Borgarklassens diskreta charm

Men Jezuz krajzt lugna ner er. Vad är det med Magdalena Ribbing som får folk (som jag gärna uttalar med en gnutta illa dolt förakt: [folk]) att börja bete sig som 22-åriga kränkta män inför en Tupac-tisha? Människan förklarar jävligt sakligt att det finns något som kallas hänsyn och det vore kanoners ifall folk kunde börja fatta vad det egentligen gick ut på. Hänsyn gentemot alla andra som vistas på detta blåa klot, som åker t-bana med dig, som sitter i samma restauranglokal som du, som ska använda den där toan efter dig, eller för alldel som ska äta från dom där tuttarna du bär runt på. Hänsyn är faktiskt, tro det eller ej, inte namnet på Öfverklassens nya dansfluga utan en egenskap som de flesta gjorde klokt i att öva på då och då.

Nån som jag inte ens orkar säga namnet på (och definitivt inte orkar leta upp inlägget från) körde för ett tag sen en kampanj om rätten att sitta bredbent på tuben, sådär som män gör, så har jag också rätt att sitta, jävlarimig för det är min mänskliga rättighet att vara prisis lika jävla dum i huvet som alla andra. Samma hen stack sedan ut hakan och tillät nådigt jordens befolkning att gilla kvinnliga attribut som glitter, fjärilar och enhörningar, för det får vem som helst tycka är fint. Orkar inte hitta det inlägget heller men skitsamma det var LD nån gång i våras.

Vi kan lite slarvigt och välmenande (fast det bara gör mer skada än nytta men men) kalla vissa egenskaper för kvinnliga och vissa för manliga. Det är kvinnligt att visa hänsyn, t.ex., och manligt att ta för sig. Well, då ska jag sticka ut hakan och säga att jag älskar de kvinnliga [viftar med citatfingrarna tills de trillar av] egenskaperna, jag blir så glad i själen när nån helt spontant visar omtanke, empati och hänsyn mot andra man inte känner.

Jag älskar också vissa av de manliga egenskaperna, t.ex. att ha en åsikt och uttrycka den – som ju tvärtemot att bresa på tuben faktiskt ÄR en mänsklig rättighet. Resonerar folk som jag? Nej nej. Apflockens nya hatobjekt BlondinBella dummar sig nåt alldeles oerhört när hon säger vad hon tycker om vissa kulturella yttringar som t.ex. att säga hen, speciellt när hon ju annars alltid ”är så himla fin”.

Alltså vad folk inte genererar sig för att kalla henne. Är hon inte obildad och en dum liten snärta så är hon Whitney i Mean Girls, liksom bara så himla taskig! Detta karaktärsmord att bara bröta sig fram och säga vad man tycker när man annars är så snäll och rar! Hur vågar hen!!1!

Nej fy för såna som sparkar och trampar nedåt. Sparka uppåt är annars helt okej, och vem som bestämmer vad som är upp och ner, tjaa men det gör vi väl allihop lite som det passar oss? Till exempel måste ju Ribban, denna musa och värnare för allmän hyfs och snygghet, vara Uppåt. Det ser man ju på henne. Hon röstar säkert blått. Hon gillar kungahuset. Hon har pärlhalsband for crying out!!! Men vad väntar ni på? HATA HENNE NU DÅ.

Ja ja ja. Jag vet att det blev spretigt. Men jag tror att ni kan hitta den röda tråden om ni läser noga.

/Maggan, sur som vanligt.

73 svar to “Borgarklassens diskreta charm”

  1. burgschki Says:

    Glasklart.

    Och rara kan vi sluta dalta med bb nån gång jag blir GALEN. de som har såna problem med bb och hennes gemak kan väl döpa sina amningsbröst till odd och isabella och hena dem hur mycket de vill.

  2. SannaM Says:

    Nej, jag förstår faktiskt inte riktigt exakt vad som är din poäng här. Förklara gärna för mig!

    //En som tycker det är förbannat dumt av Blondinbella och alla andra som gör likadant att håna och osynliggöra människor som redan är utsatta, men som inte för den skull kallar BB idiot eller ”annars så himla bra” (för i andra fall bryr jag mig föga vad hon pysslar med)

  3. Sara Brännholm Says:

    håller med SannaM här, vad är din poäng?

