Men alltså, ett skohorn.

Folk säger att man måste kunna se humorn i allt som händer. Det gör nog faktiskt jag.

När jag fick mitt andra missfall, och fick åka in till gynakuten som just den här helgen råkade vara BB, eftersom man alltid måste uppsöka akutmottagning på en helg (seriöst, har någon av er någonsin blivit akut sjuk och måstat åka till sjukhuset på en vardag, under kontorstid?? För det har aldrig hänt mig. Aldrig. Neva evah.), och fick vänta i tre timmar bredvid en gynstol där någon hade hängt ett skohorn över armstödet (!!!) medan andra kvinnor födde barn runtomkring oss, och till slut fick träffa en läkare som såg ut som Bilbo och hade olikfärgade foppatofflor och ett speculum i fickan och namnskylten uppåner, då slutade det hela med att jag fick veta att det stod i min journal att antibiotikan som jag fick utskriven fyra månader tidigare, eftersom mitt första missfall slutade med skrapning och man alltid kommer hem från operation med resistenta ebolabakterier i fittan, hade skrivits ut för att råda bot på en skamlig sjukdom.

I min journal stod det alltså att jag hade fått antibiotika mot GONORRÉ. Och det tog ett jävla tag för hobbitläkaren att klämma ur sig detta oerhört pinsamma och uppenbart felaktiga faktum. Medan han satt och snurrade tvångsmässigt på sin skrivbordsstol och jag var ännu trögare än normalt och bara inte fattade vad i helvete det var han höll på och stammade om (”Ehh… när du fick antibiotika… berättade någon för dig vad du fick det mot? Mhm… och din man, fick han också antibiotika då..? Inte det nej. Ehhm… alltså… är det ingen som har berättat för dig att du hade… alltså att du hade… eehh…) så begrep ju självklart min man långt tidigare än jag vad det hela rörde sig om, och höll verkligen på att skratta. Ihjäl. Sig. Men det var lite som med menskopphistorien. Alltså det är inte alltid han bryr sig om att ta hänsyn till stundens allvar, men ibland så.

När det äntligen stod klart för mig vad det var vi egentligen pratade om, att min dåvarande läkare (som f.ö. stod som Missfalls-Magnus i min telefonbok) hade noterat fel journalkod och gett mig koden för gonorré istället för sjukhusinfektion, så fick min man hala in mig och hålla fast mig för att jag inte skulle flyga på den där jävla skäggdvärgen tvärs över rummet.

”NU ÄNDRAR DU DEN UPPGIFTEN I MIN JOURNAL, ÄR DET FÖRSTÅTT!”
”Alltså jag skulle gärna vilja, men… det går inte.”
”SER DET UT SOM ATT JAG VERKAR BRY MIG OM DET? NU ÄNDRAR DU!!”
”Men det är så att jag inte kan ändra det. Bara den läkaren som skrev in den felaktiga journalkoden kan ändra tillbaka. Men det är inte säkert att det går nu, för det har gått fyra månader…”

Till slut, när Frodo Bagger insåg att det inte skulle gå att lugna ner mig på något annat vis, så började han dra roliga anekdoter på temat Felaktiga journalkoder jag skrivit i min dar.
”Ja det var ju som den gången när jag gjorde min AT i Småland va, då lyckades jag föra in att en kvinna som hade brutit handleden när hon föll av cykeln hade ådragit sig benbrottet genom färd med rymdfarkost! Hahaha ja jävlar…”

Jag skrattade nog faktiskt hela vägen ut till bilen efter det. Och tänker än i dag: varför kunde jag inte ha fått det istället?!

Cheers, Maggan

7 svar to “Men alltså, ett skohorn.”

  1. sessan Says:

    Ha ha ha ha! Jag döööööör!!

  2. Janica Says:

    Missfalls-Magnus gav dig gonorré. Det är inte alla äkta män som hade tagit det så bra som din. Har du kollat så att doktor Baggins inte gav dig en släng hobbitsyffe?

  3. listoplisto Says:

    Hahahaaaa, jag kommer garva hela dagen *S*

  4. Notloveliest Says:

    Hahaha… Så knasigt!!

  5. Suss Says:

    Ännu konstigare är ju att det finns en kod för färd med rymdfarkost? Hah..

Kommentera

