Bästa Bella

Jag måste göra er besvikna för här kommer inget mer om nåt Blondinbella sagt och hur urkorkat och oupplyst detta yttrande är och hur göttigt smartare jag, move along folks, ingen mysacceptansklubb här och få ryggdunkar skola utdelas.

Det rör sig om detta som månne något orättvist får exemplifiera något jag tycker är inte bara oschysst utan rent kontraproduktivt. Så jääävla trött på detta att avfärda och förminska åsikter och ståndpunkter med att vissa skulle bero på att bäraren ej är tillräckligt upplyst alt. har blivit mutad med nån fluffig gemenskap eller annat coolt. Kommentaren nedan är så jobbigt illustrativ.

20130402-143207.jpg

Isabellas bebisklädsinlägg är alltså enligt många på flera sätt rätt dumt och dåligt och så himla typiskt en liberalist med rosa blogg. Ja okej…men vidare beror hennes åsikter självklart på att hon känner sig utanför vissa kretsar, att MUF var en välkomnande frälsning och även på all den kritik hon mötte bloggledes när hon bekände politisk färg. ”Hon var ju trots allt bara ett barn”!!!! JAG ORKAR INTE? Ska skapa mätbara variabler för gubbighet i text och applicera på detta tilltal och inlägg, återkommer med resultaten som lär ska få Bengt Ohlsson att flacka paniskt efter blåställ att försvara sin tron med. Ursäkta men jag blir trött och faktiskt arg, detta var så vansinnigt lilla gumman och det av någon som klart och tydligt gör anspråk på motsatsen.

Men eh, STRINGENS föffaan! Tjena. Jo, att göra anspråk på att ha en susning om vad som ligger bakom någons åsikter (utanförskap, blodig mink, ringa ålder. Eh mycket fräscht presenterat) i samma inlägg som man önskar att denna ska sänka garden och ta in det man själv pitchar som ”himla viktigt” – jag orkar ej ens ball liknelse. Å ena sidan Blondinbellas syn som då är att genus/vänsterpolitik är en image, å andra sidan att hon ska ha blivit typ lurad av MUF:s mysiga gemenskap.

Ja det vore svinpraktiskt om det var så enkelt. Mormor är snäll och farmor är dum och M fiskar svagsinta barns sympatier med en…fräsig premie, kolla egen iPad…medan to the left, den besjälade och ärevördiga uppfattningen som alla kan nå till om de sköljer näsan och står på huvet.

Sen måste jag bara räcka upp handen och som en idiot fråga exakt vad som rent principiellt särskiljer Isabellas inlägg från att säg…LEVA VÅRA LIV TYP EXAKT SOM VI GÖR?? Känner ytterst få som lever i alla aspekter jämställt. Pisselätt att säga hen och köpa basrand, men kan alla ni som klär och klipper er likadant som er partner av motsatt kön, delar föräldraledighet, VAB och relationellt engagemang please stand up? Oj va korta ni är eller sitter alla än? Get where I’m going? Att ta fasta på vad Isabella Löwengrip tycker om genus och/eller feminism, just här gällande den sällan uppmärksammade (HAHA! April april) nischen barnkläder, är som att fokusera all sin antirasism på de tre kraftigt berusade skinnskallar som skanderar slagord, men aldrig plira navel och bara hmm men sånt jag ser och även gör varje dag, hela tiden, nu nu nu då? Ja jo Isabella är en opinionsbildare eller -reproducerare. Rätt ut säger hon att såhär tycker och undrar jag och nog för att hon har en rejäl plattform att göra det på men…ah guu jag kommer att tänka på alla gånger jag hört föräldrar ondgöra sig över att andras ungar sagt till Torelm och Birgit att det finns pojk- resp. flickkläder, samtidigt som de sitter där med full uppsättning stereotypkönade attribut själva. Bonusextremfall: mammor som förblir hemma i åratal – för att skydda telningarna från den könande förskolan. *facepalm*

Okej, det ena problemområdet behöver teoretiskt sett inte utesluta det andra här. Men det är så oproportionerligt sällan jag ser mer än det? Hur många gånger ska vi älta BARNKLÄDER, man bara genus, är det det där nya danska märket? Nåja. Det är ingalunda så att jag ifrågasätter någons vilja att ”förändra gamla strukturer”. Men jag tänker att

a) vi kanske skulle kunna effektivisera processen något? Lyfta blicken lite? Klura på vilka förändringar på formell nivå som kan tänkas löna sig mest, förutsatt att förhoppningen är att rucka på normerna?

b) av de hundra miljoner möjligheter vi så genuint vill ge våra barn kan ju en gärna få gestaltas av t. ex rekordung och superkarriärsinriktad och framgångsrik kvinna med makt och rosa blogg. Prova tänka på hen som en millimeters semantisk utvidgning av adjektivet/adverbet kvinnligt?

