?

Funderar allvarligt på att börja med LCHF.

Har ni något exempel på någon som äter denna kost som gått ner i vikt?

41 svar to “?”

  1. Jojjo (@milda_martha) Says:

    Ett kompispar till mig provade det inför sitt bröllop, tillsammans med träning. Han gick ner typ 11 kg och fick världens tvättbräda, hon gick ner ca ett kg. Hon hade iof inte så mycket att ta från heller…

  2. Herr Banan Says:

    Ladydahmer!

  3. Maggan Says:

    Asså jag, faktiskt. Kan iofs också bero på att jag slutade amma och började snusa igen.

  4. Zelma Says:

    Svält som svält, du försätter kroppen i chocktillstånd, blir korkad av för lite kolhydrater och chockar levern för evigt.
    Du svälter, men lurar belöningscentrat iom att du blir mätt av fettet.
    Och du får aldrig, aldrig fuska. Då är du tillbaks på ruta ett igen.
    Det hela handlar om att försätta kroppen i samma svälttillstånd som de hamnar i som bor på Afrikas horn, men frivilligt.
    Finns bara en bestående metod, stäng käften och rör på dig som min salige far sa.

    • Lady Dahmer (@ladydahmer) Says:

      du svälter ALDRIG på lchf. Det är poängen liksom. Att inte svälta (och därmed utsätta kroppen för stress samt sabba ämnesomsättningen)

      • Zelma Says:

        Det är ju svälten du startar, du lurar kroppen att börja förbränna fettreserverna genom att bara ge den fett, det är ju hela syftet med LCHF.
        Kroppen försöker ju desperat kompensera näringsbristen genom att ta av reserverna den enbart ska använda i absoluta nödfall, sedan lurar du hjärnan att allt är bra genom att du får äta dig mätt, på fett.
        På samma sätt som alkisar kör sin kolhydratdiet på Explorer.
        Men smala som fan blir de till slut med hjälp av sin kolhydratmetod.

      • Anonym Says:

        Japp det är ju därför som det ibland rekomenderas till epileptiker. ”svälter” hjärnan så att den inte ska skicka ut de där extra nervsignalerna.

      • Lady Dahmer (@ladydahmer) Says:

        nej du får inte näringsbrist av LCHF.

  5. Hilena Strutski Says:

    LCHF fungerar om du är fet, och under begränsad period. Knappast en livstil <20 kolhydrater om dagen… va e de liksom, EN tomat eller? Känns ju hälsosamt.
    Har en kompis som under ett par år har gått ner ca 28kg med hjälp av LCHF, själv har jag gått ned 14kg på 4månader och jag äter fortfarande pasta, MJÖLKCHOKLAD och frukt. I slutändan handlar det om kalorier in-kalorier ut. /Grönsaksälskare

    • Lady Dahmer (@ladydahmer) Says:

      LCHF är individuell. Behöver du gå ner i vikt kör du strikt. Kring 20 – 50 gram om dagen. Vill du bara äta bra så kan du äta upp till 150 gram om dagen. Se gärna bildförklaring på vad det kan innebära: http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2012/march/lchf-har-forandrat-mitt-liv.html

      • Hilena Strutski Says:

        Asså, vet det. Men de som kör hardcore (typ på http://kolhydrater.ifokus.se/) kör max 20g/dag. Fast ee 150g om dagen låter ju knappast som en lågkolhydrats-kost? Mina tankar är mer- varför begränsa sig? Älskar man jordgubbs-chokladen kan man väl äta den ibland? Gillar man färskpasta kan man väl äta det ibland? Även hälsosamma ska väl kunna unna sig, …typ. Dock slutar man äta bröd, och pasta och sådant joxx så ”tjänar” man ju även in kalorier, typ om man gör squash-tagiatell (sjukt gott) ist för spaghetti, squash innehåller ju typ 20kcal/100g medan spaghetti typ 350kcal/100g (OKOKT)… Tror faktiskt att ”äta bra”, är att äta varierat. – Och obesprutat! Och utan tillsatser!

