Cabin crew prepare for landing

Snart är den här egotrippen över men vänta med att lossa säkerhetsbältena tills lampan tänds osv. Jag vill bara lyfta den här kommentaren från Clemsan innan vi skippar bloggen som fokus för bloggen. Det är lite såhär jag menar med att skruva till det, ta rygg på tanken och haka på liiite längre.

20130427-114116.jpg

44 svar to “Cabin crew prepare for landing”

  1. Clementine Says:

    Tycker att ni kan läsa det här: http://www.genusfolket.se/samhalle/feminismen-och-10-talet-this-is-for-everyone/

  2. wigwag Says:

    Har läst både en, 2 och tre ggr nu och… äntligen greppat tror jag.
    Enligt rapportens slutsatser är onlinefeminismen en spretig och diversifierad politisk aktivism med global impact som behöver organiseras och få tydligare strukturer för att nå reell framgång i den verkliga verkligheten. Reaktionerna på rapporten bekräfta denna slutsats ansåg skribenten.

    Jag håller väl med om alltihop, både rapport och kritik, så är jag på den säkra sidan.

  3. Evelina Says:

    Spot on – givetvis så, en glädjer sej i hjärtat när de personer man provoceras av blir provocerade – men att vända på kakan, tja där blir det lite svårare. ”Eeeh, hörru, jag??! Neeeeääähh vänta nu, nu provocerar du fel person! Jag ska ICKE provoceras, det blir fel fel fel i ordningen. Hen får nämligen bara provocera det hen FÅR provocera – allt därimellan är förbjuden zon” …

    Gillar din analys. Intressant att dra feminismen åt olika håll, utveckla olika frågor.. Vad har vi alla att förlora på det möjligtvis förutom ett öppnat synsätt?

  4. Evelina Says:

    Eller – har jag fel?
    Handlar inte feminismen om att tjejor (små, då – även stora ibland, beror på person) inte får klä sej i rosa???!

    • wigwag Says:

      Nej du har helt rätt. Jag väntar med spänning på LD:s nästa inlägg om saken. Del 511 tror jag det blir. Eller surprise, kanske nåt om rakade armhåler. Del 712.

  5. wigwag Says:

    För att knyta an till genusfolket och Clementines länk så tycker jag väl att onlinefeminism eller internet eller bloggfeminism är väsensskild från verklig politisk feminism och att rapportens slutsatser borde ha handlat om att bygga broar, strukturer, mellan dessa två dimensioner av politisk aktivism. Kanske gjorde den det också bara att jag inte fatta det. Jag menar att våra feministiska politiker borde debattera och blogga mer med och om sina politiska motståndare samt dra in resultaten av dessa debatter i riksdagens debatter samt verka för att etablera strukturer, rutiner, för att så sker. Samt att det blir normalt att anföra hur många som tryckt på ”gilla”-knappen för ens egna argument i förhållande till motståndarens argument och att det ska få en realpolitisk betydelse för riksdagsbeslut.

    Bara en liten framtidsvision jag fick av Clementines länk.

  6. Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

    Jag tänker så här att kan inte vi samexistera istället? Kan inte jag få skriva om enklare frågor för de som är på den nivån och så skriver ni om det tyngre? Och så skriver kanske Fanny om nåt annat och Schmenus om något tredje och så länkar man runt och hoppas att läsarna kan samla ihop alla kakbitar till en stor fin tårta….? Olika frågor intresserar olika målgrupper och jag vet ärligt talat inte om jag vill förändra min blogg. Jag VILL skriva om håriga ben och rosa kläder och kvinnohatet i reklamen utan att bli dumförklarad eller skuldbelagd för även om det finns annat också så finns det en stor massa därute som läser bloggar och inte riktigt kommit längre än ”genus är likamed grå könslös massa”.

    Jag fattar att ni vill ha mer än det jag skriver om och det cissi pratar om men då kanske ni får stå för den biten då? Skriv om det ni tycker att jag saknar. Att jag sen upprepar mig mycket är för att mina läsarantal byts ut, växer osv. Jag får konstant samma frågor och mail, oavsett hur lång tid det går.

    Men visst, jag borde kanske skriva mer om sådant som är mindre bekvämt. Jag har inte riktigt tänkt så eftersom att jag gärna vill skriva om sånt jag har koll på och inte bara spekulera eller reflektera vilt (det händer dock). Inte bara pga bristande självförtroende utan för att många tar illa vid sig när man rör vid ämnen som är känsliga och man inte har hela analysen. Jag granskas ju jävligt hårt av många och folk blir liksom sné om man använder fel ord eller uttrycker nån form av fördom. Det är fan skitsvårt att närma sig då. Men visst. Jag ska fundera mer på det.