För att inte erkänna Isabella Löwengrip som på flera sätt hyfsat normbrytande och i många avseenden högaktningsfullt skitande i dem gamla strukturer, ja det vore eh nja nej…men som tur är behöver vi ju inte ens gå in på det, eller hur! Tack, puh. Te hade plitt för jåppikt.

53 svar to “Bästa Bella”

  1. Siv Says:

    Jaa och jaaa och du säger det så vansinnigt vackert?

  2. Clementine Says:

    Fy fan vad bra! Jag har också stört mig nå sjukligt på denna skit-debatt, som gjorde att jag nära på mordhotade UC’s son när hans Goda Kristna Mor och Nya Flickvännen Massmördare helt seriöst önskade att en tjej som inte ville klä sin son i klänning och antydde att deras barn fick agera kanonmat för ideologi, inte skulle få några barn. Man bara: Men va bra då, då beställer vi ett barmhärtighetsmord på typ alla människor över 20 år, för min mamma tycker definitivt inte att pojkar ska ha klänning och hon är en förbaskat jävla bra morsa och förskolelärare. Jag SPYR. Men. På riktigt, som UC så fint uttryckte sig. Herregud. Det finns fan ingen jävla hejd på hur stor tillfredställdheten i ankdammen kan bli. Tur att de faktiskt inte står där med skrivplattan med journalen när man rullas in på förlossningen och kan avgöra vem som har rätt att fostra avkomma och inte.

  3. Maggan Says:

    Ja. För helvete. Om vi nån gång kunde prata om nåt annat än jävla barnkläder. TACK.

    Men var är alla hemmahennade hensmammor som annars så rappt kommenterar här? Fick Carina INGET mothugg alls i den här frågan?

  4. Ksomivem Says:

    Jag hade som nyårslöfte att sluta läsa sånt som jag på förhand visste skulle irritera mig, och endast fokusera på mina skolböcker (HAHAHA!!!) samt smarta feelgood-saker, så jag har ignorerat hela Bella-grejen och reaktionerna. Men jajaJA, lite vidare perspektiv vore ju uppskattat. Helt klart. /Hemmahennande 😉

  5. Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa Says:

    Jag är inte säker nu. Men försöker du säga att engagemanget borde riktas nån annanstans? Att det finns viktigare saker att prata om? Hmm låter som ett bekant resonemang. Kvinnorna i Afghanistan stenas sluta tjata om lika löner, lite dom vibbarna.

    Isåfall vill jag säga: JAMEN GÖR DET DÅ. Men det är fan så viktigt att spräcka fördomarna även kring nåt så litet som klädsel, eftersom det är en del i isärhållandet av könen. Det isärhållande som ofta för med sig att könen värderas olika. Så känns rätt kontraproduktivt att klaga på dom som klagar på Isabella, if you get me. Klart vi ska fundera på förändringar på formell nivå, men det ena utesluter inte det andra.

    Men ifall det handlade om att inte utestänga människor med såna värderingar och automatiskt bunta ihop dom till obotliga idioter så är jag helt på tåget. Dom flesta tycker så ju, måste få med fler i medvetenheten på nåt sätt.

    • kvinnopartaj Says:

      Nae. Om du är osäker, ställ frågan, invänta svar. Som jag skrev undrar jag om någon verkligen tycker att Isabellas ställning i frågan skiljer sig rent principiellt från hur de flesta av oss lever våra liv. Vidare klarar jag verkligen inte när åsikter förminskas till en bristande medvetenhet.

      • Jo Says:

        Fast det är väl trots allt bristande kunskap som leder till ett sådant uttalande? Det hon uttalade sig om handlade om att vi borde ”slopa hen-debatten” och istället börja klä våra barn i rosa respektive blått för att man ska kunna särskilja kön, för det är sååå pinsamt att råka säga fel. Eftersom man, enligt henne, måste benämna bebisar vid kön.

        Hur kan det då inte bli bristande kunskap inom detta ämne? Hen hade varit det perfekta ordet för BB just där och då men hon får det istället till att vi borde slopa hela den debatten. Hon förstår ju uppenbarligen inte heller vad rosa respektive blåa kläder ger för signaler. Självklart kommer bebisarna bli behandlade olika, beroende på om folk antar att det är en pojke eller flicka. Även om det är en liten skitfråga i sig, vad barn ska ha för färg på sina kläder, är det trots allt en skitfråga som får större konsekvenser. Det är ju ganska uppenbart tycker jag.

        Hur som helst. Jag menar att BB:s kunskap brister i just den här frågan. Hur smart hon är i övrigt uttalar jag mig inte om.

  6. Benjamin Says:

    Så länge barn svälter i Afrika och Dressyr är med i OS, vägrar jag uttala mig i frågan.