  4. Cecilia | Färgglad hårdrockare Says:

    Jag förstår inte heller riktigt din poäng? Om jag tycker någon beter sig/uttrycker sig illa har väl jag rätt att säga till? Eller hur tänker du? Så det är okej för exempelvis BB att uttrycka sig jävligt klantigt för alla har rätt att tycka osv. men jag har inte samma rätt? Får man inte säga emot varandra? Alltså jag fattade inte alls vad poängen med inlägget var.

  5. Clementine Says:

    Jag har hittat poängen/den röda tråden. *sitter och suger hårt på kunskapskaramellen*

  6. Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa Says:

    Klart en måste få bemöta nån som säger nåt idiotiskt och kränkande. Men visst behöver hon inte målas ut som ondskan personifierad för det.

  7. Saga Says:

    Fast ingen säger väl att bb inte få ha åsikt? Eller menar du att de starka reaktionerna beror på att hon går utanför sin könsroll, att man inte reagerar på samma vis om hon varit kille? Att det typ blir dubbelbestraffning då man både säger åt tjejer att ta för sig och irreterar sig då de inte tycker som en??

    Jag tror nog inte att reaktionerna beror på hennes kön..

  8. Tove Says:

    Ett mycket bra inlägg! Det är sorgligt att se hur LD beter sig, och ingen annan vågar ju säga ifrån trots att hon hon hamnat i diket och är på väg över åkern med kärran.

    • Linn Says:

      Kanske för att den där åkern är vägen till jämställdhet och människors lika värde? Hellre det än ”Highway to hell” där vi fördömer människor pga deras sexualitet….. följer tusen gånger hellre åker-vägen!

  9. Clara Says:

    Hm, jag fattar inte alls? Vad är din poäng?Jag håller med Magdalena Ribbing om mycket när det gäller folkvett, men det hon sa om amning håller jag inte med om alls. Får inte folk skriva när de inte håller med henne? Vad är skillnaden mellan att LD kritiserat BBs uttalande och att du smutskastar LD? Du tar dig ju inte ens energi att länka.

  10. Lorraine Says:

    Jag fattar inte riktigt heller syftet med det här inlägget. Är du som vanligt sur på Lady Dahmer/Natashja? Eller upprörd över att Blondinbella förminskar människor som redan har det svårt?

    Om det är det förstnämnda som gäller blir jag ganska less. Att diskutera hur transpersoners upplevelser hånas/förminskas och hur man kan förändra det är ett mer givande ämne.

  11. Cissi Says:

    Jag tycker det känns som att LD ger oss feminister dåligt rykte på vissa sätt. Många uppfattar det nog som att vi är totalt puckade och startar drev så fort ett grannbarr bryts.

  12. Sara Brännholm Says:

    Om vi då har konstaterat att Bella blir dubbelbestraffad för att hon säger något, pga kön osv. Innebär inte det i förlängningen isåfall att vi aldrig kan kritisera kvinnor? DET om något skulle väl vara ett tillbakasteg om något? Eller?

  13. Maggan Says:

    Nej men alltså. Vad jag lackar på är hur jävulskt lättkränkt kollektivet kan bete sig när ”rätt” person säger ”rätt” grej. MR är ett sjukt lätt offer, hon är typ urgammal, har blått hår, klär sig superbrackigt och propagerar för bordsskick och sån skit. När hon säger något helt jävla självklart som att det då och då, i vissa sammanhang, kan vara på sin plats att fundera lite över var man befinner sig och om det är rätt omgivning för att ge lite di just här och nu – inte minst med tanke på barnet – så blir det ramaskri från ffa kvinnor som anser att en bra metod för ökad jämställdhet är om alla kan bete sig lika svinigt som sviniga män.