    • Clementine Says:

      Ok.

    • burgschki Says:

      Men alltså har jag missuppfattat eller handlade det inte om varför folk anklagade KP för elitism och akademikersnobbism och clementine förklarade varför en del folk tänkte så och varför det är bra att ni är som ni är att ni drog det ytterligare ett varv o nyttan med detta DET HANDLADE VÄL INTE OM VAD LD GÖR FEL???!!!

  7. Anonym Says:

    Men vad konstigt det skulle bli. Eller? Att bara för att vi alla är feminister så ska vi inte kunna ifrågasätta varandra? Observera nu att jag utan att raljera är sjukt trög och när KP träffas så är jag typ den lilla skrattande mongoliden, men tex ditt lilla crew med lättkränkta apan i centrum skräder ju inte orden direkt utan går på rätt hårt. Ska vi ha något sorts hövdingamöte där vi bestämmer att vi inte ska hugga ner varandra med yxa och inte våldta varandras döttrar?

    • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

      hej, jag har inget crew och vill helst slippa ta ansvar för vad apan eller cissi säger och gör. Jag är jag.

      Och självklart ska vi kunna ifrågasätta. Jag skulle varken vara här eller länka så ofta som jag gör om det inte vore så att jag tycker ni har något att komma med.

      Jag personligen blir bara sur vid två tillfällen. 1. när det antyds (eller sägs rakt ut) att min blogg är skit och att jag inte har nåt att bidra med samt borde skriva om annat eller ha mer analys. Nej jag kan inte hitta länk nu. och 2. när jag beläggs med åsikter jag ej. (ok, tre då: när folk blir griniga på mig för nåt nån annan sagt)

      Men nu harvar jag förmodligen i gammal skåpmat, men det är svårt att låta bli när samma diskussioner dyker upp igen.

  8. Anonym Says:

    Hälsar Sessan!!

  9. Sören Says:

    Hej. Kan ni lägga upp fler bilder på era bröst och kön. Skulle vilja ha lite mer material att runka till. Tack på förhand

  10. Sören Says:

    Länka gärna. Inge porr tack, bara naturligt naket

  11. Evelinus Says:

    No no Nooooo pleaazzz – do not land. I repeat: do NOT land..

    Det är så, jag har en viktig fråga; eller snarare – ett intressant objekt jag funderar kring så här på morgonkvisten (av anledningar jag inte kunde påverka var jag tvungen att kliva upp i ottan, har varit uppe alldeles för tidigt och hunnit således läst igenom alla era inlägg från jan 2013.. Hann inte längre, ds)
    Kan KP inte skriva en yttepytte-liten analys på HanaPees upp till kamp-inlägg häromdagen??! Please, snälla, bitte. Kunde vara väldigt intressant nämligen.. (Se det som ett tips, vi delar på förtjänsten)

  12. Evelina Says:

    http://hanapee.com/blog/2013/04/26/kampa/

    Alltså,de hära rösterna hon så frekvent talar om, är väl inte ett tillfälligt utbrott av schizofreni, utan Isabella/Blondinbella hon syftar på: (intelligent slutsats, om något, förstår om ni andra inte kom på det, det är därför jag anser mej ha ett genialiskt drag) och att distansera sej till någon man ”angriper” gör väl saken mkt lättare, antar jag.

    MEN, till funderingen. Jag HATAR våldtäkter, som alla (läs: kvinnor – ville bara inte att någon skulle känna sej utanför😉 ) jag känner också gör. Men hur i världen kom diskussionen om könsneutrala omklädningsrum till att handla om våldtäkter?!?
    Typ – drar jag bara till med ett teatralisk grepp om det värsta jag kommer på, så kommer ingen hålla med ”mina motståndare”/dessa röster. Och ingen lägger märke till att författaren på ett smart sätt själv undviker att besvara alla sina ”varför” som hon lägger på motståndaren att kunna besvara – eller ännu värre, är det inte ”moståndaren” – jag upprepar: rösterna! – som är ansvarig för alla dessa varför/våldtäkter?!?!?

    Snälla. Är det bara jag som undrar?? Sen i diskussionstråden efter inlägget blev det lite prat om statistik och att hålla sej till sanningen, även när man vill ha fram en poäng, något som inte var riktigt poppis.
    Nåväl. Ha en bra dag allesammans. Eller dålig. Själv är jag trött.

  13. Evelina Says:

    Ps. Vill inflika som den sympatiska [självgoda] person jag är att jag gillar HanaPee, hon verkar vara en ytterst trevlig och godhjärtad, och t.o.m. rolig ibland. Ds.

