vad har ni för diagnoser?

Alltså det är så in i hellsingland jobbigt att inte äta de mediciner man behöver äta. Helst skulle jag vilja ha ritalin, men eftersom jag skjutit upp min utredning (symtom på sjukdomen) så får ajg nöja mig med någonting sopm heter Voxra fast nu har jag inte tagit på några dagar för jag har glömt att ringa efter nya osv.

Jag gör mig nu osams med halva Sverige pga detta.Muckar och provocerar på twitter,är lite ”för ärlig” i skolan och säger vad jag tänker på facebook (har blivit blockad av en kille efter 20 minuters konversation)Fatta hur många ovänner jag har skaffat mig genom årens gång.

Tack gode gode GUD för medicin.

Vad har ni för diagnoser?

/Sessan

49 svar to “vad har ni för diagnoser?”

  1. tessan Says:

    jag har adhd light, brukar jag säga. men jag vete fan. min 4-åring fick strax före sommaren autism-diagnos, och många av hans knasigheter kommer med övertydlighet från min sida av släkten, så; jag är nog en härlig cocktail av det mesta.

  2. isabella Says:

    adhd, sömnstörningar, fd depression, utbrändhet osv osv. numer har jag medicin och det kan jag gladeligen rekommendera. livet har blivit mycket trevligare!

  3. Annika Says:

    PCOS. Nedstämndhet som nu hålls stången sedan årsskiftet medelst medicinering. Samt Aspergers ”light”?

  4. Åsa Says:

    Kass blodcirkulation + usel tandhälsa! Och nån sån där mindre smickrande sjuk-i-hövve-diagnos, förstås.

  5. Patsy Says:

    jag tror att jag kan vara bipolär light, men jag vågar inte kolla upp, är rädd att de ska upptäcka att jag är galen och spärra in mig.

  6. janetweiss Says:

    Åh, gud vad kul sånt här är tycker jag, sisterhood! Jag har diagnosen bipolär sjukdom men håller på med en adhd-utredning och jag tycker mina symptom överensstämmer bättre med dem. Jag har posttraumatisk stress vilket innebär panikattacker, sömnstörningar och hel hel drös andra mer eller mindre trevliga problem. Sen utreds jag för hypotyreos, underfunktion i sköldkörteln.

  7. Maggan Says:

    Panikångest, f.d. stressrelaterad depression. Funderade seriöst i ca 30 sek på att gå i Ångestparaden, men sen ba orka.

  8. Lolly Says:

    PTSD Och impostor syndrome

    • Maggan Says:

      Men gud, vad är det? Impostor alltså.

      • Lolly Says:

        Så här känner jag jämt! Att jag bara sitter och väntar på att någon ska komma på att jag är en obetydlig nolla som inte har några kunskaper om någonting, vilket givetvis inte är fallet!! Det förstår jag ju i mitt realistiska sinne. Jag är bara riktigt störd i huvudet!

        Despite external evidence of their competence, those with the syndrome remain convinced that they are frauds and do not deserve the success they have achieved. Proof of success is dismissed as luck, timing, or as a result of deceiving others into thinking they are more intelligent and competent than they believe themselves to be.

        The impostor syndrome, in which competent people find it impossible to believe in their own competence, can be viewed as complementary to the Dunning–Kruger effect, in which incompetent people find it impossible to believe in their own incompetence.

    • Maggan Says:

      Åhå! Jag hade aldrig hört talas om det. (Kan dock på rak arm namnge en hel drös som i alla fall vid en ytlig betraktelse verkar lida av det dära Dunning-Kruger.)

      Tack för beskrivningen!

  9. Clementine Says:

    Panikångest (inget jag lider av just nu, typ en attack vartannat år) stressrelaterad depression (fan, jag och Mags måste alltid göra likadant), misstänker ADHD + någon släng av reumatism.

  10. Terése Says:

    PMDD. Citalopram gav mig livet tillbaka.

  11. jessie Says:

    GAD. Sertralin, Atarax och Propavan gör att dagarna känns lite lättare.

  12. Carina Says:

    Ja, får väl se snart. Känns som att jag lever i en tunnel av utredning. Så oerhört less.

  13. Amanda (Alla har en bok) Says:

    PTSD & PMDD. Som Terése ovan sa: ”Citolapram, bejby, citalopram.”
    Skulle dock aldrig vilja vara utan mina ‘defekter’.

  14. HannaA Says:

    Reumatism å en släng av hybris.

