Föräldrar

Så jävla gulliga på sitt vis men också jävligt jobbiga. Som det  här att man måste förklara ALLT för dem, allt från hur man snabbspolar på dvd:n och skickar mms till att barnen kanske inte bör äta en matsked rent socker 30 min innan läggdags. Ja kära nån.

Eller att man måste curla dem igenom ALLT. Min mamma kan inte ens be en telefonförsäljare dra åt helvete. Det är för mig ett mysterium hur hon har överlevt i 61 år. Eller kräva ett rakt besked från sin cancerläkare. Eller löneförhandla. Hon har en löneutveckling på typ 0,25 % om året, och jag tjänar ca 3 000 mer än hon gör. Hon har arbetat sen 1968. You do the math.

Och när man är gift/sambo så har man två uppsättningar såna där totaltappade retards att baxa runt på. Som ska interagera,  komma överens om vem som firar jul var, vem som ger vad i treårspresent och som aldrig klarar av att bli bjudna på något. ”Nej nu tar jag detta. Nej, jag tar det. Nej! JAG!!” Men gud det är en köttbullemacka och en kopp kaffe mamma, släpp det.

Värst är väl att behöva stå bredvid och se på hur någon annans (läs: makens) föräldrar trevar sig fram längs den snitslade bana som är vardagen. En gång när min svåger råkade sätta sig på min svärfars stol när vi skulle äta middag, ställde sig svärfar mitt i rummet och pep förtvivlat till sin fru: ”Mamsen..? Var ska jag sitta?!” Detta är alltså sant. I förrgår hörde jag hur hon ägnade tio minuter åt att förklara för honom hur man vet att avokadon i affären är mogen, eftersom han skulle åka och handla utan henne. Hon fick också berätta hur man köper torskrygg. Det var typ såhär: ”Läs på paketet och tag det som det står torskrygg på.”

Sån ska jag aldrig bli. Tack å hej, Mags.

Etiketter:

10 svar to “Föräldrar”

  1. Clementine Says:

    Och fyfan för Mamsar som curlar sina män. Min morsa är en Mamsen ibland, yrkesskada veteranmodell. ”Ska du inte ha sallad?” ”Men, Mamma, han tar väl sallad om han vill ha, den står ju rakt framför honom!” ”Jaja, förlåt då, jag tänkte bara… (att han är ett femårigt förskolebarn)”

  2. Ia Says:

    Och varianten när man själv aldrig får lov att bli mer än 10 år. ALLT ska rättas till – gärna med ett nedvärderande anklagande tonfall. ”Såhär är det” ”Sådär skulle ju du aaaldrig göra” och så vidare! Att ta att exet vill ha smör på mackan efter skilsmässan, som ett personligt påhopp och kränkning.
    Inskränkt, negativt, gaggigt, och kretsar självklart bara kring sig själv. EN åsikt och synvinkel är tillåten. Allt annat fördöms.

    Jag blir tokig.

  3. Grillfest Says:

    Pålitlighet skapar förtroende! Ingen vill ju ligga med en obeslutsam så för att förstärka beslutsamheten kan man ju bestämma åt andra. Ska du inte ha ett fikon? Du älskar ju fikon, det har du alltid gjort.
    Skit i fikonen och håll ihop det ett par år till så att jag slipper tatuera mig och bära linne hela tiden, mina barn är föresten inte alls rödlätta och våran husvagn luktar inte mugg, det är bara lite instängt. Skall vi inte prova Jylland i år ungar så kanske mamma slutar röka. Våran familj har det bra för vi slipper stan men stan slipper inte oss. Du får en femma om du sticker ner till macken och köper en paket gul blend!

    • kvinnopartaj Says:

      Det var fan på tiden. Var har du hållit hus de senaste veckorna?

    • Maggan Says:

      När tänker du börja blogga?

      • Ia Says:

        ja?! Hur blir det?

      • Grillfest Says:

        Jag har fortfarande inget namn…. Eller inriktning som är så djävla viktigt tydligen. Först tänkte jag på ”tyskfrossa” eller kanske ”Grillpartaj” lite copycat sådär. Men inriktning är svårare, jag gillar ju listor men det kan man ju inte bygga något på, dessutom så är ju inte det en inriktning så det får nog bli sporadiska inhopp som en djävla blodsugare på denna bloggen. Jag hoppas att det är ok eller så får ni banna mig.

      • Maggan Says:

        Du är alltid välkommen, och uppenbarligen också saknad när du tar sommarlov.

      • Ia Says:

        Jag ger mitt godkännande och välsignelse.

Kommentera

