Underbara Clara strikes again

Älskar bortförklaringar. Sällan skådas väl den mänskliga skrovligheten så tydligt som när man stammande påstår att hunden åt upp det kryssade gravtestet eller att det var så halt ute i juni att man halkade till och flög i raketfart  med muttan mot grannens mun. ”Trosorna åt trettio muterade attackkolibrier upp i farten.”

Underbara Clara kör en snygg variant. Hon posar fnissigt i flickiga löshårstofsar och låter meddela att ett gäng tonårsgrabbar flirtat med henne. Någon frågar kring tanken på att indiska kvinnor klippt av sig håret för att möjliggöra denna aptitliga flickighet och Clara blir svinsur och svarar  att det inte är någon skillnad mellan detta löshårsinköp och att köpa jeans tillverkade av människor som dör för tidigt på grund av de svåra gifterna.

Inget ”aj fan, tänkte inte på det”. Inget ”ja, det är rätt dumt kanske”. Inget ”skiter väl jag i, hatar Indien”. Utan ett rättfärdigande genom att dra paralleller till andra produkter som TAR LIVET av folk. Det är ”samma sak”. Hon menar att hennes indiska hår är lika dumt som att vara enablaren av en för tidig död…? Och det är ursäkten.

Jamen DÅSÅ.

Say no more, Siv

14 svar to “Underbara Clara strikes again”

  1. Emi Says:

    Jag älskar er. Totalt jävla töntmycket. Så mycket att jag är darrig i knäna och bara kan säga korkade saker. Men jag kände att jag ville meddela er detta så jag skriver i alla fall. Jag skulle nästan kunna säga att ni har gjort mig till en bättre (fri tolkning) person.

    :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

  2. Underbaraclara Says:

    Varför tror du att jag var skitsur? Jag var inte ett dugg sur utan mer intresserad av frågeställningen kring varför just löshår betraktas som så illa- när få människor ifrågasätter sin egen klädkonsumtion och de efftekter den har på klimatet och producenternas hälsa, som är minst lika illa. Ja, om vi nu ska rangordna så är det betydligt värre. Förövrigt har jag inte löshår från en fattig indisk kvinna, så jag kände inte riktigt behov av att förklara mig! Men du har säkert vettiga argument kring varför det är fel med löshår! Utveckla gärna – jag har faktiskt sällan hört någon göra det

    • Maggan Says:

      Välkommen Clara, vad roligt att du (äntligen) kommenterar här hos oss!

      Tror att dina läsare säkert också är intresserade av en mer nyanserad diskussion kring detta ämne, det var ju i alla fall tre kommentatorer som verkade nyfikna på hur du tänker. Du kanske kan länka hit?

    • Clementine Says:

      Återigen är det inte löshåret som ifrågasätts (på samma sätt som det inte är jeansen som ifrågasätts i ditt inlägg) utan själva bortförklaringen. Istället för att svara vad för typ av löshår du har och sedan lyfta frågan om giftiga kläder (som du för övrigt också har på dig) i ett annat inlägg. Det behöver inte bli en större diskussion än så om det, men du går i försvarsställning på ett mycket lustigt sätt. Och du gör så rätt frekvent, vill jag påstå. Du driver en av Sveriges största bloggar och talar gärna om det också, men ditt sätt att avsäga dig allt ansvar är ganska naiv. Du är i högsta grad en del av media, och med detta kommer ett ansvar vare sig man vill ha det eller inte. Man kan inte kritisera andras makt att påverka samtidigt som man blundar för sin egen. Eller bara väljer den när det passar. Och om vi ska få in några andra perspektiv här då; Ser du någon som helst problematik i att uppmana människor (kvinnor) att downshifta och leva snålare (enligt din egen modell?) och samtidigt bära löshår? Vad sänder den ekvationen ut för signaler, tror du?

      Sen ett tips: Skriv att kläderna du bär på dina foton är secondhand och skippa märket.

  3. Siv Says:

    Tyckte du som brukar kvittra på lät väldigt sur, men visst kan jag ha tolkat det fel.

    Konsumtion och ansvar är jätteintressant, välkomnar verkligen den diskussionen även om jag inte riktigt håller med om att just löshår brukar klassas värre än jeans. Har faktiskt aldrig hört det förr och vill veta mer!

    Det var dock inte så jag läste ditt svar, istället blev det hemskt dråpligt.

  4. Zemlan Says:

    Catfight 😛

  5. Clementine Says:

    *fyllefnissar*

  6. Anna Says:

    Jeansjackan blir sjukt rolig i sammanhanget.

  7. Lilla Mysan Says:

    Altså, nu måste ni sluta länka till UnderbaraClara, för varje gång måste jag klicka på länkarna och hamnar på på den där jäkla bloggen som får mig spyfärdig. Jag vet inte vad som är värst – inläggen eller kommentarerna. Jag måste lära mig att sluta klicka på länkarna!

  8. Clementine Says:

    Åh, nu vill jag klippa in en bild på Katla här! Tar en på tumblrn istället!

  9. Sofia Says:

    Men seriöst! Älskade er innan, älskar er ännu mer nu. Det var jag som skrev den lite utförligare kommentaren om löshåret i UnderbaraClaras blogg.

  10. cocktail dresses laundry petites Says:

    Hi there. Very nice blog!! Guy .. Beautiful .. Superb .. I will bookmark your web site and take the feeds also…I am satisfied to locate so much helpful info here in the post. Thanks for sharing..

Kommentera