    Och BB, jamen självklart utsätts hon för dubbel bestraffning och självklart får inte Odd lika mkt pisk som hon. Och LD:s ordval när hon tillrättavisade BB på Twitter var ingen slump, det är en klockren härskarteknik att spela sorgsen och besviken över att en så fin flicka kan säga så fula ord. Även här handlar det jävligt mkt om BB:s partifärg/klasstillhörighet/jamenjagORKARINTE behöva förklara det här om igen. ”Hon är bara en bortskämd jävla bratzdocka” är väl det vanligaste epitetet jag hör om henne?

    Nej jag är helt för att sluta dalta med BB, hon behöver inte daltas med för hon är en vuxen kvinna, men jag pallar inte heller se hur vissa individer förvandlas till tillåtna villebråd pga matchande jumperset och välfönat hår.

    • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

      nåja. låt oss inte överanalysera vad jag skrev. Jag skrev inte ”fin” för att hon är en ”fin flicka” (ha!) utan för att jag träffat henne flertalet gånger och upplevt henne som en fin och trevlig person. Du vet ”fin” är inte ett nedvärderande uttryck och du har så jävla fel när du avfärdar min tweet som en härskarteknik. Tröttsamt.

      Jag använder ”fin” ofta. Om mina vänner och människor jag tycker om eller upplever som ”fina människor”. Att vara trevlig är heller inte att dalta. Jag tycker om isabella och vill inte att hon ska uppleva att jag hoppar på henne, därav vänligare ton. Odd å andra sidan är ett jävla stolpskott och där skräder jag INTE orden.

      • snabbmakaroner Says:

        Maggan hade förresten nog också varit trevligare mot dig om hon hade träffat dig personligen. Eller har hon?! Har svårt att tro det i alla fall.

    • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

      och ang. svinigt beteende så har jag aldrig propagerat för det. Att vägra knipa ihop benen och krypa ihop på sätet när en man sätter sig bredvid är inte svinigt eller hänsynslöst. Att ta den plats man har rätt till är inte svinigt och hänsynslöst.

      Att amma när man vill är heller inte hänsynslöst eller svinigt. Att inte amma diskret eller ”snyggt” är inte heller hänsynslöst. Ingen som förespråkar fri amning på egna villkor förespråkar hänsynslöshet eller otrevligt beteende.

    • Clementine Says:

      Nej men prexisemundo. BBs uttalanden om transpersoner m.fl. är ju under all värdig kritik. Men jag håller med. Jag fattar att det kan vara svårt att ena feminister från höger och vänster, men det hjälper ju inte saken om man utgår från att alla som röstar höger är onda och alla som röstar vänster är flummiga wt-hipsters utan intelligens. Tyvärr får jag av egen erfarenhet säga att de som bashar mest, förutom antifeminister och allmänt SD-folk, är just vänstermänniskorna. Och visst, frustration och underläge (faktiskt eller bara inbillat) i all ära, men det blir så lätt häxjakt och urspårning från ämnet. Det blir ju som med Bieber, lika lätt som det är att älska och idealisera någon som sitter på ett glasberg, lika lätt är det att hata och dehumanisera. Och det gäller ju i första hand inte uttalanden av den senaste kalibern, utan relativt neutrala, som det om hen eller att alla kan spara. Hatet kommer med samma kraft, men då från ”ädel” sida och avfärdas ofta som kritik.

      • Siv Says:

        Just det där att sparka uppåt är ju gällande även för oss. Hade ju aldrig gått så hårt åt LD om det var en liten blogg utan följare.

      • Clementine Says:

        Absolut.

      • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

        men asså sparka upp och ner, är hierarkin beroende på hur många läsare man har? Beror det alltid på makt. Jag vågar erkänna att ni antagligen är typ hundra gånger intelligentare än mig och kan utan problem snacka ner mig eller på andra sätt ”vinna” i en diskussion. Jag känner mig verkligen inte högre. ??

  14. Saga Says:

    Jag tror att ni missuppfattar LD. Sättet hon bemöter BB på har nog att göra med att hon respekterar bella, även om bella uttrycker sin åsikt på märkligt vis. Jag tror inte att det har att göra med att hon inte tror att bb kan tänka. Har sätt liknande bemötande t.ex vid en kritisering av alex och sigge ”ni är bra men er kvinnosyn…”

    Ps. Kan inte ni börja inläggen med att skriva er tes, så trögfattade inte behöver missförstå /måste läsa flera gånger för att förstå…?