  7. SannaM Says:

    Det som jag framför allt irriterade mig på i Blondinbellas inlägg var att hon reducerade ”debatten” (ja, ursäkta men jag vet inte om jag vill kalla genusmedvetenhet och ”hen” för en debatt) till att handla om barnkläder och att den efterföljande, eh ja, debatten kom att hamna där. Och alltså JA självklart bryter hon många normer med sin ålder och framgång och hela rasket, men jag håller fast vid att det är skit att en så inflytelserik person uttrycker så okunniga åsikter och tankar om att ”kön är viktigt” och ”bejaka er kvinnlighet” – och FRAMFÖR ALLT är det otäckt att flera hundra pers gillar på facebook och hejar på i att hen är skit och att alla minsann ska vara stolta män och kvinnor och sluta ”könsneutralisera”.

    …men samtidigt ger ju ett sådant uttalande oändliga möjligheter till diskussion och upplysning, så på så vis får man väl tacka och buga.

  8. Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa Says:

    Aha då har jag missförstått. Då får alla ignorera det jag skrev 😉

    Jag tror inte heller att Isabellas inställning skiljer sig från hur de flesta lever sina liv. Sen kan det ju va skillnad på att leva så och ändå va öppen för att andra inte gör det, snarare än att som Bella (och många andra) kritisera dom som väljer en annan väg.

    Jag tror att åsikter i många fall kan vara bristande medvetenhet. Så har det varit för mej själv, och många jag träffat. Men det är ju bara mina erfarenheter, min världsbild. Behöver inte alltid va så. Och som du säger är det ju viktigt att inte helt okritiskt sitta och tro att jag sitter på den enda sanningen och att dom med andra åsikter bara inte skulle ha förstått lika mycket.

  9. burgschki Says:

    Det är frustrerande med feminism och genus så många många idioter som inte fattar så man måste traggla the basics om o om igen. Ja du har verkigen en poäng. Fast tycker fanimej jag säger det bättre: http://burgschki.wordpress.com/2013/04/03/ibland-kanns-hela-twitter-som-ett-evigt-slagsmal-med-vaderkvarnar/

    • Clementine Says:

      Håller med dig H! Jag tror framförallt att bloggare tenderar att tillskriva andra bloggare för stor makt. Vissa har det säkert, men precis som Bellas kritiker ofta hävdar att de inte är perfekta när de kritiseras för val av livstil o.s.v., på samma sätt är inte Bella det heller. Jag tycker även som C skriver att det är farligt att förminska andras åsikter för mycket, för det är skillnad på att förminska åsikter och kritisera åsikter, det senare är a-ok i min bok. Då kan man ju som C menar bara vända på Tarte Tatinen och huxflux sitter skon på andra foten. Jag blev vänster för att jag är uppvuxen arbetarklassmiljö (och den släpar på en lika vidrig människosyn som högern, många likheter, vissa skillnader, men likförbaskat lika illa). Man blir inte automatiskt en god människa bara för att man är vänster. De flesta av de vänstermänniskor jag umgicks med som skrek sig hesa om att bryta normer och som spottade på allt som var det minsta högervridet är de som lever mest normativt idag, 15 år senare. Där har Carina en viktig poäng. Man gör så gott man kan i sitt glashus. Även om det inte alltid ser ut så.

      Sen kan jag faktiskt tycka att det ÄR låg nivå på debatten, jag har sagt det förut. Så låg att man på vissa håll alltså önskar att individer med avvikande åsikter inte ska få vara i närheten av barn eller avla några. Och detta är löjligt. Om individens fria val är så viktiga får man ju också acceptera att människor vi har i vår närhet inte dansar efter samma pipa, och hoppas och tro att de faktiskt gör någonting rätt ändå. Det är som en slags sjuk hybrid mellan kommunistdiktatur och ultraliberalism, alla ska få vara fria, men bara om alla tycker likadant först. Det finns en risk att ens påstådda öppenhet kör hela varvet runt och blir en slutenhet. Fortsätt och var rebeller, men gör det med en enorm dos ödmjukhet. Denna som saknas på många håll i debatten.

    • burgschki Says:

      Jadu har helt rätt, gud så klokt, särskilt att du håller med mig! Det är en hårfin gräns mellan geni o galenskap, moderat o vänster likaså.

      Men gällande Carinas inlägg, alltså det är ju faktiskt helt uppenbart att hon inte har ngn som helst koll, det måste man ju få påpeka. Men jag håller med Carina till viss del för jag tror att Bella faktiskt inte känner för att ha koll, hon vet vad hon tycker och avfärdar hela genuspedagogiken. Och det är ett val man inte bör ursäkta med att ”hon ännu ej förstått”.

      Plus viljan att provocera som nog är ett motiv som väger tungt här.