      • Lady Dahmer (@ladydahmer) Says:

        jag mår till att börja med inte bra av mjöl. kakor, pasta, bröd osv får min mage att svälla, gaser, förstoppning, diarreer ja ni fattar.

        Men sen så triggar det mitt sötsug. Äter jag en bit tårta så tar jag en bit till och senare på kvällen så kör jag en raid i kylskåpet. Äter jag pasta så äter jag mer än vad jag ska. Äter jag en frukt så blir det tio. osv. Visst, man kan ha lite karaktär och motstå suget men det krävs järnvilja att klara av det 24/7. För många funkar det så, att kolhydrater triggar sug och hunger. Dessutom så kör det ju igång insulinet som i sin tur är fettlagrande.

      • Maggan Says:

        Okej LD, vet du vad. Det här. Handlar. Verkligen. Inte . Om dig.

      • Lady Dahmer (@ladydahmer) Says:

        vem fan har sagt det? Det pågår en diskussion här. Jag trodde det var meningen att man skulle delta och att det var ok att typ BEMÖTA frågor och argument med personliga reflektioner.

    • Tobias Says:

      150g kolhydrater om dagen är ganska lite faktiskt. Om man totalt äter 2000kcal/dag kommer ca 30E% från kolisar, och om man som LCHFare då ska göra ”rätt” ska ca 50E% komma från fett. Livsmedelsverket rekommenderar 15-20E% från protein, 20E% från fett och resterande från kolisar. Helt vansinniga rekommendationer, men 30E% är ändå rätt lite.

  6. Tobias Says:

    LCHF är skitdumt faktiskt. Nästan alla behöver minska markant på sitt kolhydratintag, men absolut inte ersätta dom med fett. Börja med något mindre drastiskt; sluta äta bröd och pasta, sluta så klart med godis och kakor, och ät betydligt mer kött. Protein mättar både snabbare och längre än kolhydrater.

    • Maggan Says:

      Okej det är väl mer den varianten jag kör faktiskt. Har bytt ut potatis mot grönsaker som tillbehör till min oxfilé med bea, äter typ aldrig mjukt bröd och väldigt sällan godis.

      Men annars, snus: sjuuukt bra om du vill öka ämnesomsättningen och skaffa dig en magkatarr som effektivt hämmar intaget av det mesta utom laktosfri yoghurt. Och gott. Jag säger snus, börja idag!

      • Tobias Says:

        Funkar grymt bra att röka också. Man gör ju av med 10% mer energi vid vila än en icke-rökare, och det ökar rejält när man rör på fläsket😉

      • Clementine Says:

        Japp, och bli dumpad och i processen fucka upp studierna! Jag tappade typ 10 kg på 2 månader för så fort jag åt kom det upp igen, eller så mådde jag illa eller hade ingen matlust alls. Men jävlar vad slank jag blev på banan och yoghurtdieten! Och det höll i sig i nästan två år oxå! Tjohoo! Nu är jag halvmullig och på väg mot samma svältstadie igen!

    • Annika Says:

      Eller prova med nåt ÄNNU mindre drastiskt (och garanterat både miljövänligare, nyttigare och billigare): Ät. Mer. Grönsaker.

      Tadaaa! Fibrer = mättande. Det är liksom hela grejen med blomkålsmoset och allt vad LCHF:ara trycker i sig som inte är kött eller smör. Broccoli är fruktansvärt energisnålt, men man blir jävlarimig mätt på det.

      För övrigt anser jag att det ska bli otroligt spännande om 10 år när vi har en möjlighet att studera långtidseffekter av skandinaviskt lchf:ande (dvs mättat fett) i stor mängd under lång tid. Om trenden håller i sig, vill säga.

  7. Lady Dahmer (@ladydahmer) Says:

    Jag gick ner 10 kilo första vändan. Sen blev jag gravid och ja NI VET JU HUR DET GICK. >:-(

    Den här vändan vill jag inte tala eller tänka på vikt och kropp och skit längre, jag skippar vågen helt enkelt. Orkar inte vara en del av det. Däremot talar jag gärna om andra fördelar, t.ex om hur bra man mår, magproblem som försvunnit osv.