  15. Siv Says:

    Nej inte bara, men det är nog en väldigt stor faktor? Aah det här är skitsvårt. Det är ju det som är så klurigt, ett ”dumma dig” från en anonym läsare har ju ingen tyngd? MEN det är klart, att själv ta till härskartekniker ligger ju närmare tillhands om man tycker att man inte är den som besitter makt. Det känns inte alls lika farligt. Och kontexten är svinviktig. Killar i en överordnad position kan inte bete sig mot tjejer som tjejer själva kan bete sig mot varandra. Ett ”snygga tuttar” kan ju betyda så olika beroende på sammanhang.

    Ska försöka knyta ihop detta men det vette fan; alltså när typ din svägerska inte bara trampar i klaveret utan bestämmer sig för att springa stan runt med skiten runt foten så tickar det off så jäbla mycket irritation därför att hon 1) mutar in sitt område med flagga, stängsel et al. utan att ha tänkt tanken hela vägen ut och 2)dessutom gör det med en massa fuckyoujagärbeezt så tror jag att man blir jäkligt mån om att standin:a för den bristande självinsikten/självrannsakan.

    Och visst, jag förstår om du anser att KP har varit precis så mot dig, såsom drevet varit mot BB. Jag ser det dock inte som att hon claimar något, hon tycker bara att hen-debatten är löjlig. Hon trycker inte ner någon flagga som jag vill springa fram och köra upp någon annanstans. Och hon gör så himla mycket annat som vi andra aldrigkommer att komma i närheten av. De flesta kommer fortfarande att be sina män och slantar till bruna velourbyxor när vi är evighetsmammalediga.

    • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

      Jag vill inte hålla på att dra upp en massa gammalt groll. Jag försöker bemöta er med tålamod och öppet sinne, jag fattar att ni kan er grej och har mycket relevant att komma med. Inte alltid, men ofta. Det respekterar jag och jag är mer, tro det eller ej, angelägen om att utvecklas och lära mig än att vråla högt och höras (även om det också är kul) så jag lyssnar, tar till mig, rannsakar. Men ni har jävligt trist ton emellanåt, misstolkar ofta saker (med flit) och minst en av er har ”sparkat uppåt” sen jag startade min blogg och hade typ 200 läsare och var ny på familjeliv. MEN SKITSAMMA.

      Jag tycker också det är intressant för jag har aldrig sett mig själv som någon med makt, tvärtom, jag känner mig ofta väldigt maktlös och ensam och utsatt. Det kanske inte är så längre, men samtidigt så handlar makt och hierarki om så mycket mer än hur många som lyssnar. I samtal med er så känner jag mig ofta väldigt idiotförklarad och dum. Det påpekas ofta hur låg nivå det är på mina analyser, hur liten bit jag kommit, hur enkel mitt tänk är, hur korkade mina läsare är (annars skulle de inte tycka att jag var bra eller klok) och jag säger faktiskt inte emot er. Så vad är makt? Intellektuell makt vs ja den typ av makt jag sitter på?

      Vad cissi säger och gör vill jag inte svara för men jag gissar att ni inte håller mig ansvariga för henne heller…. eller? Hon står för sitt och jag för mitt. Ofta håller vi med varandra och lika ofta inte.

      • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

        detta är alltså inget ”tyck-synd-om-mig”-inlägg. Jag är medveten om mina begränsningar (intellektuella osv) men det innebär inte att jag inte tror att jag har andra styrkor för det vet jag att jag har.

        Värt att påpeka, ej ute efter sympatier alltså. Jag är även medveten om att jag har en plattform och att det i viss mån innebär ”makt” och det tänker jag inte heller förminska. Jag behöver rannsaka mig själv på den biten också, hur jag bemöter andra – huruvida jag sparkar upp eller ner, när jag använder härskartekniker osv.

        När slutar man vara en underdog?

