Magkänslan

Hoppsan hejsan, nu var det visst ett fitthår ifrån att jag sädade ner hela Tiptophälsa med lowfat-fil. Typiskt fredags-tokelitokig. Visst känner ni igen er?

Ville bara visa upp de finhackade aprikoserna som vi säger buh bye till fr.o.m. idag, tackar som frågar. En har ju lagt sig till med en rackarns massa ”trivsel” och tiden går ju så fort när man har roligt, snart är det juni igen! Med bikiniångest, kantareller i snippeliriet och allt annat göttegötti som hör sommaren till. Så nu gäller det. Jag siktar på att svettsvälta av mig ”volangerna” och en sisådär femton kilo till. Har fått upp motivationen efter att ha läst på Mammaformer och blivit påmind av grundaren om att den enda som har rätt att tycka något om min kropp är JAG SJÄLV. –> Moi <–. Me myself and ahaaj.

Tycker de är såå befriande och känner liksom små små duvor fladdra runt i bröstkorgen. Vi har blivit alldeles för dåliga på att lyssna på våra hjärtan i den här jäkla landet. Om du t.ex. tycker att det känns fel att din fru går i byxor så tycker jag att du ska följa den känslan och dra på na en kjol. Och även om invandrare faktiskt inte odlar potatis i parkettunderlaget så kan det ju ändå ta emot att hyra ut till dem om maggelimaggen knorrar oroligt? Det är ju också en slags ”sanning”, eller hur? Att gå på känsla kan aldrig bli fel.

Sans och logik förpassar vi till de som behöver’t!

So long, Siv.

6 svar to “Magkänslan”

  1. Robban Says:

    Jag känner en som hörde om en som var släkt med någon som vann på postkodsbingotrisslotteriet när hon började tro på LCHF.
    Det är sant, fast vetenskapen är köpt och säger att det inte är sant.

  2. Kråkan Says:

    Lyssna in. Så himla viktigt. You go girl!

  3. Ordterror Says:

    Jag ”känner” inte dig så jag kan inte avgöra om hela texten är ironisk… Menar du att det inte bara är du som har rätt att tycka något om din kropp, utan att alla har den rätten? Och isf, har du lust att utveckla det och berätta hur du tänker?

  4. kvinnopartaj Says:

    Jag menar att det är såväl märkligt som ohållbart att mena att det bara ska vara individen som har rätt att tycka något om sin egen kropp. Och när det resonemanget ifrågasattes med huruvida man inte heller skulle ifrågasätta ett blogginlägg där en ung kvinna skämdes för en normalstor byst och ville skaffa sillisar, visade det sig att man FÅR ifrågasätta personens subjektiva uppfattning, enligt Mammaformer. Efter vissa kriterier tydligen, men dessa problematiserar man inte… Då faller ju resonemanget, blir i alla fall betydligt snävare. Och där kommer omgivningens uppfattningar alltid att komma in! Mammaformer verkar inte gilla att unga tjejer opererar sig, andra människor har andra ideal… Var går gränsen för undervikt, en subjektiv uppfattning alltså? Olika från person till person.

    Jag förstår tanken, det vore supermysigt om alla bara älskade sig själva och tyckte att de var svinsnygga oavsett vad omgivningen tycker. Men jag är rätt säker på att det inte är så vi funkar. Och att argumentet inte håller varken i teorin eller praktiken. Och det spelar egentligen ingen jätteroll, det Mammaformer gör/säger är ingen stor grej. Men jag tycker att det är jävligt trist när man resonerar utan att ha tänkt igenom, att man säger emot sig själv och i någon slags mysnaivitet där allting är fritt och härligt inte ser sina egna normer.

    Sen blir det ju extra drygt när man inte ens kan reflektera en stund utan att dra Flashback-kortet.

    /Siv

    • Ordterror Says:

      Aha. Då är jag med. Tack för svar. Jag har aldrig varit inne på Mammaformer. Är rätt trött på alla jävla kroppar faktiskt. Jag reagerar lite som när det är lite extra läskigt i en skräckfilm, håller händerna framför ansiktet och kikar så där töntigt mellan fingrarna ;D

Kommentera

