Medelklass, hipsterfittor, dö troll, döö

Jag tycker verkligen att det här är så himla intressant. Nej vi är inte en homogen grupp akademiker med uppväxt i radhus och kalasbyxor med häng. Medelklass, vad ryms i det när syftet är att håna? Jag vet verkligen inte, förklara gärna. Alltså på ricko. Jag undrar. Jag svär.

Det kan inte handla om pengar för vi har inga. Inte heller jobb utan exponering för kroppsvätskor för där går ca alla parjattarna bet. Antal högskolepoäng är ojämnt spridda och har aldrig haft något egenvärde, så varför hakar så många på det här? (Missa fresten inte Apan operationalisera ”god ton” i tråden)

20130426-214152.jpg

Det vore ju bara för bra för att vara sant om det bara var synonymt med att dricka gin i påse utanför Anchor och fota fittan på fyllan :-(. Handlar det om drivet att vilja optimera? Känns det snobbigt att vilja sno det ett varv till? Att pressa på lite? Är det drygt att tjafsa emot?

Jag undrar verkligen vad vi skriver som gör att det tolkas som att vi kräver att man måste ha universitetsutbildning för att få yttra sig. Kom igen. Hjälp en sinnesslö. Puhleez.

Överkurs: Ta dig nu an begreppet ”hipsterfittor” enligt samma utarbetade analysmetod.

/Siv

36 svar to “Medelklass, hipsterfittor, dö troll, döö”

  1. burgschki Says:

    Jag upprepar vad jag skrev annorstädes (utelämnar gliringen pga orkar ej mer martyrskap): Folk verkar så himla rädda för denna rarra grupp bloggerskor för ni inte ger er utan står för era resonemang och inte tar folk i hand och urskuldar er med ”jag kan ju inget egentligen”. De blandar ihop hänsynslös jargon tillika humoristik argumentation med mobbing. Föreställer mig att de flesta ej heller hänger med i resonemangen, de förstår inte vilket blir asjobbigt och då måste de avfärda er som akademikerpack och projicerar sina egna tillkortokommanden samt fördomar på er. Ni placeras i ett litet fack så de slipper den obekväma känslan av att inte greppa vad som egentligen sägs. Billigt trick där den kognitiva dissonansen ger upphov till samma påhopp man anklagar er för.

    Vänligen hipsterfitta som skiter högskolepoäng var gång en går på dass.

  2. Maggan Says:

    Jag vill gärna föra till protokollet att jag innehar en skrivbordstjänst i kommunal sektor som innebär minimal kontakt med andra människors kroppsvätskor. Det var bara det, tack för att ni lyssnade.

  3. burgschki Says:

    PS är kvinna, invandrare, min kille är working class hero: kroppsarbete med usel lön om jag blir gravid får jag tolv veckors mammaledighet hinner man knappt lära sig amma på så jag får uttrycka mig trots hpdiarrén. och jag röstade på fi sist mest för att göra pappa sur.

  4. Tobias Says:

    Alltså, jag tror tyvärr att det är så enkelt som att Lady Dahmer och Cissi Wahlin är lite smådumma (jag vet inte, jag har har mest bara slösurfat dom en kvart nu, och det är intrycket jag får) men trots (tack vare?) det har en svans. Ni stämmer inte in i svansens hyllningssång (då ni är skitsmarta och givetvis oftast inte håller med), och LD & CW vet då inte riktigt vad de ska ta sig till. De förstår inte vad ni säger, men de förstår att ni inte tycker att de är särskilt bra. Därför lite akademikerhån, förlöjligande, försök till bortförklaringar osv inför svansen, och sen förväntar de sig väl att ”problemet” ska försvinna.

    Jag iakttog det här beteendet på gymnasiet, när den snygga tjejklicken bussade sina hangarounds på nerdtjejerna för att slippa bli nergjorda.

  5. Evelina Says:

    Alltid lättare att avfärda kritik, tjafs, diskussioner osv osv som man inte gillar/förstår sej på än att bemöta med argument. Alltid lättare att avfärda – å med tanke på att LD själv på diskussionstråden efter ditt inlägg skrev att hon känner sej obildad å korkad ibland – så är det ju inte svårt att koppla ihop att dessa känslor projiceras på er, som kommer med diskussion tillbaka.. Har inte stött på högskole-poäng-snacket alls förut. Förutom i LDs egna kommentarer då. Snacka om snöbolls effekten!!

