I stället för träslöjd

Okej, läroplanen behöver ju helt klart hottas upp lite. Det är helt orimligt att kidsen ska lära sig om kottar, landskapsblommor och kvarts och porfyr, men inte ha någon som helst aning om vad de kan förvänta sig av ett parförhållande. Eller kidsen och kidsen: tjejerna. De som sedan växer upp och blir kvinnor som tvättar kalsonger med fartränder, får stå tillbaka i karriären och aldrig någonsin får en sovmorgon. Istället för att i hemkunskapen lära sig att göra omelett (ett ägg, två msk vatten, fattigt värre) borde de få kurser i vad de har att vänta av ett heterosexuellt parförhållande. Men inget separatistiskt tjafs: killarna ska också med på tåget! Det är ju de som oftast har missuppfattat det här med att vara två och då dela på bördan. 

Jag föreslår:

– Matematik

Här lär de sig att två däckbyten per år á 2 timmar, samt 20 gräsklippningstimmar per sommar inte väger upp de otaliga timmar som läggs på tvätt, disk, matlagning, läggning av barn, nattning av barn, planering av presenter/klädinköp/semestrar. Enkel matematik som trots det förvirrar många vuxna män. 

– Avancerat pussel

Livspusslet må kanske inte vara ett pussel i fysisk form, men för att underlätta för teensen exemplifieras denna kvinnofälla genom ett pussel med 1000 bitar som avbildar en molnfri sommarhimmel. Detta pussel läggs av killarna i gruppen, medan tjejerna får lägga ett pussel som består av fyra delar: träning, jobb, egna intressen och sömn. Efter pusslandet diskuteras det i smågrupper om hur man upplevde sin uppgift, och så får killarna i uppgift att INTE GLÖMMA HUR DET KÄNDES ATT FÖRSÖKA FÅ HELVETET ATT GÅ IHOP!

– Sex

Den kortaste och enklaste kursen. Tjejerna lärs helt enkelt ett mantra: för varje orgasm du ger ska du få en tillbaka. Sedan får de självklart välja själva ifall de vill spara veckans, eller månadens, skörd till ett tillfälle, spara ihop till en riktigt härlig semester eller om de ska köra öga för öga-principen. Mottot är ändå detsamma. 

– Föräldraskap

Här blir det lite klurigt, för eleverna ska med hjälp av en docka utföra avancerade matematiska övningar av typen: Vi är två vuxna, hur kan vi bäst lösa hur mycket var och en ska göra med bebisen? När läraren avslöjar det enkla, men ack så svåruppnåeliga svaret ”Lika mycket, dvs hälften var” utförs en värderingsövning där både tjejerna och killarna får analysera hur de känner inför den chocken. Lika mycket?! Vem hade förväntat sig det?

– Inredning

Nej, jag bara skojar. Eller snarare: exemplar av Sköna hem bränns, för att visa dem att ett jämställt hem är jävligt mycket trendigare och mer stilsäkert än vilket superellipsbord som helst. 

Om vi bara sätter in denna punktinsats effektivt och tidigt så kanske vi till år 2050 slipper höra fraser som ”min man är så himla duktig och hjälper till jättemycket med barnet och hemmet.” Okej? Okej!

/Betty 

20 svar to “I stället för träslöjd”

  1. Colombialiv Says:

    Ja! Och den värsta av alla ”min man sitter barnvakt ikväll” (åt SINA EGNA barn).

  2. sessan Says:

    Alltså det där med orgasmerna. Gaaaah!

  3. Lilla Mysan Says:

    Menar du att jag bara får få EN orgasm per samlag?! Pff! I så fall vill inte jag vara jämställd! (det är tredje gången jag kommenterar och hoppas få det att fungera nu. Risken är överhängande att ni tror att jag försöker tjata hål i hövve på er med mina orgasmer när tre likadana kommentarer dyker upp.

    • sessan Says:

      Men att vi får två (eller fler) beror ju på att vi kan, inte att mannen är så himla snäll att han kör på fast det svider och ömmar i Kuken.

  4. Stadstjejeen cha la la la la Says:

    En seriös kommentar angående inredning. Dela lika här med, se symboliken i att en (kvinnan kanske?) inreder hemmet på eget bevåg – DETTA ÄR MITT OMRÅDE, HÄR HAR DU INGET ATT KOMMA MED.
    Damer – köp aldrig NÅNTING till hemmet själv som inte bara du ska nyttja, vare sig prylar, renovering eller mat. Planera inte inköpen själv och betala inte själv.