      • Siv Says:

        Nej det var inte alls gammalt groll som stod på agendan, jag försökte bara förklara hur jag ser på att kritisera, varför det kan kännas mer okej att kritisera vissa. CW kopplar jag inte till dig, det var bara ett ehm exempel på någon som får mkt och hård kritik. Och absolut, det har jag skrivit förut, du har fått dig ett par rejäla slängar med sleven. Min teori om varför folk varit så hårda är mest teorier, det jag nämnde innan. Men syftet var inte att ta ut något gammalt tjafs utan bara försöka reda lite i kritik, makt etc. Sen kan det ju vara personligt också, att man helt enkelt bara ogillar någon såpass att man skiter i om hen blir sårad. Men som du nämner, i ditt fall så har ni ju haft en lång historia av agg. Långt innan KP-bloggen.

      • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

        men asså, jag har inget emot att bli bitchslappad emellanåt. eller ja, emot och emot…. inte jublar jag, men jag LÄR mig. Jag får nåt att tänka på. Jag är inte avig. Jag ger mig in i debatten med hårda klackar, då får jag segla i hamn också.

        Jag blir bara grinig när jag misstolkas eller beläggs med åsikter jag inte uttryckt eller hånas för helt meningslösa saker typ ”höhö LD läser genusböcker tror hon att hon är smart nu” eller ”höhö LD tycker att håriga ben är en viktig fråga” (jomen så låg nivå är det ibland). Då känner jag mig bara missförstådd och sur. Ni har ju dessutom läst mig så jävla länge så oavsett hur dumihuvudet ”ni” (klumpar ihop er nu) tycker att jag är så borde ni veta bättre ibland. (alltså vad jag menar och tycker) Typ.

        Jag tycker den här diskussionen är intressant. Annars skulle jag inte komma hit eller delta i den.

  16. burgschki Says:

    Varför måste Blondinbella med för? Varför är det så viktigt att hon har korrekta åsikter om transpersoner. Hon kanske är precis så jävla oempatisk och svinig, varför denna energi?

    Förväntar mig en jävla transpersonsfaddergala snart så vi alla kan känna oss sådär käckt liberala och empatiska och medkännande. Och rysa i kör över BBs dumheter.

    • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

      personligen skiter jag fullständigt i om bella är med eller ej. Jag talar inte till henne enbart. Knappt henne alls om man ser till det större perspektivet, utan till mina läsare och hennes och alla de som tänker om henne men som är mottagliga för nytänk. Bella väcker debatt och där tar vi andra vid. Jag tycker det är intressant OCH givande för även om jag känner mig säker på min sak så lär jag mig enormt mycket varje gång.

      • burgschki Says:

        Men det är väl självklart att du talar till henne, du tweetar ju till henne och uttrycker din besvikelse för att hon tycker som hon gör när hon egentligen är så ”fin”..

        Och gällande hennes åsikter står jag fast vid mina om att vi tillskriver Blondinbella en massa makt hon inte har. Media skapar en maktillusion som genom en massa liv för ingenting till slut blir sann. Blondinbella bör snarare ses som ett utslag av vår samtid istället för en opinionsbildare med reellt inflytande. Hennes och hennes Odds jävla pissåsikter är ett sofistikerat vis att måla sig smurfblå. Att ständigt retweeta och reblogga hennes väl planerade klavertramp skapar en
        pseudodebatt. Men visst, också ett sätt att branda sig själv som transpersoners förkämpe.

      • Ia Says:

        Åh, det där med media och maktillusionen tycker jag är så himla intressant.

      • burgschki Says:

        Ja om man upprepar ngt tusen gånger blir det lätt sant kejsarens nya kläder osv. /Burgschki

    • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

      jag är definitivt inte en transpersonskämpe. Jag brinner för feminism och genus och har liksom ingen ork att brinna för mer än så. Men jag gillar debatt (snälla, annars hade jag väl ändå inte suttit och bloggat och käftat så mkt?) och tycker det är intressant och givande att bemöta den där den dyker upp. Transfobi är ganska ocoolt och således nåt jag kommer att säga emot när jag har möjlighet. All debatt måste inte leda till upplopp på barrikaden.

      Jag vet inte hur stor makt bella har, jag bemöter henne inte utifrån det perspektivet. Jag ser hennes uttalande som en del av en större struktur som jag tycker är viktig att bemöta.