  10. Julle Says:

    Jag vill gärna förstå vad ni menar med det här inlägget men jag fattar inte. När jag var tonåring och uppe i det blå och kaxig brukade jag sitta och tjafsa med en feminist i ett internetforum. Jag tyckte att hon var dum i huvudet och en feministfitta och hon tyckte att jag var en omogen idiot och bimbo. Idag, typ tio år senare, tjafsar vi fortfarande om saker men vi tycker lika om mycket. Idag kallar jag mig också feminist. Var det fel av henne att peka på min okunskap när jag uppenbarligen inte kunde någonting och aldrig hade öppnat en bok om feminism eller genus eller reflekterat över varför samhället ser ut som det gör? Nej. Hon lärde mig (motvilligt från min sida) massor och jag kan utan problem idag erkänna att jag hade fel och att jag var väldigt obildad.

    Jag förstår faktiskt inte vad problemet är. När det uppstår en diskussion måste man få påtala om man tycker att den andra har fel. Jag tycker att Blondinbellas inlägg visade på okunskap och brist på analys. Jag är glad över att så många var villiga att diskutera det och försöka förklara, faktiskt mer pedagogiskt och välformulerat än vad som är vanligt i bloggvärlden, hur de tänker kring ämnet. Det betyder inte att det inte finns viktigare grejer att fokusera på. Men kommentarsfältet är ju till för det aktuella ämnet.

    Jag ser inte vad som är problemet varken med Hana Pees inlägg eller kommentaren ni klippt ut. Förnekar ni att de som använder hen faktiskt är pålästa om ordets betydelse och öppna för förändringar i språket? I så fall, hur tänker ni kring det?

    Eller: har jag helt enkelt missuppfattat hela det här inlägget?

    • kvinnopartaj Says:

      De som använder ordet hen använder ordet hen. Jag har inget underlag för att regga fler egenskaper och inställningar på den gruppen.

      • Julle Says:

        Men de flesta argument jag möter mot hen är ”jag vill inte bli kallad hen” eller ”jag är ingen det” och liknande, och det visar ju att man inte förstått vad ordet är till för, alltså att man inte är påläst. Kanske 1 av 10 (som jag pratar med, jag kan ju bara utgå från mig själv) som är emot hen har faktiskt fattat vad det betyder men är emot det ändå. Då respekterar jag det. Men jag tycker inte att det är rätt att låta folk fortsätta tro fel bara för att inte säga emot dem. Det i sin tur bidrar ju till hela bilden av feminister som feministfittor som bara gapar och skriker och hatar män. Jag vill inte att det ska vara så.

    • Maggan Says:

      KP:s vågade ställningstagande: Även folk som inte köper in sig på genusargumenten är värda att leva, föda barn och dö av hög ålder. Tro det eller ej men även folk som avfärdar Oss Genusmedvetna och Normkritiska Övermänniskor som ”genusfolk” kan göra livsval som känns helt sunda, kan hysa åsikter om samhället som i stort överensstämmer med mina eller dina. JAG VET DET LÅTER GALET MEN!!

      Om någon av dem begår det oerhörda övertrampet att kritisera en aspekt ur Den Partigodkända Genusagendan så ska dock – ska? Kommer! hen dissas så jävla hårt att hens barnbarn kommer att bli kortväxta. För DET är jävlar inte ok.

      Det är det som är problemet. Har alltid varit, enligt mig. Att det finns EN version av feminism, EN version av barnuppfostran, ETT sätt att vara snygg NEJ FÖRLÅT INTE SNYGG jag menar förstås eeh. Skitsamma ni fattar. En norm som utplånar alla andra.

      Och i denna ENDA versions namn är det tydligen helt ok att tillämpa riktigt grova och förnedrande härskartekniker, som både Hana Pee och Niotillfem gör.

      Any clearer?

      • Clementine Says:

        Precis, för de skola upplysas. Vår tids missionärer. Nu ska jag gå till jobbet, i kvinnliga kläder och känna mig som en riktig kvinna bland alla klassikst manliga förarprövare med reflexjackor och på annat sätt manliga kärnämneskollegor med Star Wars/LOTHR-onlinespelmissbruk (50+).

      • Julle Says:

        Vem har sagt att de inte är värda att leva, föda barn, dö av hög ålder?

        Är det så konstigt att man blir bemött med andra perspektiv om man kritiserar genusagendan? Är det konstigt att folk kommenterar ett blogginlägg som är till för att kommenteras? Vad tycker du att man ska göra? Hålla käften och låta hen hållas? Var det så du lärde dig att bli genusmedveten, genom att folk höll käften om det?

        Sedan håller jag inte med om att det finns bara en version av feminism. Jag tycker att många i kommentarsfältet hos Blondinbella verkar sticka ut från den typiska feministen.

        Sen håller jag med om att Hana Pee kunde ha skippat vissa härskartekniker i sitt inlägg (det jag läst av det, Niotillfem har jag inte läst).

  11. Lo Says:

    Fast det är väl för ändå skillnad på att uttala sig på ett sätt och hur man lever?

