Om hyllningskören

Ja det är väldigt lätt att raljera som i diskussionen nedan. Och betydligt knepigare att försöka bena ut vad det faktiskt handlar om. Det är en sak att folk blir så till sig av att något fastnar i tanden och därpå fotar det, bloggar det. Det är en annan sak att någon läser, blir till sig, relaterar och svarar på en inlägg av den kalibern med ett ”ÅH, kan du inte göra en smoothie med rabarber någon gång!!”. Som Sessan skrev: ”Kan inte DU göra en med rabarber?”.

Är vi kvinnor så relationsinriktade att vi är villiga att bonda och underordna oss till vilket jävla pris som helst? Jag kan förstå en ovillkorlig kärlek och stöttning i den närmaste vänkretsen. Att kunna ha ett gäng att luta sig mot oavsett om man knullat snett eller är ledsen för någon som ingen annan kan relatera till. Men i ett sammanhang där man inte känner någon och där relationen är så assymetrisk?

Eller är vi så drillade i att vara ett socialt glidmedel att vi inte kan sluta vara så förbannat trevliga? Vi har lärt oss att man ska vara tyst i klassrummet, sitta still och svara trevligt på lärarens frågor. Högljudda tjejer får tillsägelser betydligt fortare än vad killar får och störande brudar sticker ut mer än störande killar. Har det varit ett adaptivt beteende som börjar lukta Glada Hudik-publiken till slut? Våra förväntningar är så låga att vi gör i brallan av extas när någon kvinna lyckas både skriva ett inlägg och posta det.

Ja visst, jag kan hålla med om att det inte är helt snyggt att klaga på andra kvinnor. Och, handen på hjärtat, att klaga MEST på andra kvinnor. Männen borde få sig en släng med sleven också. Men jag kan inte förmå mig. Jag är så mätt på att få männens världsbild nerkörd i halsen vartän jag vänder mig och reagerar knappt längre. Jag är så fruktansvärt ointresserad av vad de har att säga.

Nu ska jag koka kaffe. Tutorial kommer senare. Men jag säger bara ”filter”.

So long, Siv.

9 svar to “Om hyllningskören”

  1. kvinnopartaj Says:

    Jag har för mycket koncentrationsproblem för att egentligen kunna analysera, men det var nog bra!
    /Sessan

  2. Stadstjejen Says:

    Jag har alltid tänkt att det mest är 16-åringar som kommenterar på det där viset…?
    De som är mest osäkra och i behov av att höra till. Det är ju många kommentarer av typen ”jag har ju inte gått ut högstadiet än, men så fort jag har gjort det ska jag göra som du och bli med barn och flytta ut på landet och baka kakor på mina egna höns!”

    Sen är det ju intressant varför de väljer att följa typ Underbara Clara. Kanske inbjuder just hon till sektliknande strömningar med sin frikyrklighet och antidemokrati? (Hur kan man som en av landets största bloggar avsäga sig sitt demokratiska ansvar på så vis att man skriver politiska inlägg, men uttrycker ovilja mot debatt och oliktänkande?)
    Eller så kanske hon ligger rätt i tiden med att ha kapat de två önskvärda epiteten feminisktis och ekologisk? Sen om det som förespråkas är feministiskt och ekologiskt vid en djupare analys, det är väl inte så noga? Här pratar vi varumärke….

    • Clementine Says:

      Så tänker jag också. Varumärket. Jag kunde inte låta bli att skriva en kommentar, visserligen riktad till Anna-Karin som hon samarbetar med, under Bloggforum 2012-inlägget. A-K hade svarat någon som undrade hur man får sin blogg lukrativ, att de nog skulle dyka upp i närheten av henne snart. Jag blev så jäkla irriterad över att de slår mynt av något som är i princip gratis och sedan uppmanas man att betala pengar och gå och lyssna på deras ”hemligheter”. Systerskap my ass! Jag är för konkurrens på alla plan, men när det snackas vitt och brett om att hjälpa varandra och peppa varandra och hur fantastiskt det är att erövra bloggvärlden tillsammans alla lyckliga, rejäla kvinnor rimmar detta lite illa. Låtsas inte att det är något annat än vad det är. Hur många bloggar som är i hennes nisch lyfter hon fram? Sin systers och andra hon har ett samarbete med. Jag bryr mig inte ens om vad ett eventuellt svar på min kommentar skulle vara.