  15. Ia Says:

    PMDD, fd depression, ätstörningar (+ ortorexi som utvecklades i våras som en biverkning av den stressreaterade depression som uppstod efter skilsmässan) som numera är under hyffsad kontroll, panikångest i ”delvis motiverade” situationer (där de flesta hade blivit lite skakiga), scenskräck, prestationsångest lite vanlig hederlig generell ångest även utanför scenen, och lite vanliga nojjor och lite väl överdrivna nojjor över petitesser. Och fått det ”på papper” av pyskologen.

    annars är det som det ska.

  16. Okinava Says:

    MÅSTE VI PATOLOGISERA ALLA JÄVLA PERSONLIGHETSDRAG?

    Ursäkta mig, men jag är sjukt trött på att allt som avviker från mittfåran ska beläggas med en diagnos (gärna självställd, gärna med tillägget ”light”).

    • Ia Says:

      alltså på ett sätt håller jag med dig.
      Jag upplever ibland att ”riktiga” sjukdomar/störningar/javadfandetheter förminskas genom att vanliga personlighetsdrag lånar deras namn. När de används på fel sätt i fel sammanhang.

      Men för min egen del så är mina ätstörningar, min senaste depression som ledde till självskadande, min panikångest i obefogade sammanhang saker som hindrar mig otroligt i min vardag. Min scenskräck/prestationsångest är ett stort hinder i mitt yrke som jag tyvärr ofta medicinerar för enligt läkares inrådan. Jag tycker att det är bra att faktiskt öppet tala om sådana här saker, att tvätta bort skammen och tabut.
      Psykisk ohälsa beror såklart på någonting.
      Detta någonting måste åtgärdas.
      Någonting i samhället/världen/universum/whatthefuck påverkar oss negativt och leder till psykisk ohälsa.
      Detta är dags att ta tag i.

    • Malin Says:

      Amen hallelujah,! Väl rutet! Sjukdom är sjukdom, men fasoner och personlighetsdrag måste få vara något annat.

    • Klara Says:

      Men guuuud. Bara för att hela världen inte ser min bipolaritet/ptsd/adhd betyder det inte att den inte existerar. Alla problem syns inte på ytan och jag är förbenat trött på att folk ogiltigförklarar mina symptom bara för att de inte är påtagliga för alla och en var. Det var INGEN som förstod att min ”skoltrötthet” var ett handikapp, ingen som fattade varför jag var ”lat” eller varför jag brusade upp lätt hemma, det kallades att jag var en lat person, en som var ”arg” som person. Få som inte har utbildning ser det.

      Men vi gör såhär! Handikappanpassa hela världen då. Skaffa ALLA svindyra hjälpmedel ifall, låt ALLA klasser ha extraresurser i form av pedagoger och personliga assistenter så att alla eventuella svårigheter människor har kan får chans att få hjälp för sina eventuella handikapp. Ifall ens personlighet skapar problem i skolan. Låt alla få ett individuellt schema och ta examen på olika sätt. Att ”alla” får diagnoser är en ren lögn och det borde faan vara olagligt att använda detta ”varför får inte alla ha sina personlighetdrag ifred?” jämt bara för att 1% av adhd:arna fått en felaktig diagnos. Sorry för outburst.

  17. Okinava Says:

    …och skulle jag nu sätta några diagnoser på mig själv (ur ICD-10) så blir det nog:

    R45.2 – Bekymmer UNS
    R46.4 – Slöhet, bristfällig medverkan och svagt engagemang

  18. Ia Says:

    Men herregud – jag glömde helt bort mina hopplösa insomningsbesvär..
    Tackar gudarna för Imovane.

  19. isabella Says:

    Okinava: patologisera schmatologisera. Skulle inte tro att du säger samma grej till nån som har medfött hjärtfel.

    Jag har min diagnos och det är fanimig en jävla tur att jag fått utredning och medicin, annars skulle min familj och jag och samhället få betala så oändligt mycket mer i tid, tårar och resurser.

    • Siv Says:

      Jag tror inte att Okinava alls menade att förringa diagnoser utan snarare peka på en tendens att patologisera karaktärsdrag, beteenden som inte ingår i ett för oss optimalt fungerande.

      Och det är dubbelt tycker jag, dels är tilltalas jag av tanken på att se många diagnoser på ett kontinuum. ”Jag har lite av det och lite av det”. Ett svartvitt tänkande kring psykisk ohälsa jättekonstigt när en eventuell diagnos står och hänger på ett kriterium – en liten bock som säger om du är sjuk eller ej. Det är väldigt fyrkantigt.

