Macarons

Image

Macarons, detta eländiga lilla påhitt som folk vurmar för. Det är fan lika smaklöst som en flintastek och en burk poatissallad.

Åh vad är det för jävla fel på folk som sätter i sig dom här små jävla cancersvulsterna? Dom är så äckliga och fula och töntiga. Framför allt töntiga. HATAR DOM!

/Sessan

43 svar to “Macarons”

  1. Clementine Says:

    Men jag älskar dem.

  2. Janica Says:

    Idag i fikarummet berättade jag om alla goda éclairer jag åt i Paris i helgen. Responsen: Men MACKARONER då?! Åt du inga mackaroner?!! Dom som är så goda!! Mm, mandel! Lavendel!

    Och jag kände mig jättedum och vågade inte erkänna att jag aldrig ätit en lavendelmakaron. Eller nån annan smak. Macaronvirgins anonymous?

    • Clementine Says:

      Men éclairer är ju oxå jättegött! Det är bara för att de inte vet vad éclairer är som de tjatar om macaroner.

    • Maggan Says:

      Macarons är gjort på mandel och vallmofrön. Vad är det för sjuk jävel som kommer på att baka kakor på vallmofrön. Så. Sjukt.

      • Janica Says:

        Har jag fel som tänker opium? Färgglada opiumkakor skulle jag kunna prova.

      • Ia Says:

        mitt ex kom hem en gång hem med haschkaka.

      • Tobias Says:

        Vad är det för konstiga makroner du ätit som bakats med vallmofrön? Hallonmakroner med chokladkräm är asgott, men jag fattar ändå inte varför de som är galna i makroner för att de är gulliga inte är ännu galnare i wagashi.

      • Annika Says:

        Jaaa! Wagashi! Älskar! Gillar makroner också, men då ska det inte vara tramset man hittar i Sverige, nä, hit med Pierre Hermé isåfall.
        Och eclairer. Och vad heter de…nunnor, de där stora bullarna med chokladkräm i mitten.

        Däremot ska man inte ha vallmofrön i makroner. Då har man gjort fel. Med det sagt har jag precis provat glass smaksatt med svarta sesamfrön och det var jättegott…så tänker inte påstå att det är mest fel i hela världen. Där hamnar snarare prinsesstårta.

      • Clementine Says:

        Men hur är Wagashi då? Är det ett samlingsnamn eller en viss typ? Är de sjuksöta eller varierar det? Bakverksfreaket är nyfiken!

      • Annika Says:

        Samlingsnamn, och det är jättestor skillnad i olika kvalitet. Sjukt sött..ja, jo, fast mer brunt socker, det smakar inte vitt socker. Men framförallt smakar de umami vilket jag gillar. Väldigt ”lätta” smaker så att säga, parfymigt utan att vara fejk, tillsammans då med alla bönor som ger en karaktäristisk smak och konsistens.

        Jag rekommenderar inte att man köper hos sin lokala asiatbutik, de är inte riktigt värda pengarna. De är färskvaror och kräver en del för att de ska vara riktigt bra. Att köpa från lokal matbutik är som att köpa ”pralinerna” från tebutiken i ditt lokala köpcentra för 800 spänn kilot. Jävligt dyrt och ovärt. (Ja, jag är snobbig, so sue me.)

        Vanlig sort som ofta finns i vanliga asiatbutiken på hörnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Daifuku

      • Clementine Says:

        Nej, jag tänker inte stämma dig, utan tacka dig. Det är skillnad på kaka och kaka. Och jag tror oxå att de som hatar maccisarna inte har ätit färska, omsörjda, utan snabbköpsvarianten.

  3. kvinnopartaj Says:

    Så galet gott.

  4. Sessan Says:

    Jag var ihop med en bagare som jobbade på just Eclair på Hornsgatan.

  5. Katta kvack Says:

    Det är typ det äckligaste bakverket i världen. I VÄRLDEN!

  6. Ia Says:

    jag käkade snabbmakaroner en gång, det får räcka

  7. Lady Dahmer (@ladydahmer) Says:

    JAG ÄLSKAR MACARONS! det är ju MANDELtjohejsan!

    Min man tycker dock precis som du.

  8. lilla S Says:

    Jag VILL gilla macarons för att de är så fina, men det är så sjukt äckligt. Ibland äter jag det ändå och då har mitt sällskap skrattfest…

    • sessan Says:

      Ha ha ha

    • Anonym Says:

      Jag med för dom är ju så fina och då glömmer jag alltid bort att jag inte tycker om dom. Så bakar jag skiten som tar hundra år att göra. Och dom där jävla fötterna som dom ska ha, baaaah. Sen får sambon äta upp dom för han tycker ju om maräng. Hur många imponeras av maräng med kladd imellan?!? Nä just det.

  9. Tears and Pearls Says:

    Jag måste vara konstig. Jag gillar både macarons OCH prinsesstårta…..

  10. listoplisto Says:

    Macarons är 100% meningslösa. De finns bara till för att nån jävel kom på att det vore fräsigt att göra ett prettobakverk som kräver konstiga ingredienser och krejsi färger.

  11. Notloveliest Says:

    De smakade liksom inget speciell, så jag förstår inte denna hysterin…

  12. Man känner sig lite hatisk « Katta Kvack Says:

    […] vad jag ska skriva. Hade tänkt skriva ett inlägg om hur äckligt det är med macarons, men det skrev ju kp om igår samt att jag kom på att jag redan hade hatat dem ganska hårt här på bloggen – och hur […]

  13. Janica Says:

    Alla passionerade åsikter har fått mig att inse att jag måste prova en macaron. Det blir ohållbart att hålla sig neutral i frågan. Vad ska jag välja för smak då, ni som gillar dom? Inget som smakar parfym.

    • Annika Says:

      1) Köp från bra ställe. Snabbgoogling ger Petit France, Ladurée eller Chokladfabriken i Sthlm.

      2) Halva grejen med makroner tycker jag är att de är väldigt lätta i smaken, mycket frukter, rosor etc. Personligen gillar jag lychée. Och jasmin. Och de konstiga som Pierre Hermé gör. Eller saffran. Och salt kola.

    • Janica Says:

      Rosor och lychée! Gör man inte tvål av lychée? Mycket bekymrad nu. Saltkola möjligen, eller choklad.

      Har ett franskt bageri i kvarteret. Det måste ju funka. Får gå dit. Herregud, jag har fjärilar i magen. Det känns som att jag borde klä upp mig.

    • Tobias Says:

      Choklad, pistage eller hallon. Inget larv. Hittar du choklad OCH hallon i en och samma måste du berätta var det var.

    • Lady Dahmer (@ladydahmer) Says:

      SAFFRAN! Gärna med choklad i.

  14. Janica Says:

    Ok, rapport från f.d. macaronoskulden: uppiffad och stärkt av era råd trippade jag till patisseriet o pekade, un macarång silvopläe. Personalen var tydligen inte fransk. Det slutade med en choklad och en hallon. Chokladen smakade choklad, och det var ju trevligt, men inget som fick det att pirra till. Hallonen smakade äckligt på riktigt. Fick dricka två glas rosé för att skölja bort tvålsmaken. Så att näe, nu tvår jag mina händer. Säg inte att jag inte försökt!

Kommentera

