Sessans lilla lista

På twitter sammanställde jag härmdagen en lista på måsten i det perfekta medelklasshemmet eller något sånt. Tack alla ni som svarade och kom med tips. Vilket engagemang.

Här kommer hela listan.

PH-lampa

Stringhyllor

Pepparkvarn från Peugeot

Ellipsbord

Josef Frankmönstrad tapet, bricka eller kudde

Sjuan eller myranstol

Jetsonfåtölj

Grythyttanmöbler

Elefantyg från Svensk Tenn

Bumlinglampa

Mocca Master

Margaretheskålar med tillbehör

Marikekko gardin/kudde/bricka

Laminofåtölj

 

Så, bara bocka av och införskaffa.

 Själv är jag stolt ägare av inte mindre än 6 st items på listan.

Och om jag fick pengar över skulle jag aldrig kunan välja mellan att skaffa en Lamino eller en Jetson.

 

/Sessan

 

 

 

22 svar to “Sessans lilla lista”

  1. Anna i radhuset Says:

    Måste man?

  2. Katta kvack Says:

    HA HA HA! Vi har INGET! Dock får jag väl erkänna att jag vill ha stringhyllor så mycket att det gör ont. För att inte tala om en mocca master.

  3. Janna Says:

    Fan jag har inget. Och jag är ju typ medelsvensson. Känns olustigt!

  4. Okinava Says:

    Lamino är usla för ryggen. Jetson sköna!
    Bara ett tips!

  5. kvinnopartaj Says:

    Vi är så jävla grymma. Vi har bara pepparkvarnen och en margreteskål.

    /Maggan

  6. Kerstin Says:

    Prickar in Josef Frank-tapet och margreteskål (en, inga tillbehör). Får man räkna duk från 10-gruppen. Nästan marrimäkkå ju. Önskar mig en bumling taklampa och en moccamaster så det skär i bröstet, annars klara jag mig bra som det är.

  7. Tobias Says:

    Alla de där sakerna, utom PH-lampan då, är ju hemska. Så jävla tecken i tiden, det här med att alla måste fylla sina hem med ”designklassiker.” Och loppisfynd och IKEA då.

  8. Josefine Says:

    Helt otroligt med tanke på hur himla medel vi är annars men vi har bara Margarethe-skålarna. Dock har vi Philippe Starcks citruspress. Klassisk medelklassdesignpryl. Har iofs en Manhattan-väska. Den kvalar in tycker jag.

  9. Anna i radhuset Says:

    Jag har hela min uppväxt trott att det bara är tanter som har Lamino-fåtöljer.

    Tobias: Väldigt roligt att många av dessa personer upplever sin inredningsstil som originell och inte sådär opersonlig som de som kör på moderna möbler. Har irriterat mig länge.

  10. Tobias Says:

    Ja precis. Deras hem blir lika personliga som en tidskriftsamlare fylld med Sköna Hem.

  11. Ia Says:

    har en ph-lampa och en laminofåtölj.

  12. blablaplah Says:

    Huh. Med risk för att verka något provinsiell, 80% av grejerna var jag tvungen att googla. Är ni säkra på att det inte är ett medelklass i Stockholm-fenomen?

    Fast inga av mina vänner läser Sköna Hem, det kan vara en alternativ förklaring….

  13. Jennie | Om gyllene år Says:

    Jag vet inte vad et är ni pratar om här 8/ Fast jag har aldrig varit medelklass heller, är väl mer åt WT, fast utan svanktatuering.

    • sessan Says:

      Det var jag fram till att jag träffade min nuvarande man och skaffade ett jobb. Det är rätt trevligt på den här sidan.

  14. Julia Says:

    Vi har stringhyllor och min käre make har ett gäng orangea såna melaminskålar. (Bloggade nyligen om ”arvegods, Ikea och loppis”. Designklassiker kunde lätt ha kvalat in som alternativ i den formuleringen också.)

  15. formal dresses quad cities Says:

    I like thought-provoking content. Your article is interesting, clear and it has given me things to think about. I like your overall take on this subject and I agree with a lot of your points.

Kommentera