  14. burgschki Says:

    Ingen frågade om mina två cents och i vanlig ordning ignorerar jag detta. Inlägget var väl rätt harmlöst. Ett uttryck för ett obehag för alla orättvisor utan att ha ett resonemang för själva grundproblematiken mer än ett ”det är fel som det är o rösterna vägrar inse det” samt en känga eller två mot bb.

    Jag föredrar liknande inlägg framför andra som kommer med en massa grundlösa påståenden. HanaP döljer ju inte direkt sin osäkerhet och det öppnas upp för en viss diskussion.

    Liksom en harmlös luddig trevare.

  15. Evelina Says:

    Hehe – du var bara sur att du inte kom på det först, erkänn😉
    Nämen, skämt åsido. Visst är det så. Jag har bara väldigt svårt för denna retorik; att utan egentliga argument på ett känslofyllt sätt tala till läsarens känsla mer än förstånd (icke att förakta detta att tala till känslorna, det är och verkar vara ett rätt effektivt knep hos talare och skribenter genom historien – se bara kommentarerna till upp till kamp-inlägget ”jag sitter och gråter när jag läser detta, du är så bra” i mängder – dvs ”jag sitter och gråter, därför har du rätt.” Vid argument till känsla behöver det inte heller vara statistiken stämma – huvudsaken är poängen, typ. ?

    Jag är inte berörd av sådan retorik (effektiv eller ej), däremot hatar jag våldtäkter och skulle mer än gärna diskutera metoder för att hindra dessa. Summan av kardemumman var att jag undrade över hur frågan om hen-omklädningrummet plötsligt blev till ”det är ditt fel att världen ser ut som den gör, tyckare som du är ansvarig för övergrepp, våldtäkter i samhället…”
    Om jag förstår dej tycker du att det är en överdriven tolkning av hennes text? Kan så vara.

    • burgschki Says:

      Det är väl samma argumentationstekik (typ Hitler-kortet) som Cissi Wallin använde sig av i texten om naturmedicin:

      ”Trots att jag är fullt medveten om att de, främst medelålders män (hej pappa, jag har inte gett upp än) som avfärdar allt som det inte står AstraZeneca på som ”humbug” och ”trams”, mest är rädda. Rädda för att gå utanför sin lilla komfortabla trygghetszon. Det är lättare att vara en principfast surmört än lite, bara lite mer vidsynt. Och därför (tyvärr) heller ingen konstighet att SD kommit in i riksdagen.” http://www.metro.se/kolumner/ge-naturmedicin-en-chans/EVHkhC!YySq6D6ojzqN2/

      Är är man emot naturmedicin är man SDare liksom.

      Jag har svårt att ta HanaPee på allvar, hon är väl rar och så men det märks väl att hon är relativt ung och jag får inget utbyte av hennes blogg. Tänker mig att unga tjejer eller killar säkerligen har gillar hennes texter men jag är 29, inte 14.

      • Evelina Says:

        Kan så vara, är 29 själv så du kan nog vara inne på rätt spår.. Men det är ju intressant utbrett fenomen – om någon har en åsikt jag inte gillar, så länkar jag ihop denne med andra ytterst (enligt en själv) otrevliga åsikter, även handlingar – t.o.m. ansvarig för varför samhället är så pissgrått som det verkar vara på sina håll. Å varför inte? Lättare att skylla över alla elaka grejor på någon med en obekväm åsikt, än att själv ta tag i sin egen bit av de elaka grejorna.
        För övrigt tycker jag att ett neutralt omklädningsrum kal vara bra, för de som känner sej utanför, mobbas, inte vill vara med sitt biologiska kön..
        Men att detta skulle kunna lösa samhällets problem med våldtäkter och överfall, ja det betvivlar jag starkt. Å då särskilt om man g

      • Evelina Says:

        Kan så vara, är 29 själv så du kan nog vara inne på rätt spår.. Men det är ju intressant utbrett fenomen – om någon har en åsikt jag inte gillar, så länkar jag ihop denne med andra ytterst (enligt en själv) otrevliga åsikter, även handlingar – t.o.m. ansvarig för varför samhället är så pissgrått som det verkar vara på sina håll. Å varför inte? Lättare att skylla över alla elaka grejor på någon med en obekväm åsikt, än att själv ta tag i sin egen bit av de elaka grejorna.
        För övrigt tycker jag att ett neutralt omklädningsrum kal vara bra, för de som känner sej utanför, mobbas, inte vill vara med sitt biologiska kön..
        Men att detta skulle kunna lösa samhällets problem med våldtäkter och överfall, ja det betvivlar jag starkt. Å då särskilt om man går så långt att vilja ha ett omklädningsrum för alla, som vissa debattörer anser. Tror man inte riktigt ser kontentan i förslaget – det skulle med all säkerhet ge ytterligare en spelplan för t.ex. sexuella trakasserier och annat smått å gott. Skulle ALDRIG i mitt liv gå till simhallen om jag var tvungen att byta om i ett ”könsneutralt” rum, har nog problem med de blickar man f

      • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

        Jag tolkar det inte som ni gör alls.