      Ang. ”fin” så har jag redan bemött det och det handlar uppenbarligen INTE om det ni tror.

      • burgschki Says:

        Jag förstår vad du menade med fin. Typ. Men det var rätt uppenbart att du visst talade henne personligen. Men skitsamma.

        Vilken större struktur är hon en del av? För just det påståendet är att tillskriva henne makt.

        För mig är BB och liknande orsaker till dagssländelånga twitterstormar en radda öppna dörrar vars insparkande medför en schysst profilering.

      • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

        just de tweetsen var riktade mot BB. Jag menar inläggen och det jag skrivit OM saken.

      • burgschki Says:

        RtSå det är alltså viktigt att hon ska med. Att hon tycker som alla andra för egentligen är hon ju en sån bra människa.

        Liksom det är skitfrustrerande att diskutera med dig när du inte kan gå med på att du skrivit vad du skrivit. Menar du inte det du skriver eller skriver du inte det du menar?

        Ena stunden är KP mkt mkt smartare andra stunder medger du

      • burgschki Says:

        snällt att de har vissa poänger ibland.

      • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

        men shit, måste det vara viktigt bara för att man bemöter? Nej, det är inte viktigt för mig att BB är med på tåget. Däremot är det viktigt för mig att bemöta sånt jag inte håller med om. Viktigt för MIG. Viktigt för att det blir en bra debatt.

        Att KP är intelligenta är inte synonymt med att de alltid träffar målet eller alltid är smarta. Måste jag verkligen förklara detta? Varför tolkas allt jag säger så svartvitt? ”amen tycker du att de är smarta eller inte???? döööööh”.

        Ja jag menar vad jag skriver.

      • burgschki Says:

        Jag försöker påpeka att du säger en sak och man förklarar för dig hur det du sagt tolkas och då kommer du med ett ”nöööh sån är inte jag” ”tolka mig inte svartvitt” och så säger du något helt annat än det du sa från början. Det är svårt att hänga med.

        Men för att sammanfatta:

        1. Blondinbella kläcker ur sig en massa obegåvat, provicerande trams om genus och transpersoner.

        2. Du gillar debatt.

        3. Du gillar att säga ifrån när ngn säger det du inte tycker (men inte dina vänner, de får tycka vad de vill).

        4. Detta för att du gillar debatt.

        5. Du skriver ömmande om transpersoner.

        6. Men du är inte transpersoners förkämpe.

        7. Blondinbella får man inte håna, för hon är ju egentligen så himla fin, så därför blir du besviken på henne och ledsen, hon kan ju bättre.

        8. Men vad BB tycker är egentligen sktisamma. Du riktar dig till hennes läsare och till dina läsare. Inte till henne direkt.

        9. Du vet inte hur stor makt bella har, du bemöter henne inte utifrån det perspektivet. Du ser hennes uttalande som en del av en större struktur som jag tycker är viktig att
        bemöta. (vilken sturuktur dååå??)

        10. KP är mycket smartare än du och skulle vinna i en debatt därför har de en högre maktposition än du, känner du.

        11. Odd däremot, har tre gånger så fler läsare än du ergo i hägre maktposition honom får du håna (skulle han också vinna i en debatt över dig??!!)

        12. Vem befinner sig egentligen på en ”högre nivå” den med så många läsare att den får betalt samt tid i radio, tv och tidningar eller ett gäng hipsterfittor?

      • burgschki Says:

        åh så jobbigt med alla mina typos. flåt.

      • LADY DAHMER | postpatriarkal feministfitta Says:

        1. Ja
        2. Ja
        3. Nja. Jag har aldrig påstått att jag aldrig diskuterar eller säger ifrån till vänner. Jag sa att jag inte läxar upp dem och att jag undviker diskussioner som ej leder till nåt. Säger emot och ifrån gör jag när det behövs. Även offentligt. Alla som följer mig o cissi på twitter ser detta ofta. Fint att du antyder att detta är falskt eller dåligt. 

