öppen planlösning.

ImageKan vi prata lite om det här med öppen planlösning tack!?

I varenda hus man tittar på så har dom totalt våldtagit den gamla 20/30/40/50/60/70/80-tals charmen genom att slå ut väggen mellan kök och vardagsrum.

Jag förstår tanken. Man ska kunna umgås mer. Man kan alltså inte hålla sin lilla glappkäft den stund ens partner eller vän står och skalar potatis. Man kan alltså inte hålla snattran medans man hackar lök. Man måste umgås och prata hela tiden.

Nackledarna är så oändligt många. Man har inga väggar att ställa sina möbler mot eller hänga sina tavlor på. Man störs av diskmaskinen när man ska titta på TV på kvällen, man kan inte sitta i fred och tex göra läxor i köket medans resten av familjen är i vardagsrummet, man måste titta på disken. Då får helt enkelt färre enheter och framför allt det är SÅ JÄVLA FULT!!!!

Så tycker jag.

/Sessan

 

20 svar to “öppen planlösning.”

  1. Grillfest Says:

    Det måste finnas sämre varianter än kök/vardagsrum.

    Toalett/kök
    Toalett/vardagsrum
    Sovrum/vardagsrum
    Min favorit : Kök/sovrum

    Även bättre som:

    Toalett/sovrum. Det skulle rent conceptuellt vara riktigt bra men i praktiken lite sådär kanske.

    Jag tro det grundar sig i att man är för snål för att köpa tv till varje rum, för det måste man ha, och istället köper en stor som man kan glo på car man än befinner sig.

  2. Diana Says:

    Kunde inte sagt det bättre själv!!

  3. Stadstjejen Says:

    Matos i soffkuddarna

  4. vaxternasbetydelse Says:

    Det låter SJUKT jobbigt. Jag trodde folk hade mysighetsmani, varför ska man göra det större och tommare då? Nej, hellre många små rum då.

  5. Sandra Says:

    Folk kommer ångra sig, de kommer svära över alltför öppna planlösningar. Precis som de kommer att sucka över alla soffor med divaner, men de är ju i alla fall sköna och lätta att byta ut.

  6. Sandra Says:

    I vissa lägenheter är dock öppen planlösning den enda lösningen om det ska bli någon lägenhet alls…

  7. Cicci Says:

    Jag bor i en lgh size of a skokartong. Har inte ens reflekterat över det här med öppen planlösning? Steker jag köttbullar luktar jag köttbullar i en vecka. (Ni kan bara föreställa er odören när jag tänkte ”mmm, persiskt är gott” och ställde mig vid spisen). Nää, för tusan – ge mig en kvm till så jag kan sträcka ut benen bara!

  8. Anonym Says:

    Kombinera öppen planlösning med snedtak och du har vår lägenhet. Vi har inga väggar att ställa möbler mot. Vi har nästan öppen planlösning ända in till dass. Vilket iofs är praktiskt då man kan sitta i soffan och titta på när ungarna leker med vatten.

    Dessutom har vi en breeeeed trappa på två steg mellan rummen? Varför?

  9. Anonym Says:

    Maja Willén har doktorerat i ämnet. http://www.arthistory.su.se/om-oss/evenemang/disputation-maja-willen-1.64068

  10. chris Says:

    WORD

  11. Sandra Says:

    Fantastiskt att någon skrivit en avhandling på det hela! Ibland när man ser jätteöppen planlösning i villor, gärna med öppet till nocken i vardagsrummet också, så undrar jag hur nöjda de kommer vara när ungarna lever rövare i andra änden av huset utan att det ens går att stänga nån dörr. Eller hur mormor kommer på besök och ser på TV på högsta volymen, eller hur ungarna inte kan sova så fort någon andas i annan del av huset,,, Är det då de låser in sig i relaxavdelningen?

  12. Lena Says:

    Öppen planlösning är det bästa..! Dock ökar behovet av ett extrarum någonstans, alltså ytterligare ett allrum.

    Gillar ju det moderna, öppna. Känns instängt oftast i lägenheter när ej är öppet.

  13. E Says:

    Ja och amen på detta inlägg. Idioter som river ut vackra originalkök, slår ut väggar och trycker in nåt högblankt från Ikea som man sen ska glo på från divansoffan. Och sen kommer nästa gäng idioter och river ut Ikea-köket och uppgraderar med identiskt högblankt, fast från Marbodal.

  14. Lisa Says:

    Det är då för härligt att smaken är olika, jäkligt trist att alla ska ha öppen planlösning eller tvärtom. För mig känns det instängt med ”lådalternativet” som det ofta känns som om ej är öppet. Föredrar det öppna, dock ej högblanka kök….

Kommentera

