Giftas

Idag firar vi bröllopsdag här hemma. Oljad furu-bröllop eller vad det kallas vid 6 år. Borstat stål?

Jag älskar verkligen äktenskapet som institution. It rocks! Ett jävligt smidigt sätt att skaffa ekonomisk trygghet för båda parter, att markera för sig själva – och kanske för omvärlden också om nu det känns viktigt – att man är ett team och att man är beredd att investera tid och engagemang i relationen.

När jag träffade min man skilde han sig från sin förra fru. Maken till civiliserad och omtänksam skilsmässa! Så jävla moget och ansvarsfullt. Och vi är goda vänner fortfarande, alla tre (och hennes familj). Okej, de hade inga barn mär de skilde sig, och jag inser att det är skillnad då. Men jag tror att den främsta anledningen till att vi stod där i Stockholms stadshus ett drygt år senare, det var att jag hade sett deras skilsmässa på nära håll, och såg att ansvaret gentemot partnern inte upphörde bara för att man inte vill vara gift längre.

Jag kan ju bara prata för mig själv, men för mig är äktenskapet främst ett löfte om att alltid göra mitt bästa för att – kolla här nu! – vi ska vara lyckliga. Inte för att vi ska vara gifta så länge som möjligt, eller för att vi ska leva upp till samhällsnormen kring hur ett äktenskap ser ut. Om vi blir lyckligare av att skilja oss: jamen vafan, då så.

Ja, det där kanske man kan komma fram till även utan att gifta sig. Såklart (lycka till med det). Själv är jag så jääääävla nöjd med mannen jag gifte mig med, och med vår relation, och jag tror absolut att det är direkt avhängigt av att vi stod där i stadshuset, den 26/8 2006 kl. 14:15, inför Stockholms stadsborgarråd Kristina Axén Ohlin (jag vet!!!! Skitbra var hon, helt fantastisk), och lovade att respektera och vårda varandra, och älska varann så mycket som möjligt.

/Maggie May

8 svar to “Giftas”

  1. Sara Says:

    Grattis på bröllopsdagen! Jag gillar också att vara gift. Är det för tredje gången nu. Tror att jag behövde öva lite innan det kunde bli riktigt bra. Den 11 september firar vi. Att vi äger våra bolag gemensamt och att vi är ett jävligt coolt team som backar upp varandra i alla lägen och att vi älskar varandra tamejfan i både nöd och lust.

  2. Clementine Says:

    Grattis mina älsklingar!

  3. Ia Says:

    Skål och grattis!!

  4. tessan Says:

    sunda bananas

  5. Anonym Says:

    Alla i KP är gifta. Fint ändå!

Kommentera