        Jag ser inte att Cissi kopplar ihop de som är skeptiska mot naturmedicin med de som röstar på SD utan att hon snarare pekar på trångsynthet som går igen i samhället och som kan ta sig olika uttryck. Sen kan man ju diskutera huruvida det passade in i texten överhuvudtaget.

        Jag ser heller inte att Hanna skulle skylla våltäkter eller annat förtryck på Bella eller de som är transfobiska eller liknande. Det hon verkar vända sig emot är de som osynliggör problemen som feminismen tar upp. Bella pratar ofta om feministiska frågor som ”hitte-på”-problem och många med henne uppmanar ofta oss att bry oss om nåt riktigt eller vettigt. Och då påpekar Hanna att det ÄR riktiga problem.

        Förstår ni hur jag menar?

        Jag brukar försöka förstå vad skribenten försöker säga, snarare än haka upp mig på formulering. Debatten blir lätt så skev annars. (såvida man inte debatterar just hur vi uttrycker oss).

  16. Inge porr vare här! | kvinnopartaj Says:

    […] det bara jag som kände att Sörens försynta förfrågan hamnade lite i skymundan här, bland intersektionalistiska analyser och feminstisk klasskamp? Men […]

  17. Evelina Says:

    Oj sorry, min mobil spelar mej ett fnatt. Hoppas du fick kontentan, skulle avsluta med de (förlåt) äckliga gubbar på simhallen som sitter å myser i bubbelpoolen, skulle aldrig vilja duscha å byta om mixat. Men å andra sidan kanske det är sådana som mej som vi måste offra på hen-neutrala-altaret.

    • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta Says:

      Evelina, apropå det här med att bygga upp halmgubbar. Jag är ganska aktiv i de här debatterna och har nog aldrig någonsin stött på någon som menar att man ska skippa könsuppdelade omklädningsrum till förmån för unisex eller tvinga nån att byta om där de inte är bekväma. Snarare tvärtom!

    • burgschki Says:

      Resonerandet kring kopplingen mellan tredje omklädningsrum och våldtäkter är hon inte tydlig med, nej och jag hade gärna sett att hon utvecklade det. Men jag tror du missförstått det här med hen och extra omklädningsrum.

  18. kickanwicksell Says:

    Måste erkänna att jag blir lite chockad av att läsa här. Vad är meningen med att totaldissa och raljera över andra feminister? Att konstruktivt kritisera och diskutera feministiska metoder, sure… Men att i allra värsta Per Ström-anda håna t.ex. LD för att hon skriver om rakade armhålor – vad vill ni få ut av det? Förstår inte poängen eller vad ni vill uppnå.

    • wigwag Says:

      Nämen halledutt..ingen då. Blir chockad och allting. Och det var du nödvändigtvis tvungen att erkänna? Kunde du inte hållit det för dig själv då?

      • kickanwicksell Says:

        Ja, vad finns det för mening med att ifrågasätta saker över huvud taget? Vi kanske alla ska stänga in oss i varsitt sovrum och gråta i stället? What?! På riktigt Vad vill ni uppnå med den här gargongen?

      • wigwag Says:

        Jag tycker Clementines text som den här tråden handlar om är fantastisk. Vad tycker du?

  19. kickanwicksell Says:

    Syftar alltså främst till kommentarsfälten, men de speglar ju själva inläggen också.

    • Maggan Says:

      Darling, if you have to ask … Förlåt men antingen får du läsa hela bloggen från början, alltså verkligen inlägg 1. Eller så får du acceptera att du kanske inte kommer att få svar. Just den frågan är du inte den första att ställa och vi pallar inte svara fler ggr nu. Ha det fint.

  20. Grillfest Says:

    Så blev det då äntligen dags att komma till tals. Jag har läst så ögonen blöder, förfärats, gråtit, shreekit och allt det där. Det finns så mycket jag skulle kunna tillägga och rätta till, staga upp, klara ut osv. Jag tror att allt detta kokar ner till bara en sak, ni hörde ( läste) rätt, bara en sak!!!

    Fixa eran inbyggda klocka i bloggdjävelen!

    Tack

  21. lace wedding dress with long sleeves Says:

    raiders jerseysIt isn’t really easy to shop at the second or third day of UGG sale with a number of other people fighting with you to your same boot.moncler mens jacket…

Kommentera