      Å andra sidan är det viktigt att man inte missar att detta kontinuum innebär att det handlar om en naturlig variation. Skulle 95% av befolkningen ha ADHD, eller ”ADHD light”, så måste man ju se det som att det är ett för människan naturligt fungerande?

      • isabella Says:

        Jag förstår. Och jag tänker ofta som du.

        Men nu är det ju inte så att 95% har ADHD och det spelar ju ingen roll då hur man resonerar kring naturligt fungerande eller ej. Jag är så fruktansvärt trött på att försvara min diagnos vareviga gång jag tar upp den, eftersom det är fritt fram att tycka något för alla av någon märklig anledning.Det är fritt fram att tänka och tycka och prata- om mina svårigheter, och andras svårigheter som följer med diagnosen. DE FINNS OAVSETT vad man tycker. De är också mina karaktärsdrag, yes. Men vad JAG väljer att behandla och eventuellt medicinera är min sak. ADHD kan vara en tillgång ibland, men i ingen värld är det en sån tillgång som att om 95% hade ADHD skulle allt vara frid och fröjd och ingen skulle medicinera etc etc.

  20. isabella Says:

    Siv, Okinava, det lät agressivt. inte meningen!

    • Siv Says:

      Och det du pratar om (att behöva försvara sin diagnos) är ett resultat av att gemene man patologiserar vanliga karaktärsdrag och på så sätt urvattnar diagnosen och dess betydelse. Plötsligt bemöts ADHD med ”på min tid hette det myror i brallan!”.
      Jag tror vi menar väldigt mycket samma.

      • Okinava Says:

        Siv säger det som jag skulle ha sagt om jag inte var så förbannat trött. Sjukt klok är hon!

        Vad jag vänder mig mot är inte de människor som har uppenbara problem som har fått en diagnos och som ska ha en diagnos. Jag vänder mig mot de som befinner sig inom normalvariationen (kanske en bit ut mot svansen på normalfördelningen) som ska patologisera det normala, och liksom Siv skriver, urvattnar diagnoserna.

        Okej, så du är väldigt glad ibland och väldigt ledsen ibland? Ja, då är du kanske en känslostark person, inte ”bipolär light”. De flesta människor varierar i känsloläge, ibland mår man bättre, ibland mår man sämre.

        Du kan dock återkomma när du inte kan sova på nätterna för att du är så uppvarvad, får för dig att storstäda lägenheten tre gånger på fyra dagar, spontanköper en väska för 2/3 av lönen och börjar inleda spontana sexuella relationer trots att du har partner, för att livet är så jävla gött och ”visst måste man få leva lite?” (tills baksmällan av det man gjort träffar en och man rasar ner i det mörkaste hål där man inget hellre vill än att dö). Då kan vi börja diskutera bipolaritet.

      • isabella Says:

        Siv och Okinava, då förstår jag precis vad ni menar och jag håller helt med. Tack för att ni tog er tid att svara mycket klokt.🙂

      • Ia Says:

        Ja! Det där var så jag också menade!

  21. kvinnopartaj Says:

    Besviken på att ingen med elallergi vågat kommentera😦

  22. Nina Says:

    Bipolär. Äter litium, lamotrigin och venlafaxin. Jag kan inte med ord beskriva hur tacksam jag är för att det finns så bra mediciner (för mig iaf). Fick diagnos när jag var 17, har nu ätit medicin i ca 9 år och har kunnat leva ett normalt liv inkl. universitetsexamen, bra relationer och en positiv inställning till livet. Utan mediciner hade jag väl tagit livet av mig. Björklund kan gå och dö som menar att de som inte klarar av gymnasiet i tid är lata och ”inte lämpade att bli akademiker”.

  23. Kalle (gäst) Says:

    R 46.1 Bisarrt utseende.

  24. Lee - unicornboi Says:

    F64.0 Transsexualism.
    föddes som kvinna, men genomgår just nu en könskorrigering med bl.a testosteronbehandling.

  25. anna Says:

    vestibulit.

  26. tqqdhmhjwev@hotmail.co.uk Says:

    I used to be suggested this website by means of my cousin.

  27. ttizghxdxva@gmail.com Says:

    The top quality info relevant internet page available

  28. facebookgarage.org.uk Says:

    Very shortly this website will be famous amid all blogging people, due to
    it’s fastidious articles or reviews

Kommentera