        4. Mmm 

        5. Gjorde jag? Jag skrev om dem. 

        6. Nej. Är man per automatik en förkämpe för att man skriver om nåt?

        7.  BB ska inte specialbehandlas. Har jag sagt det? 

        Lägg av. Jag tycker alltid det är ledsamt när personer som lobbar för allas lika rätt uttrycker sig svinigt. BB elle Cissi eller min man. 

        8. Med mina debattinlägg ja. Mailar eller tweetar jag till henne så är det TILL HENNE. 

        9. Heteronorm osv

        10. Jag har inte sagt att det ÄR mer makt. Jag undrade vad som är makt. Hur man mäter detta samt hur jag upplever det. 

        11. Han är man, överklass, välbetald o har större publik. Men jo, vem har mer makt egentligen? Bra fråga. 

        12. Jag vet inte? Vad säger du? Har man makt om man har en publik? Har Blondinbella makt isåfall? 

        Jag tycker att det här sättet att debattera på är fult och oärligt. Istället för att försöka förstå mig (jag är inte så otydlig) så plockar du isär mig. Det är det jag ogillar med KP generellt. 

      • burgschki Says:

        Och jag tycker du debatterar oärligt när du vägrar medge att de som läser vad du skriver har tolkningsföreträde. Du blandar konstant ihop flera olika debatter/problem när du argumenterat samt rör ihop subjektiva upplevelser med sakliga argument. Såfort dina åsikter får kritik drar du in din egen person i det hela så diskussionen handlar om detta.

        Jag har verkligen försökt att begripa vad du egentligen menar då jag ju självklart ser poänger med din blogg och det du gör. Men detta konstanta vägrande att ta till sig argument samt stå för sina egna gör mig galen. Det blir ju faktiskt aldrig diskussion med dig, utan det blir en diskussion om diskussionen och hur du är som person och det ena med det tredje.

      • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

        grejen är att jag varken vägrar ta till mig argument eller stå för mina egna. Inte alls. Snarare tvärtom. Trist att du upplever det så. Personligen upplever jag att det sällan handlar om sakfrågan på den här bloggen och mer om personen bakom olika påståenden eller debatter. (i det här fallet jag) Då är det inte konstigt att diskussionen kommer att handla om det i kommentarsfältet också.

  17. Fanny Says:

    Bråka fan inte med LD era fähundar

    • Elin Says:

      Så djävla trött på denna LD! Av nyfikenhet kollade jag in hennes blogg och såg detta: hon ber folk hålla käften när de inte delar hennes åsikt! När hennes argument tryter så blockar hon de andra……

      • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

        öh nej Elin. Jag ber bråkstakar hålla käften.Och jag blockar folk som bara är ute efter att sänka mig, kommentera hat eller hotfullt eller på annat sätt bara bidrar till en trist stämning. Personen jag bad hålla käften har inte hållt sig till sakfrågan en enda gång utan bara kommit med personangrepp.

  18. wigwag Says:

    BB har sunkiga åsikter och kan kritiseras hårt för det men med respekt eftersom hon inte utnyttjar sin plattform och sin maktpostion till att trycka ner, förlöjliga,håna och mobba med härskartekniker sina kritiker. L D är en idiot som kan dra åt helvete och därmed har jag också sagt vad jag anser hon håller på med på sin blogg. Har absolut nolltolerans mot den typen av beteenden oavsett åsikter i övrigt och jag är glad att KP belyser denna monumentala skillnad. Attityd och förhållningssätt ur en maktposition är avgörande och den som inte håller sig inom anständighetsramarna förtjänar ingen kritik eller respekt heller för den delen.

    • Maggan Says:

      Åfyfan vad skönt, äntligen nån som fattar essensen av inlägget (ej att LD är en idiot), nämligen att det handlar om maktpositioner. Tack polarn.

    • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

      Jag förstår faktiskt inte alls det här. Maktpositioner säger ni? Men om vi ska prata om att sparka upp och ner och makt vad gör er bättre än mig? Jag håller med wigwag här om att BB gör det bra som aldrig hånar eller dumförklarar enskilda individer (sen kan vi ju tala om hur hon uttalar sig om grupper men anyway), det är nåt alla kan inspireras av, inte minst jag. Men både jag – och ni – har en blogg där vi bemöter andras resonemang och då är det närmre till hands att uttrycka sig ”elakt”.