      • Stadstjejen Says:

        Nja, det vet jag inte. Nog tycker jag att det är rimligt att man inte behöver ge bort sina företagsidéer bara för att man är kvinna, det om något försätter väl oss i underläge som entreprenörer i det här samhället?

        Mitt inlägg ser jag mer som en fundering på Sivs inlägg om varför tonen är som den är i kommentarsfälten till dessa bloggar.
        Det jag menar är att jag tror att varumärket, i detta fall UC:s, ekologisk, feministisk, lockar väldigt unga läsare, se bara på miljöpartiets framgångar bland unga väljare. Dom har ju lite samma image (kanske lite fastare substans dock).
        Sen kan det ju även vara så att andra, mer kritiska kommentarer tas bort. Eller att läsare som har annan syn på saken avstår från att kommentera just för att det ju aldrig blir nån debatt ändå när det är så tydligt uttalat att kritiska röster undenbedes.

      • Stadstjejen Says:

        … och det är väl just detta som gör att man så lätt upprörs av denna blogg.
        Det är envägskommunikation om VIKTIGA frågor (ekonomi, jämställdhet, barnuppfostran, miljö…) som riktar sig till väldigt unga läsare. Och UC:s röst är säkert rätt stark för vissa, på samma gång som hon inte tar något ansvar för att hennes livsstilstips är rimliga i feministisk, ekologisk och ekonomisk kontext.

        För det är dom ju i regel inte om man funderar längre än till den pittoreska förstubron.

        Tja, det var min oskolade analys i frågan!

      • Clementine Says:

        Det tycker inte jag heller och det skrev jag. Jag vill bara se lite ärligare tankar kring det från avsändarsidan, (hon om någon har ju möjlighet) för det är ganska tydligt att det är buissness och konkurrens som gäller för henne just nu. Tydlig för vissa iaf. Du ser har ju själv sett fanbasen, det är vad jag menar. Dubbelheten som, precis som du säger, inte vill ha debatt. Ett budskap som förmedlas utåt, en helt annan verksamhet som bedrivs bakom kulisserna. Ganska klassiskt manlig strategi, sådana som är så dåliga enligt henne. Bygger du ett imperium som kvinna, borde du väl lyfta fram det som något positivt? Det hade jag gjort. Sedan tycker jag att det känns lite löjligt att sitta och hålla på tips om hur man skapar en lukrativ blogg som om det vore ritningarna till en
        tidsmaskin. De flesta skulle ändå inte kunna bygga den även om de lyckades lägga vantarna på dem, och många har inte lust/ork.

        Sen håller jag inte riktigt med om de unga läsarna. Om du kollar upp många som kommenterar regelbundet, är det många 25-30+ som lever liknade liv eller strävar efter det. Möjligtvis lockar hon väldigt unga som vill ha familj, men hon riktar sig till 30+ vad jag kan se. Jag menar ”Gokväll”, vilken 18-åring ser på det? Eller P4? Tror hon lockade fler unga förr, när bloggen var dagens outfit, och dessa har hängt kvar. Men jag tror inte att det är mest 16-åringar som läser. Tror mer på din antidemokratiska linje. Människor som läser ”The secret” och tänker positivt så försvinner deras egen weltscmertz. Man märker av en hel del undertryckta aggressioner hos fansen när någon avviker.

    • Anonym Says:

      Jag ser dem nu, med stirrande blickar och stela leenden. ”allt är bra, allt är fint, allt är perfekt”. Roligt, roligt! Ska plocka fram den bilden nästa gång jag ska gotta mig åt UC:s kommentarsfält.

  3. Hazel Says:

    Åh, jag älsker era raljerande analyser! Får ju stress av al likriktning, trots min egen blogg är lite i samma stil som UC.

Kommentera

