värderar utseende alltså.

  6. Sessan Says:

    ”Jag lägger absolut inga värderingar i människor yttre, oavsett hur små eller stora näsor, pattar, läppar eller rövar folk har.”

    ”Såg handikappad ut, såg inte klok ut”

    Ditt blå skåp är redo för sanering Lady Dhmer.

  7. kvinnopartaj Says:

    För att det bara är två sidor av samma mynt. Man ska alltså inte operera sig för att det inte blir snyggt? Men vänta nu. Är det resultatet av ett ingrepp som avgör huruvida det är en bra idé eller inte? Vem är det som avgör ”snyggt” och på vilka grunder? Då är det alltså bättre att man har den goda smaken att sköta det diskret. Sminka sig lagom, hålla det naturligt och bara göra ingrepp som justerar ens tillkortakommanden så man passar in i den skönhetsnorm som för stunden är rådande. Jag tycker att det blir otroligt motsägelsefullt att i ena stunden rasa för att tjejer bemöts olika beroende på utseende och sedan bli så till sig över någons eventuella ingrepp att man twittrar en massa raljerande inlägg om det. Och det här med fint och fult förhållningssätt till sitt eget utseende är så kvinnoförnedrande och förminskande att jag storknar.

    /Siv

    • Ladydahmer Says:

      Nu har totalt tolkat in en massa som jag absolut inte står för. Jo, det är antagligen pga mitt sätt att uttrycka mig men twitter är svår. Jag är inte emot ingrepp överhuvudtaget. Inte på individnivå. Var o en gör så gott de kan med de verktyg som tillhandahålls. De jag håller ansvariga är oss alla, de struktrer och ideal och framförallt hur vi bemöter barn som i sin tur får kvinnor som är helt normala att tro att de behöver ingrepp för att duga. Osv.

      Jag förtpr hur du menar och jag hÅller med dig. Dock så tycker jag att du tolkaR in mer än vad jag förmedlade.

      Hruvida dt blir snyggt eller ej är oviktigt eentligen (det är ju subjektivt) men jag ifrgasätter ett ideal som är då pass skevt att man är tvungen att vanställa sig för att passa in.

  8. kvinnopartaj Says:

    Absolut, det är jätteläbbigt. Men att håna resultaten är inte min favorita angreppsmetod.

    /Siv

  9. kvinnopartaj Says:

    Energierna kan vara starka såhär på våren och din jämställdhetspil snubblade nog rejält på ett par orber om det avsedda målet var strukturer och ideal hellre än ”pumpade läppar” på en ”känd kvinna”.

    Kanske du nästa gång kan ta sikte på varför det för dig känns okej med ett hennat urmoderssvall eller en nosring, men inte att fylla ut lilla läppen? Så kan vi slå vad om huruvida du lyckas landa någon tum närmre kollektiva erkännanden av vissa företeelser än någon indiviiiiid du sett på stan. Inte för att jag håller andan…förberedande kurs skulle kunna vara att du placerar in OCM och henna respektive Juvederm på min kapitalmatris så får vi se om det ljusnar något.

    /Monica

    • Ladydahmer Says:

      Fast hurvida nåt är ok eller ej har ju aldrig varit nåt jag tar ställning till. Jag tycker inte att det är finare att bara färga håret än att göra ett ingrepp. Dock har de olika risker och konsekvenser. Osv.

      • kvinnopartaj Says:

        Jaha. Och på vilket sätt skiljer sig piercing och en filler åt? Något säger mig att svaret inte på något sätt kan kopplas till det periodiska systemet.

    • Lady Dahmer (@ladydahmer) Says:

      en piercing är ett smycke. inte en omskulptering av kroppen/ansiktet. dessutom vet vi inte vilka skador fillers kan ge. många tjejer får ful ärrvävnad och problem med läpparna men sånt tystas ner.

      men som sagt, jag kritiserar inte ingreppen i sig eller de som utför dem, utan om strukturerna och idealen som leder dit.

  10. Anna Says:

    Jag måste säga att jag håller med dig här Siv! Jag förstår tanken, att peka ut ett sjukt ideal. Jag håller helt med om att idealen är störda. Men att kritisera någon som har den ”dåliga smaken” att göra lite ”för mycket”, det är bara onödigt. Visst, ankläppar är inte min kopp te heller, men jag tänker inte ifrågasätta varför en del tycker det är snyggt, för det är väl uppenbart?
    Det här gäller ju även andra saker, så länge man håller sig på en lagom nivå så är allt ok. Så länge man är lagom kåt och lagom inbjudande så är det fint, då är man en bra kvinna, men när man blir för mycket, då jävlar ska man tryckas dit, veta sin plats. Och folk älskar att förfäras! Över kvinnor med ankläppar, eller kvinnor med ”för stark” sexualdrift osv. Det blir ett slags accepterande av normen, idealet, men ett fördömande av den som inte har vett att tolka det rätt.

    • Ladydahmer Says:

      Jag förfäras inte över kvinnorna. Egentligen förstår jag dem. Jag förfäras av hur skevt allt har blivit och på de som står vid sidan om och hejar på.

  11. Feministens utveckling | Lady Dahmer // Postpatriarkal Feministfitta | Says:

    […] jag följde feminister på twitter som bara gjorde mig förbannad och ledsen (typ Burgschki och Kvinnopartaj) och då minns jag att jag svarade att de hade poänger som jag ville höra och kunskap jag ville […]

  12. click here for more information Says:

    With havin so much written content do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation? My site has a lot of exclusive
    content I’ve either authored myself or outsourced but
    it seems a lot of it is popping it up all over the internet without my agreement.
    Do you know any methods to help protect against content from being stolen? I’d definitely appreciate it.

  13. boston carpet cleaner Says:

    Hurrah, that’s what I was seeking for, what a information! present here at this blog, thanks admin of this web page.

  14. unlock iphone 5s Says:

    Greetings from Ohio! I’m bored to tears at work so I decided to browse your site
    on my iphone during lunch break. I love the info
    you present here and can’t wait to take a look when I get home.
    I’m amazed at how quick your blog loaded on my
    mobile .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, excellent site!

  15. iphone 5s unlock Says:

    hey there and thank you for your info – I have definitely picked up anything
    new from right here. I did however expertise
    a few technical issues using this web site, as I experienced to reload the site many times previous to I could get it to load correctly.
    I had been wondering if your web host is OK? Not that I’m
    complaining, but sluggish loading instances times will very frequently affect your placement in google and can damage your high quality score if advertising and marketing with Adwords.
    Well I am adding this RSS to my e-mail and can look out
    for a lot more of your respective interesting content.

    Ensure that you update this again very soon.

  16. click here to enter your most recent password Says:

    Thanks for ones marvelous posting! I seriously enjoyed reading it,
    you are a great author. I will ensure that I bookmark your
    blog and will come back sometime soon. I want to encourage yourself to continue your great job, have a nice holiday weekend!

  17. click here in spanish Says:

    Good write-up. I absolutely appreciate this site.
    Thanks!

Kommentera