      Men tillbaks till makt och förlöjliganden. Jag sparkar upp när jag kritiserar (ej hånar) BB. (ok jag hånar Odd det erkänner jag. Men det är fortfarande uppåt. Han har typ tredubbelt så många läsare som jag osv)

      Ni anser att ni sparkar upp när ni kritiserar mig. Ofta är kritiken hånfull och elak. För ja, är det nåt KP är bra på så är det hån, förlöjliganden och dumförklarande. Ni är inte heller främmande för att sparka neråt. (kan ta inlägget om Cim med typ 500 läsare som exempel)

      Jag medger att jag behöver lära mig bemöta människor schysstare, men att det överhuvudtaget snackas om bemötande i den här bloggen är insiktslöst från er sida.

      Eller? Förklara för mig.

    • wigwag Says:

      BB gör det väl förfan inte bra när hon inte hånar och dumförklarar individer som kritiserar henne på sin blogg. Du är ju helt jävla väck.
      Brukar du berömma män som inte slår sin fru?

      • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

        jag kanske har låga förväntningar på folk men jag tycker definitivt det är jävligt bra att man, som blondinbella, när man får enormt mycket hat och skit kastat mot sig inte en enda gång tappar greppet och hatar/hånar/kastar skit tillbaka. Jag menar varken du eller KP här kan ju hålla er och ni har ju inte ens blivit hälften så provocerade som BB.

        Tycker inte att det är att jämföra med män som slår eller inte slår.

  19. Suck Says:

    Desto mer ”dubbelmoral” och konstigt tvetydiga åsikter en person uttrycker, ju svårare blir det att ta personen på allvar.

    LD’s kommentarsfält är nästan lika roligt som Aftonbladets.

    Inläggen är så fulla av haltande resonemang och motsägelser att det blir svårt att förhålla sig till.

    Använd sunt förnuft. Inse att vissa saker är stötande för olika människor. Rätten att amma överallt är lika skev som att anse att det är okej att säga negerboll bara för du alltid sagt negerboll.

    Och nej, det är fortfarande inte okej att lära sin dotter sparka jämnåriga mellan benen.

  20. Evelina Says:

    Haha, gillart.

  21. Sofia Says:

    Fattar inte poängen med detta inlägg? Eller jo, det gör jag, att vara elak mot LD. Och på tal om makt så bara lyser det ”akademisk bakgrund” , uppvuxen med socionommamma, pluggar till psykolog och gick i musikskola som barn om alla era jävla inlägg. Fy fan vad jag hatar medelklassen. SPYYYYY.

  22. Schmöda tråden | kvinnopartaj Says:

    […] men visst, absolut, det var inte det mesta stringenta inlägg jag skrivit. Visst visst. Jag försökte kanske greppa över lite väl många poänger och så blev summan av […]

  23. Lolly Says:

    Som vanligt när LD blir kritiserad så kommer det ett cry baby inlägg på bloggen eller ha ha kolla här på twitter! Eller amen bahh ehh what!
    Spyr på det!!!!!

  24. Lolly Says:

    Du får massor av kritik i något ämne! N

  25. Lolly Says:

    Råkade skicka iväg innan färdigskrivet, nåväl du skriver ett inlägg, folk håller inte med, några blockas eller anklagas för att vara tjatiga eller gnälliga, eller ej hålla sig till sakfrågan. Slår aldrig fel sen kommer det ett inlägg om hur missförstådd du och hur jävla trött du är på att bli ifrågasatt och försvara din val. Jag vet ju hur denna kommentar kommer läggas upp på twitter ”amen ba ehhh kolla hjärndöd”.

    • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

      fast jag har inte skrivit nåt inlägg om hur missförstådd eller trött jag är. Och jag har inte blockat någon i anslutning till detta inlägg. Jag förstår faktiskt inte vad du snackar om nu. När jag blockar så har jag en bra anledning till det.

      • Lolly Says:

        Som vanligt då, när du får kritik, så fattar du inte skvatt vad man menar, vet du inte vad du själv skriver?

Kommentera

