Vad hette hon, storasyrran i Fucking Åmål?

Idag sålde vi en bil igen. Vi köper och säljer begagnade Volvokombisar som andra byter iphones, dvs ungefär en gång i kvartalet. Köparna är inte helt sällan 19-åriga raggare från mellersta Sörmland. Bilarnas öde kan man bara gissa sig till, men jag skulle inte bli helt förvånad om ett antal av våra gamla trotjänare numera är deltagare i bilarnas motsvarighet till Fight Club: illegal dragracing nerför den enda stora raka gatan i vår stad.

Nåväl. Önskar att jag hade plåtat de åtta (8) kepskillarna som stod på vår uppfart idag och snackade topplockspackning och cylinderventiler medan de torrbörnade feta framdäck så gummit rök. Högst fyra av dem var gamla nog att få äga en bil (köparen ej inkluderad). Och utanför hela snusklungan stod hon. Flickvännen till någon av dessa otaliga namnlösa Johan Hults of the world. Jeansjacka och lårlång sticktröja. Hög hästsvans och leggings. Kedjerökande. Sa inte ett ord på hela tiden. När allt var klart och pappren signerade (inte av den faktiske köparen då, såklart) satte hon sig i baksätet på en av bilarna och försvann bort.

Dessa ständiga flickvänner/tjejkompisar/token female characters som lever sina liv förpassade till elskåp, förstärkare och baksäten, utan att någonsin komma i närheten av en skateboard, greppbräda eller kopplingspedal. Tänk vilken jävla revolution de skulle kunna åstadkomma.

/Mags

Ps: nämen just det, hon hade väl inget namn, eller?

10 svar to “Vad hette hon, storasyrran i Fucking Åmål?”

  1. sessan Says:

    Sa Jessica det? Att Elin sagt att hon tyckte jag var snygg? Sa Jessica det?

  2. Grillfest Says:

    Nej hörrrni. Imorgon får det bli en rejäl jävla grötfrukost. Jag räknar med att knulla en kvart innan åtta, sedan kommer familjen att tvingas till redemption och rockabilly. Är inte Volvo kombi i Sörmland bakhjulsdrivna föresten??

  3. Carina Says:

    Åh gud så jag älskar detta inlägg.

  4. Kajsa Says:

    Kan ni inte skriva om det här: http://www.hjartesmil.com/2012/08/20/do-not-read-beauty-magazines-they-will-only-make-you-feel-ugly/#comments

    jag vill höra någon annans åsikt för jag känner mig förvirrad, kvinnotidningar får mig att må dåligt men underbaraclara och gänget ska göra mig inspirerad?!

    • Clementine Says:

      Det kanske kommer ett inlägg från parjattarna om detta, men jag kunde inte låta bli att svara dig, då jag har funderat mycket på detta själv.

      Jag läste en hel del ”kvinnotidningar” förut, och kände väl att det var lite från dag till dag hur man filtrerade innehållet. Hade jag en dålig period, blev jag nedstämd, en bra period, inspirerad. Och exakt samma har det varit med den typ av bloggar som rekommenderas i länken du postade. Jag tror att det för min del ligger i blandningen av artiklar, reportage och krönikor i magasinen och inläggens natur i bloggarna. Jag gillar mode och kläder, så jag gillar modereportagen, inte moodboardsen som är så vanliga nu. De tilltalar mig rent estetiskt och inspirerar mig. Jag tittar mest på färgerna, snitten, vilken miljö man har fotat i, ljussättningen och hur det bildar en helhet. (Jag tänker inte så mycket på hur modellen ser ut, hur smal hon är, eller att jag vill se ut som henne.) Det inspirerar mig, och det är vad som är behållningen för mig. Det blir konst istället. När jag köper magasin nuförtiden väljer jag de med flest konceptuella bildreportage och inte de med massa tips om hur man ska äta och träna och vårda sin relation, eller klättra i karrären. Det är dessa saker (kanske i kombination med pinnsmala modeller) som stärker mina komplex och ger mig nya. Som att läsa en väldigt glossig självhjälpsbok, det funkar bra i initialskedet, men blir man matad med samma saker om och om igen försvinner lusten och det kritiska tänkandet.

      Det samma gäller bloggar. Jag föredrar när man har valt det ena eller det andra, foton eller rena textinlägg. I många av de stora alternativa ”inspirationsbloggarna” blandas det hejvilt, och då blir det ofta motstridigt. Och det är ju inte så konstigt eftersom avsändaren i de här fallen är privatpersoner, för det mesta med noll vinstintresse. Och det är därför man inte ska jämföra bloggar och magasin så mycket, inte se dem som varandras motpoler, utan jämföra inbördes istället. Och seriöst, om man känner att man förväntas inspireras av en viss blogg, då är det ju lite upp åt väggarna. Man inspireras av det man inspireras av, en del av cupcakes, en del av löjliga kärlekstester, en del av porr, inget är bättre eller sämre. Man läser för sin egen skull, inte för vad andra ska tycka. Det känns lite så i Hjertesmils inlägg. Men det är alltid nyttigt att problematisera och analysera det man konsumerar. Och ändra sina vanor ibland och se om det blir någon skillnad.

      Jag kan tipsa om Tumblr, där jag själv har min blogg. Där finns massor av inspiration och man kan posta egna bilder, videos, texter och reblogga andras grejer fritt. Där finns alla former och färger du kan tänka dig. Och noll reklam och banners. Jag gillar det jättemycket. Och skippa TV!

      Herregud, vilken uppsats.

      /Clem, som för det mesta är förvirrad.

      • Kajsa Says:

        Tack för ditt inlägg och synpunkter! Jag håller med om att det är en själv som ska välja och hon bara utgår från sig själv. Mitt tidigare inlägg var ganska svartvitt känner jag nu. Hon försöker såklart inte säga vad man ska inspireras av. Skyller på lågt blodsocker. (Yikes, jag kan inte stå för vad jag sagt)

        Jag ska fundera på det där om det är själva blandningen som gör mig förvirrad för jag har också märkt att när det gäller t ex fotobloggar tar jag det för vad det är, vackra foton.
        Hopp till de ”alternativa modebloggarna”: Jag tycker ändå att många av dom här personerna verkar ganska intressanta och ofta vettiga egentligen men deras blogg- och bildspråk blir ibland så mallartat att det nästan blir som en pastich på dom själva. Jag är inte säker men det kan vara det som tillslut gör att dom inte blir lika intressanta för mig som (vissa bra) bloggar som skriver ner reflektioner, åsikter, debatterar osv, eller för all del tumblrbloggar som är liksom inspirationsbloggar. Jag vet inte om jag snurrade ifrån ämnet men jaja. Hoppas det inte kom fram som allt för förvirrat. Tack och bock.

Kommentera