    Jag rakar tex armhålorna men blir ändå förbannad när kreti och pleti ska säga saker om hur äckligt det är med armhålehår och hur kvinnor minsann borde raka sig. Men det är fel då? Jag borde inte få uttala mig i frågan fören jag odlar ett par ordentliga buskar under armarna? För om jag inte lever annorlunda själv så ska jag hålla käften?

    Sen att Bella skulle vara en så bra förebild för att hon är rik och kvinna håller jag inte med om, ser det inte som ett mål i min feminism att alla kvinnor ska bli kapitalister.

    I övrigt var det ju hon som började snacka om kläder och inte de som reagerade. Att hon inte är den enda som resonerar så är dock sant, men hon hörs bra mycket bättre än de flesta så givetvis får hon räkna med kritik om hon uttalar sig om något hon uppenbarligen inte kan så mycket om.

    • kvinnopartaj Says:

      Vad gör Isabellas inlägg till så vansinnigt mycket mer förkastligt och av större betydelse än att efterleva en struktur i handling? Principiellt? Jag kan gå med på en gradskillnad, no probs, men jag fan klarar inte förringandet av allt det outtalade om nu verbaliseringen är så jävla hallabaloo.

      • Lo Says:

        Det är väl alltid mer förkastligt att göra ner någon annans val än att själv välja en viss livsstil men samtidigt acceptera och t.o.m. uppmuntra att andra gör annorlunda, eller?

        Är det på samma vis inte förkastligt att vara homofob eftersom de flesta människor ändå är heterosexuella och som heterosexuell har jag faktiskt ingen rätt att kritisera homofober för jag lever ju ändå som de predikar att man bör?

    • Clementine Says:

      Hon som började snacka om kläder?! Har du läst exempelvis Lady Dahmers blogg de senaste 27 åren? Skulle nog säga att det snittar på en sisådär tre inlägg i veckan om barnkläder där inne. Detta är bara ett exempel.

      • Lo Says:

        Jag menar att det var hon som tog upp det den här gången. Det var ingen som gick in på hennes blogg och ba ”Vad tycker du om genus och barnkläder?” Utan hon som svarade ”Genusdebatten” när hon blev tillfrågad vad hon ville risa och sen tog HON upp barnkläder som exempel ”Jobbigt när jag inte ser på barnet vilket kön de tillhör” typ.

      • Clementine Says:

        Precis, hon blev tillfrågad. Hon kanske också tycker att diskussionen ligger på en låg nivå. 😉

      • Julle Says:

        Men om man skriver två blogginlägg om saken så kan man ju förvänta sig att folk kommenterar också.

      • Clementine Says:

        Jag tror oxå att hon förväntar sig det. Men faktum kvarstår, att debatten mest går ut på att hitta förminskande och förmildrande omständigheter till varför hon faktiskt tycker det hon tycker, och försöka och pedagogiskt förklara på andras bloggar och länka och ryggdunka (mest för de redan frälsta?), istället för att bemöta med argument, eller bara skita i hela grejen (Ja, man kan det! Feminismen dör inte för det över natten.) och fokusera på bra saker hon gör. Är hon ond lixom? Hur stor skada gör hon, egentligen? För saken om könsneutrala kläder? Kanske gör hon t.om. mer nytta för kvinnosaken än de flesta genusivrare?

  12. Siv Says:

    Känns väl jävligt symptomatiskt att just Blondinbella och barnkläder blir de triggers som får Sveriges internetuppkopplade genusförespråkare att rasa med sällan skådad frenesi. Att folk sedan i så hög grad förminskar hennes motiv och påpekar att hon är en dålig förebild är bara så jävla sorgligt. Tunnelseendet och gubbigheten alltså.

    Och jag köper inte det där med att man inte gör ett val när man fokuserar på utvalda aspekter av ett större fenomen? Om jag till exempel säger mig vara antirasist men bara fokuserar på hur vi svenskar utsätts för diskriminering så säger ju det ändå en hel jävla del om mina prioriteringar/hur jag sorterar in det jag ser i min vardag.

    • Lo Says:

      Jag skiter i att hon är en dålig förebild. Och skulle jag bara vilja klaga på dåliga förebilder hade jag valt någon värre (för BB är knappast värst) men problemet som jag ser det är att hon själv (och flera andra) gärna påtalar hur braaa förebild hon är för att hon kritiserat kroppsideal typ jättelite samt är ung, kvinna och (framgångs)rik.

      Är lite trött på det bara, såå bra förebild är hon nämligen inte.

