Schmöda tråden

Nej men visst, absolut, det var inte det mesta stringenta inlägg jag skrivit. Visst visst. Jag försökte kanske greppa över lite väl många poänger och så blev summan av delarna mindre än delarna var för sig etc etc … men om vi skiter i helheten och bara går direkt på poängerna istället?

För det första: det suger verkligen att vissa offentliga personer är mer lovligt byte tack vare den klass/partitillhörighet/whatever de utstrålar. Jag kan verkligen inte köpa att vänsterfeminister, lågutbildade eller inte, ur ett objektivt perspektiv tillhör den lägre kasten. Det där har ni fan bara fått för er och i vilket fall som helst är det dags att sluta bete sig som om.

Blir också så jävla less på när Apan m.fl. lyckas helt ignorera hela kontentan i MR:s uttalande om offentlig amning och istället gå rakt på det enda som går att misstolka: ”VAFFAAN VILL KÄRRINGEN ATT JAG SKA SITTA I KÄLLARN Å GE MAT ÅT MITT STACKARS SVÄLTANDE BARN ELLER, VAAA, BARA FÖR ATT DI HÖGE HERRARNA INTE VILL SE MINA PATTAR VID MIDDAGSBORDET!!??1!” Eh är det ens rimligt att MR har den åsikten, än mindre säger den högt? ”JAA VAFFAAN DÅRÅ HON E JU EN SÅN DÄR JÄÄVLA BORGARBRACKA.” Visst, sure, eller inte, du vet.

Det är litegrann som när Selimovic (ågud vad gör jag nu, nu drar jag in Selimovic i det här, nu kommer det ta hus i helvete) påpekar att den som anser sig tillhöra en förfördelad grupp ständigt letar efter tecken på att hen blir fortsatt förfördelad, av samma människor som innan. OK innan ni stormar mitt hus med högafflar, jag förtydligar gärna att jag inte förringar allas upplevelser av förtryck. Men det är så lätt att välja att se sig som offer och inte som en del av problemet.

När jag som feminist ser tecken på hur det patriarkala samhället förtrycker sina medlemmar dagligen så sker det inte sällan på bekostnad av bjälken i mitt eget öga. What, me oppressive? ”SKULLE INTE TRO DET VA!!” Nja men sakta i backarna.

Helt ärligt så skulle jag bli jävligt glad om t.ex. Lady Dahmer, eller HanaPee eller någon av de andra som vi har kritiserat i de senaste inläggen, kunde erkänna att de är en del av problemet, istället för att med tårfylld stämma beklaga den hatiska stämningen i BB:s och Odds kommentarsfält. Låt oss alla fatta händer och unisont mässa: Det bor en liten rasist/sexist/frireligiös surkärring/hemmafru från 50-talet/barnmisshandlare/medelålders raggare från Svenljunga vars högsta nöje är att visa röven i bilfönstret i mig också.

Nåväl. Låt oss inte, med Burgschkis välformulerade ord, dalta mer med BB, ity hon kan säkert ta vara på sig själv. Blev nån klokare av detta inlägg? Asså om inte så kan jag fan inte göra mer för er nu. Godspeed era jävla hycklare.

/Mags

5 svar to “Schmöda tråden”

  1. Clementine Says:

    How do I love you? Let me count the ways: Ok, jävligt många.

    Fan, vad jag älskar att så flera går igång så stenhårt och analyserar er (mig oxå? Be my guest!) och gissar bakgrunder och nivå på utbildning, sexuella preferenser, psykisk hälsa och favoritsmak på Ben & Jerrys-glass! Min är den där nya med kolasås i mitten. Om de visste, om de visste. Tänk så jävla fel och fel och rätt och fel de har.

  2. LADY DAHMER | postpatriarkal feministfitta Says:

    Men va fan maggan. Hela min jävla blogg går ju ut på att hänga ut mina egna svagheter. Jag har inga problem att erkänna att jag uporätthåller alla slags normer o strukturer. Att jag skriver om andra förminskar liksom inte det. Jag har inte högre krav på min omgivning än mig själv o de inlägg jag skriver är lika mycket ett spark riktad mot mig själv som mot andra. Detta påpeka jag ofta. Det är ju heller inte så att ni är speciellt snabba med att erkänna er egen del heller.

  3. hannakjellberg Says:

    Ok, det blev lite klarare nu, även om jag måste hålla med LD om att hon faktiskt inte alls är främmande för sina egna brister och sin egen del i struckaturerna (läst för många lägenhetsannonser). Hon påpekar dem ofta, i mina ögon. Du kan inte tänka dig att du kanske läser Dahmer lite som du anklagar Apan m.fl. för att läsa Ribbing nu?

    Måste också helt hålla med om Ribbingdelen. Jag är klar förespråkare för offentlig amning och att man fan inte kan kräva att ammande mödrar ska gå undan/gömma sig, stanna hemma, eller hävda att det är ‘för privat’ jmfrbart med att ligga eller liknande nys (kom igen); men jag tycker heller inte att Ribbing hävdade det. ALLS. Jag har inte fattat vad folk läser in för undermeningar i vad hon säger, eller om de helt enkelt blundar för hälften av vad hon de facto sade. Tycker snarare att Ribbing talade FÖR offentlig amning men lade in en brasklapp om att det finns mer fisförnäma tillfällen då det inte passar sig att göra en massa naturliga saker. (Och: när hon säger ‘krogen’ syftar hon inte på ‘krogen’ de flesta tänker på, knappast om kaféer och liknande öht utan finare restauranger – där jag nog visst tjurigt skulle amma trots blickar – men vad fan, jag förstår vad hon menar med att det kanske inte är idealt.) Jag tycker ju att det är fånigt att klä upp sig för operan eller restaurangbesök men jag fattar ju att andra tycker att sådant är viktigt. Typ så.

    Nobelfesten som hon tar upp som exempel är ett annat sådant där fisförnämt tillfälle dit jag nog inte ens skulle ta min unge alls (mest för att det vore tråkigt för barnet och hindrande för mig) ….och att bröllop vore giftaslystnas människors egen nobelfest…..ja, vad fan, folk tar sig själva och sina kärleksmanifestationer på alldeles för stort allvar osv. Men i vilket fall, jag upplevde det mer som att hon försökte nyansera lite, trots att hon talade för kvinnors självklara rätt att amma när det behövs. Nu känns det som att det här blev lika meandriskt och trådigt, ungefär som ditt förra inlägg men jag borde gå tillbaka till mitt Arbeit så jag får hoppas att andemeningen går fram. Over out etc.

  4. jessie Says:

    Men jaaaa! Du är ju bäst, så himla klokt och välformulerat. Heja!

Kommentera