    Folk som gått ner i vikt:

    – Sten Sture Skaldeman (köp hans böcker)
    – Annika Dahlqvist
    – Katrin (men hon är ju sjuk i huvudet och förespråkar nån konstig svältdietsversion av lchf. Ej bra.)
    – Min favorit, Åse med bloggen ”56kilo.se”. Läs gärna hennes inlägg om varför man INTE går ner i vikt med LCHF: http://56kilo.alltforforaldrar.se/varfor-gar-jag-inte-ner-i-vikt-med-lchf/

    • Tobias Says:

      Så kvinnor går inte ner i vikt av LCHF för att de är… kvinnor? Låter inte det lite lustigt?

    • Tobias Says:

      ”Män går ner snabbare och lättare på LCHF än kvinnor!”
      ”Män är glada över att de får äta sig mätta på kött/fågel/fisk och en fettkälla, vi kvinnor vill äta yoghurt, bär, lchf efterätter, finn crisp med en god ost, nötter, mörk choklad, bär och vispgrädde.”

      Du ser. ”Ni kvinnor” skulle gå ner i vikt mycket snabbare om ni slutade trycka i er ost, nötter, choklad och grädde hela dagarna. ”Vi män”, vi nöjer oss med en torr aborre och en bytta margarin, det är därför vi smalnar av så jävla fint.

      • Lady Dahmer (@ladydahmer) Says:

        män går ner i vikt snabbare av två anledningar: mer muskelmassa = högre förbränning men också för att deras uppgång oftast berott på ätande medans vårt (kvinnors) beror på bantning. Kvinnors ämnesomsättning är alltså påverkad av tidigare dieter. osv.

        huruvida män nöjer sig mer med kött än kvinnor osv vet jag inget om.

      • Clementine Says:

        Så du menar att alla kvinnors viktuppgång beror på att de har bantat? Jag har aldrig bantat i hela mitt liv, jag tröståt och söp mig till mina extra 25 kg, och så fort jag började röra på mig, äta allsidigt (allsidigt som i allt) i mindre portioner och slutade tröstäta rasade jag i vikt i början och sedan gick jag stadigt ner i god takt.

      • Lady Dahmer (@ladydahmer) Says:

        clementine, generellt sett. såklart finns det massvis med undantag. Jag har inte heller bantat. Nånsin. Jag gick upp i vikt av två graviditeter (och mycket pasta under just den tiden). Jag har alltid varit väldigt smal, men sen gick det inte att gå ner igen.

      • Clementine Says:

        De där massvisa undantagen gör att jag har svårt att köpa det argumentet. Man måste även ta med hormoner och ålder i beräkningarna.

    • Tobias Says:

      Att muskelmassan gör någon mätbar skillnad på förbränningen är en gammal skröna, iofs, särskilt när vi pratar om skillnaden i muskelmassa mellan en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna. Och det som står i artikeln är ju att alla kvinnor smäller i sig grädde och godis, medans männen blir överlyckliga av en köttbit.

      Det lustigaste i resonemanget är nog den totala vurpan med ”tjocka genom bantning”. Blir man tjock av bantning blir man det pga stora blodsockersvängningar och tjall på insulinkänsligheten. Har man blivit tjock pga det ska man enligt all LCHF-teori få långt större effekt med LCHF.

      Så slutsatsen vi kan dra av den där artikeln är väl… ain’t true.

  8. Amanda (Alla har en bok) Says:

    Utesluter man en matgrupp äter man väl som regel mindre totalt, är det inte så? Ie kanske funkar (på kort sikt) i o m att man krymper magen lite?

    Minns ju 90-talet när alla ätstörda kompisar plötsligt blev vegetarianer som ‘äcklades av kött(industrin)’ som ett alibi för att äta mintre totalt. Fast icke-gulliga djur typ räkor gick ner. Och en och annan nugget.