  6. Plahplah Says:

    Sivan jag blir så besviken att jag missade er skojiga torsdag, jag vill ju också tycka saker!

  7. Ia Says:

    Och vad fan gör Grillfest?

  8. wigwag Says:

    Dom menar nog att ni har ”bristande analys” och är reproducerande normbärare som inte håller med och deltar i ryggdunkeriet. Ungefär som den bekymmerslöse medelklass medelsvensson som aldrig haft några verkliga problem och därför inte äger feministfrågan s.a.s. Så håll käft bara och låt oss som kan det här med feminism och jämställdhet resonera,diskutera och debattera ostört från såna som ni för ni kommer ändå aldrig fatta det här på djupet. Ungefär så tror jag ”kritiken” är i klartext.

  9. Clementine Says:

    Problemet ligger väl även i den konstnärliga friheten som tas på denna blogg. Språket är fantasifullt, och ibland så jävla mustigt att jag förstår att det är svårt att tolka. Det finns få bloggar med inlägg som era. De flesta är rätt avskalade och pedagogiska, tradiga eller lite lätt humoristiska. Ni sticker ut med kvickheten och djupet. Folk har svårt för det, de går vilse i alla metaforer, referenser, talspråket osv. Och det handlar inte alltid om intelligens utan om läsvana och vilka typer av texter man kommer i kontakt med.

    Och det bekanta igen. Det är ingen slump att de inlägg som får flest kommentarer hos LD och det som tas upp mest hos Cissi osv. är saker folk känner sig trygga att diskutera. Så är det om man tittar hos UC oxå, barninlägg och andra mer neutrala inlägg får flest kommentarer.

    Att höja nivån handlar ju inte om att bara de som har schmögskolepoäng eller är födda av akademikerföräldrar ska få diskutera, utan att komma loss från det bekväma, ta sig upp några hack. Och visst, då behövs ett visst mod och självförtroende, men man kan inte harva runt i sörjan som är genuskodade kläder, eller reklam för leksaker eller mammakroppar hur länge som helst. Då måste man komma med något nytt efter ett tag, eller byta ämne. Och de som faktiskt har en plattform borde göra det oftare. Det handlar inte om att dessa frågor är mindre viktiga (eller ibland är de det), och man behöver inte släppa dem. Men man kan låta dem vara ett tag och sen komma tillbaka till dem, med helt nya grepp.

    Testa att diskutera arbetsmarknadspolitik och feminism även om du inte vet ett skit om det. Eller strukturell rasism och feminism. Eller om du läser någon jävlig avancerad facklitteratur och fattar hälften, skriv om det, fråga. Då är du med, utbildad eller inte, och kommer med synpunkter och utvecklas. Hade dessa hemska KP-människor inte velat ha med er (vilka ni nu är) hade de ju inte bemödat sig från början. Det är ju det som är elitism, att inte ens bjuda in, inte att kräva utveckling och fördjupning.

    Sen tror jag (eller vet av egen erfarenhet) att provokatörer är jävligt goa när de provocerar människor vi provoceras av. Vänd på pannkakan och: not så roligt. Då är det elakt och mobbing. Så fungerar nästan alla människor, klan- och flockbeteende.

  10. Dido Says:

    Clementines kan ha varit den bästa repliken i hela den här diskussionen.

  11. Olga Says:

    Jag tror de tycker att ni är smartare och försöker göra att ni är smartare till en klassfråga. Eller det är ju det de gör.

    • Maggan Says:

      Det vore ju jävligt roligt i så fall. Någon som på allvar diskuterar klass ur ett aristoteliskt perpektiv. Hey, jag säger inte emot.

  12. stamped concrete walkway ideas Says:

    Hi there, I enjoy reading alll of your article post.

    I like to write a little comment to support you.

  13. click here to order Says:

    My spouse and I stumbled over here different page and thought I may
    as well check things out. I like what I see so now i’m following you.
    Look forward to looking at your web page yet again.

  14. info besi baja Says:

    gies tulisan articl nterested more experience your sharing key positio

Kommentera