    Skitsak kan tyckas, med symbolvärdet är stort.

    • sessan Says:

      Fattar inte om du är ironisk eller ***?

      • vaxternasbetydelse Says:

        Jag är helt med på det hon säger! Tror att många män känner sig lite främmande i sitt eget hem eftersom det är så vanligt att kvinnan inreder allt själv.
        Jag vet att det inte är så i alla familjer, men i de normativa kärnfamiljer jag har i min närhet är det så. Tänker bara på hur frustrerad pappa är över att inte veta hur hans eget kök är organiserat…

      • Stadstjejeen cha la la la la Says:

        Exakt som vaxternas betydelse tolkar menar jag. Jag tycker inte att jag är ***. Hur hemmen ser ut sen när båda är med och inreder skiter jag i.

    • Sessan Says:

      Ofta är det väl dom riktigt riktigt fula hemmen också? Shabby chic, fondväggar och väggord.

  5. Lady Dahmer (@ladydahmer) Says:

    hörru, messa inte med vår inredning. Maken har lagt ner mycket tid på skattjakt, målning av möbler, pyssel, färgmatchning och gardininköp. (och på att tjata på hur dålig min smak är när jag tar hem FINA kitchiga plastkorgar i rosa) Jag tycker han ska få behålla sin hobby. Det blir så hemtrevligt då!

    Annars är det sorgligt hur stort behov av liknande läroplan som behövs. För barn OCH vuxna.

    • Sessan Says:

      Men blir det inte väldigt dammigt och mörkt och trångt med alla dom där grejerna? Jag tror jag har för mycket psykiska besvär för att ens kunna titta noga på det hela.

      • Lady Dahmer (@ladydahmer) Says:

        Nej åh, det är så mysigt! mörkt? tänd lampan för faen. Dra upp persiennerna! Älskart. Vi bodde ”skandinaviskt, ljust å fräscht” tidigare men det kändes inte rätt.

  6. Fia Says:

    Tycker att den här bloggen är urkul verkligen. Fram tills det här inlägget. Är det så svensk feminism ser ut idag? Varför lever ni med männen då om de är såna riktiga skitstövlar? Snälla säg att jag har missat ironin någonstans.
    / Utlandsboende som inte kan låta bli att tycka att de som lever i världens mest jämställda land borde inse att de inte har det så jäkla illa och lägga energin på att hjälpa andra som ha det sämre istället

    • sessan Says:

      Alltså varför ska jag lära mina döttrar att stå tillbaka i karriären, ligga med svidande fitta och vänta in snubbens utlösning, göra dubbelt så mycket hemma?
      Män är inte svin, inte om du frågar mig. Dom är väl snarare curlade.

    • Siv Says:

      Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar. Tror du Betty skrev detta som ett ”såhär har jag stått ut i min parrelation”?. Det var väl snarare att hon menar att det finns ett behov av att diskutera jämlikhet i skolan och exemplifierade med sådant hon reagerat på att folk gjort snett?

      Det är ju skrivet med humor, men att prata om unga tjejers ansvar att se till att de också får orgasm är ju knappast att bara klaga och skita i de svaga?

    • Betty Says:

      Ja, du har missat någonstans. Framför allt humorn och min tanke med inlägget.

      Jag lever inte med en sån man. Jag vet att det självklart finns massor av jämställda och vettiga män, men fan heller att jag tänker sitta och slänga in massor av disclaimers när faktum är att det är massor av kvinnor som lever i pissiga förhållanden för att de helt enkelt inte från början ställt krav på hur det ska vara. För att de inte från början FATTAT vad de är värda. En nypublicerad undersökning visar att det svenska kärlekspar bråkar mest om är hushållsarbetet, och att det finns en enorm diskrepans mellan vad kvinnan gör och vill göra och vad mannen gör och vill göra.

      Och vad då, för att vi bor i världens mest jämställda land så får vi inte klaga? Det är väl snarare tvärtom: om vi bor i världens mest jämställda land så måste vi väl se till att det faktiskt ÄR jämställt, och inte bara enligt ryktet. Fattiga barn i Afrika i all ära, men att många kvinnor blir behandlade som hushållerskor med förväntad omåttlig sexlust ÄR ett problem enligt mig.

      /Betty

  7. sex2050.com Says:

    Pretty section of content. I just stumbled upon your site and in accession capital
    to assert that I get actually enjoyed account your blog
    posts. Anyway I will be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently fast.

Kommentera