    • Tobias Says:

      Generellt kan man säga att kolhydrater är det substrat som mättar absolut sämst. Fett mättar väldigt bra, men det är inte särskilt hälsosamt. Protein mättar nästan lika bra som fett och är dessutom betydligt bättre för kroppen.

      Så man blir helt enkelt mätt snabbare och längre på mindre energi om man ökar mängden protein och minskar på kolhydraterna.

    • Lady Dahmer (@ladydahmer) Says:

      man utesluter men ersätter den.

    • Clementine Says:

      Haha Amanda! Det där känner jag igen! Fan vad de petade i sina brytbönor! Och så kunde de skylla på att den vegetariska skolmaten var äcklig oxå, och äta ännu mindre.

  9. Karin Says:

    Asså, LCHF, det är fan stormen på min moralbarometer.

    Det är ju heeeelt åt helvete att folk (läs: överklasstölpar med för stor möjlighet att lägga vansinnigt mycket pengar på mat) tycker att det är så synd om dom för att dom är tjocka och att det är såååå jobbigt att gå ned i vikt att dom tycker att LCHF är ok.

    Om man äter det kossan äter, miiljön, föda världens alla människor osv osv, det är väl ingen som missat??? Åååh, jag orkar inte ens argumentera, jag blir så arg.

    Men är man tjock i västvärden så är det förstås fritt fram att skörda liv i andra delar av världen för att man ska bli smal och snygg. Frisk av LCHF – pyttsan! Möjligen ifall man äter mer sallad, men det kan man ju göra ändå!

    Nä, ta nån form av jävla ansvar och knip igen truten ska ni se att ni blir smala, kanske inte lika gott dock. Överklassvin!

  10. Jenny Says:

    Jag började med LCHF förra måndan och har tappat 4,4 kg på de knappa två veckorna. Detta trots att jag inte äter kött, fisk eller ägg och dessutom söp mig full förra helgen, klämde i mig tio sushibitar på fyllan och åt pizza dagen efter. Så fuska kan man. Och låta bli att äta massa djur. Eller man och man, jag iallafall.

  11. Mia Says:

    Det blev en väldigt lång och invecklad diskussion om LCHFs vara eller inte vara (och om LD), här så jag orkade faktiskt inte läsa allt. Men här kommer iaf. mitt inlägg.

    Enligt mitt tycke är LCHF jättebra för att bli av med sötsug om man lider av det.

    Jag gick ner 11 kg med LCHF på ca 4 månader, men LCHF är ingen bantningsmetod det är en livsstil och jag kan verkligen inte leva utan bröd och pasta. Varför förneka sig sånt man älskar i resten av sitt liv?
    LCHF funkar i dietsyfte precis som alla andra dieter, mindre in mer ut. men det är lättare att bli mätt på färre kalorier med LCHF än med grönsaker, tycker jag.

    Risken är naturligtvis jättestor att man går upp i vikt igen när man börjar med mer kolhydrater. Man tillåter sig gärna lika mycket fett som man har vant sig vid samt lägger till det goda brödet och pasta. Som man dessutom gärna svullar i; det var ju så längesen och det är ju så gott!

    Jag gick upp sex av mina tappade 11 kilon innan jag lyckades återanpassa mitt ätbeteende.

  12. rubyroseproductions Says:

    Läs boken Bantingsbluffen så förstår ni vad dieter gör med kroppen. Att gå ner i vikt är svinenkelt. Det enda som behövs är att ta sig tid att träna, tid att vila och sova samt inte överäta eller överdricka…Vanlig matematik!
    Allt annat är gjort för att människor med för stort ego vill tjäna pengar på folks rädsla och panik för utseende.

  13. Nu blir det bantarblogg « Allt runtomkring Says:

    […] ett inlägg hos Kvinnopartaj frågade någon av dem efter erfarenheter av LCHF, jag svarade att jag tyckte att […]

Kommentera