      • Clementine Says:

        Jomen, hon kanske i mångas ögon är en bra förebild, t.ex. unga tjejer som vill göra karriär. Hade jag varit 18 år och någorlunda driven, hade Bella, genuskodade barnkläderåsikter eller inte, varit en fruktansvärt mycket bättre förebild än en bloggmorsa som klär sina barn som regnbågar och tjänar lika mycket som en barnskötare. Så man får inte lyfta upp de saker man gör bra då, typ leder ett eget företag? Bara för att man har en avvikande åsikt? Det luktar jävligt mycket jante här, eller är det den klassiska avundsjukan tro, som spökar? Ser du vad jag gjorde där? Var det relevant? Tror du att ”din typ” av feminism inte har fått någon som helst draghjälp av konservativa affärskvinnor genom historien?

  13. kvinnopartaj Says:

    Lo, ”Är det på samma vis inte förkastligt att vara homofob eftersom de flesta människor ändå är heterosexuella och som heterosexuell har jag faktiskt ingen rätt att kritisera homofober för jag lever ju ändå som de predikar att man bör?”

    Ska vi ta och hålla oss till företeelser som faktiskt kräver att man gör någon form av val?

    • Lo Says:

      Vad spelar det för roll? Är det ofeministiskt att raka sig under armarna tex? Eller är det ofeministiskt att påstå att kvinnor borde göra just det? Själv går jag på det sista. Min feminism går iaf ut på rätten att välja och inte på att byta ut en norm mot en annan. Det är det jag kritiserar Blondinbella för, inte för att hon själv vill vara ”kvinnlig” utan för att hon verkar anse att andra ska följa hennes mall för vad som är ”kvinnligt” och ”manligt”.

      Blondinbella vill att hennes vänner (och andra?) ska klä sina barn så att hon ser vad det är. Det är sån typ av könsfacism jag reagerar på, sen om hon själv väljer att klä sig i rosa prinsessklänning eller what so ever skiter jag i.

      • kvinnopartaj Says:

        Ja för mig är mer eller mindre aktiva val, såsom epilering,, och sexuell läggning skilda världar. Och genom hyfsat många av våra egna val reproducerar vi den norm vi så ivrar emot när den yttras några grader tydligare av någon annan.

        Rätten att välja har sannerligen hamnat i skuggan av den massiva viljan hos hundratals att dumförklara en icke önskvärd åsikt. Känns riktigt, riktigt dåligt.

      • Lo Says:

        Så man får kritisera BB men inte dumförklara? Eller får man kritisera? Jag får känslan av att det ni menar är att man inte får reagera alls på Blondinbellas åsikter, att det är fel för att.. alla ska få tycka och uttrycka vad de vill? Men den rätten gäller väl även de som tycker att Blondinbella har fel?

        Eller vad går gränsen mellan att kritisera och att dumförklara? Får man inte tycka att åsikten hon framför är dum?

        Jag tycker att åsikten ”män ska vara män och kvinnor kvinnor” är rätt dum eftersom den säger åt andra hur de bör vara. Nej, jag tycker inte att BB ska förbjudas att skaffa barn, men det tror jag ärligt talat inte att LD och UC tycker heller utan det var antagligen bara raljerande från deras sida (om de nu sa så för jag minns det inte, men men).

      • Clementine Says:

        Det var inte hos Bella de gjorde det, utan på UC’s blogg. Och näthatarna menade inte att hon som inte gillade Tupac-tröjan skulle våldtas…

      • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

        Nä, nu måste jag be dig länka. Jag har svårt att förlika mig med påståendet att jag skulle ha sagt att man inte ska få skaffa barn om man inte är genusmedveten. Jag har ju tvärtom flera gånger sagt att föräldraskapet inte står och faller med det.

      • Clementine Says:

        Jag kan länka sen, när tekniken är med mig ordentligt, men jag är i just det fallet skyldig dig en ursäkt, för det var Clara och inte du som skrev det såg jag när jag läste närmare. Å andra sidan kan jag tycka att du, i den diskussionen gott kunde gett Clara den åsikten när hon + flera andra gjorde det övertrampet. I egenskap av polare om du förstår mig? Jag har känt Mags här extremt länge, resten är bekanta sen knappt ett år, men jag skulle inte tveka på att ryta i om någon av dem gjorde ett sådant övertramp. Upplever att det ofta är brist på den typen av ryggrad när det kommer till människor som delar samma åsikter, när det blir obekvämt i de egna leden. Nu pratar jag naturligtvis inte om dig, utan rent generellt. Det är lätt att försvara någon som tycker samma sak mot meningsmotståndare, men det lyser med sin frånvaro om plötsligt meningsmotståndaren blir illa behandlad. Och det är väl det som hela Carinas inlägg går ut på, att stå upp och försvara någon med avvikande åsikt mot ”sina egna” när dessa använder sig av samma skitspel. Länk kommer sen! (Det var inlägg nyss, där hon hade fyndat två barnklänningar på loppis om du inte orkar vänta.)

      • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

        strunta i länk jag kollar själv. Jag håller med dig om att det är viktigt att våga säga emot varandra trots vänskap. Personligen är jag av det mer försiktigare slaget där och aktar mig för att vara anklagande (ja jag vet, jag är inte så konsekvent men vet hur dum man känner sig när en vän kritiserar en. Är dock lika åt motsatt håll, tillrättavisar inte mina genusOmedvetna vänner heller.) men tycker det är viktigt att våga tycka olika och SÄGA det i offentliga diskussioner. (Jag och Cissi brukar ofta argumentera emot varandra på twitter t.ex) Det blir så lätt att man fastnar med huvudet i sin egen röv om all kritik bara kommer från antifeminister och bråkstakar.

        Jag såg inte Claras inlägg.

      • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

        Nu har jag läst och ja det var väl lite klumpigt sagt, men jag tror ärligt inte att hon menade att genusomedvetna inte får eller bör skaffa barn. När man får så pass mycket skit som Clara får i den här frågan så är det lätt att man tappar humöret och ryter till. Men jag tycker ni har bra poänger här ang. det och tror att det kan vara värt att upprepas högre och tydligare. SJÄLVKLART står och faller vare sig jämställdhet eller bra föräldraskap med en enskild fråga. Jag har vänner som är så jävla könade man kan bli, med prinsessdöttrar som skiter glitter som är 1- hundra gånger mer jämställd än jag kan bli samt 2. tio gånger bättre föräldrar. Skulle aldrig drömma om att dra sådana paralleller även om jag fattar att det kanske verkar som det emellanåt.

      • Clementine Says:

        Fast får hon så himla mycket skit då? I så fall mailledes, för det syns verkligen inte i bloggkommentarerna, de (som hon publicerar) är ganska så anständigt formulerade för det mesta. Och jag tycker faktiskt att på samma sätt som att man inte skriver att någon ska våldtas om man inte menar det, så skriver man inte att någon skall vara och förbli barnlös om man inte verkligen menar det. Iaf inte för en sådan skitåsikt rent ut sagt. Jag tycker att det blir löjlig nivå på debatten då, när det på de som bemöter låter som om ens åsikt är att man ska misshandla eller prostituera sina barn till pedofiler. Och det beteendet kan jag tycka är väldigt vanligt också bland ”the good guys”, och det leder inte diskussionen framåt. Då kan man lika gärna släppa den istället för att trycka till. Ibland måste man ju vara elak, det är ju mänskligt, men då får man också be om ursäkt sen, när det är läge för det. Jaja, nu ska jag laga middag. Trevligt kväll!

  14. Sanna Says:

    Jag tror att jag förstår vad du menar men tänker samtidigt att BB’s uttanlande ju var motsägelsefullt/ inte grundat i någon form av fakta? Det hade varit en annan sak om Hanna skrivit inlägget efter att BB skrivit någon mer genomtänkt/inte motsägelsefullt argument emot genustänk? Sen tror jag Hannas tankar om BB påverkas av att de är gamla bekanta.

    • kvinnopartaj Says:

      Bekanta eller ej så är Hanapees teser om Bellas åsikt inte fakta heller. Skillnaden är väl isåfall att det ena inlägget presenteras som en ren åsikt.

  15. Sanna Says:

    Men jag tror Hanna är inne på lite samma sak som du, att det är dumt att folk med liknande mål alltid ska kriga mot varandra pga olika åsikter i sakfrågor istället för att kriga mot deras gemensamma stora mål (t.ex. krossa patriarkatet)

  16. Fanny Says:

    Jag tror jag förstår vad du försöker säga men problemet tar en ytterligare runda här. Vi (tror det finns fler) som kanske inte är superbra på att ”analysera strukturer” i samhället angående genus ser ju detta som ett ypperligt tillfälle att säga något enkelt i denna ganska svåra fråga. Det är det ytliga jag kan se nu och förstå men ge mig några år så kanske jag också kan ge mig in i debatten och lufta blicken.

  17. Nej, Blondinbella är ingen normbrytare | mina Sanna ord Says:

    […] så kom även ett inlägg från Kvinnopartaj, vilket istället kritiserar diskussionen om Blondinbella och hennes uttalande, eftersom den […]

  18. SannaM Says:

    Såhär skriver jag i min blogg om detta idag, just ang att se Bella som en normbrytare:

    Men, vad som också dyker upp i Kvinnopartajs inlägg och senare i Lady Dahmers replik
     på det är att Blondinbella faktiskt borde erkännas som en normbrytande förebild; hon är ung, extremt framgångsrik, hon är kvinna, hon står för vad hon tycker och så vidare. Är det inte det något som feminismen och alla genustänkare borde jubla och applådera åt istället för att kritisera hennes tillkortakommanden?

    Och… nää, sakta i backarna, säger jag då och kommer med mina intersektionella normkritiska pekpinnar. Vilka normer bryter Blondinbella egentligen? Får se nu… Hon:
    – har vit hy och blont hår
    – har ett svenskklingande namn
    – har inga synliga funktionsnedsättningar
    – är cis-person
    – är heterosexuell och monogam
    – har pengar
    Har jag glömt något?
    Det enda som är normbrytande med henne är att hon är kvinna och ung, och ser vi hela normpaketet som ett stort rutnät av olika kategorier och faktorer, så hamnar Blondinbella tamejtusan längst upp i det ena snäva hörnet, så nära Normen Himself (dvs. den vite mannen) som det bara går.

    Och vad vill jag ha sagt med det? Inte att alla måste vara mörkhyade, rullstolsburna, polygama lesbianer för att vinna respekt hos mig, verkligen inte, men jag menar att det är otroligt farligt att se henne som en ”normbrytare av rang”, som någon som bidrar till att förändra världsbilden och samhällets starka normer rörande kön, etnicitet, funktionsförmåga, hudfärg och så vidare när hon faktiskt inte gör det. Hon harenorm makt genom de tiotusentals människor som varje dag besöker hennes blogg, hennes ord väger tungt och när hon avfärdar genustänk och ”hen” som hitte-på och vi samtidigt erkänner henne som en normbrytande förebild, då bidrar vi till att osynliggöra de strukturer som finns i vårt samhälle och alla de människor, grupper, kategorier som dagligen drabbas av detta.

    • Siv Says:

      Förstår inte? Vilken nivå på analysen har du? Är alla blonda unga svenska tjejer fria att styra sina ena arbetsliv och sina inkomster?

      • SannaM Says:

        Nej, det menar jag inte. Och kanske är det klumpigt att bara klippa in en bit av en hel text sådär (och kanske missförstod jag ditt/ert inlägg ovan också… rätta mig gärna i så fall och förklara 🙂 ) men vad jag menar är att just själva grejen att se BB som en normbrytande förebild faktiskt befäster en massa andra normer och som redan i massor av sammanhang glöms bort. Det är klart hon ska ha cred för att hon har nått dit hon har gjort, härligt med unga kvinnor som står upp för sig själva och når framgång osv, men det går inte att 1. förneka att hon har makt och att hennes uttalanden spelar roll och 2. förneka att hon förmodligen inte skulle ha varit där hon är idag om hon varit lesbisk eller mörkhyad eller trans eller fet eller något annat generellt mer ”avvikande” från normen än att vara ung kvinna. DET vill jag belysa. Även om du/någon kanske tycker att det är OT.

        Att genusdebatten i grunden handlar om annat än kläder är för övrigt helt självklart, och jag tycker (som sagt ovan) att det blev tokigt redan när BB reducerade ”hen” till att handla om kläder, eftersom folk i allmänhet redan tenderar hänga upp sig på den biten.

        Ännu mer tillkrånglat nu?

  19. wigwag Says:

    Tog debatten slut här!? Jag ska bidra. Föräldrar har i alla tider valt kläder åt sina barn så Bella bryter faktiskt mot etablerad norm när hon skriver att hon tycker att hennes vänner i umgängeskretsen ska klä barnen så hon ”vet vad det är”. Bella är normbrytare och Ni som kritiserar henne för att inte fatta genus, som ett kamoflerat surrogatargument för det klassiska ”lägg dig inte i det du inte har med att göra”-argumentet är reproducerande normbärare. Jajamensan! Så är det. Frågor på det?

  20. Siv Says:

    Jo – tror du verkligen inte att hon redan vet att flickor och pojkar behandlas olika? Men att hon helt enkelt inte tycker att det är så dumt?

  21. wigwag Says:

    Tack som frågar. Men istället för att svara på ja/nej-frågorna direkt svarar jag indirekt genom att utveckla resonemanget ovan. Diskussionen här har ju trots allt ett visst djup som tilltalar mig.

    Normen som Bella bryter mot är alltså föräldrars integritet och självbestämmande. Hon klampar in på klassisk privat mark vilket är grunden för dom starka reaktionerna. Och det är exakt samma djupa grundnorm som genusmedvetna feminister bryter mot när dom ondgör sig över att föräldrar ”könar” sina barn med sina klädesval eller frisyrer, smink eller annat som den mer ytliga könsmodenormen påbjuder. Feministerna bryter alltså inte bara mot könsmodenormen utan även mot den djupare grundnormen när dom predikar hur andra bör klä sina barn. (Om feministerna utan att tala om för andra hur dom ska bryta mot könsmodenormen bara gör det själva skulle dom inte bryta mot den heliga grundnormen och ingen eller bara väldigt få skulle bli upprörda och arga för det.) Och det är brottet mot den senare normen som upprör och skapar känslor anser jag. Precis som Bella nu upprör och skapar känslor bland genusmedvetna feminister genom att bryta exakt samma grundnorm. Kanske är det medvetet av Bella och kanske är det hennes poäng. Hon lär ju vara smart vilket jag tror på.

Kommentera

