#kvinnohat

Så pass trött på alla dessa gubbar som alltid säger hora eller ropar på mamsen. De som slår knut på sig själva i ivern att upprätthålla bilden av kvinnan som lurat offer, default utan agentskap, som bör dölja lella kröppa då densamma är syndig, plan C och when all else fails.

20130519-214056.jpg

38 svar to “#kvinnohat”

  1. burgschki Says:

    Ah den bekanta doften av kvinnoförakt såhär en måndagseftermidag.

  2. Elin Says:

    Intressant hur Cissi wallin skriver sådär om muskort kjol när LD försvarade kvinnors rätt till att gå klädda precis hur (naket) de vill på twitter.

    • Klara Says:

      Kvinnor får gå nakna men inte lägga upp bilder på sina arslen täckta av jeans? Ladyns logik är häpnadsväckande oskarp.

      • Lolly Says:

        Ja tänk va en röv i ett par jeans kan vara osunt, ba LOL eller något😉

      • Lady Dahmer // postpatriarkal feministfitta Says:

        har jag sagt att man inte får det? nej det har jag verkligen inte. /trött

      • Lady Dahmer // postpatriarkal feministfitta Says:

        ursäkta om jag tjatar, men fan vad irriterad jag blir på människor som inte kan hålla sig till sanningen när de kritiserar mig. Så förbannat trött på dessa diskussioner kring vad jag sagt eller inte sagt. Nej, jag har varken sagt NÅT om Claras jävla jeansröv eller att hon inte får lägga upp bilder på densamme eller att hon skulle vara osund. LÄR DIG LÄSA.

        GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

      • Klara Says:

        Men lady, du skrev ett helt inlägg om att den som gör sånt, visar upp rumpan, medverkar till osund kroppshets. Exakt samma sak, fast lite fegare. Idag flashade du brösten. Helt annan sak förstås. På tal om vad kvinnor får visa utan att bli hånade av såna som du. Muskort nej, ld:s bröst ja, rumpor nej. Ja, visst blir en trött!

      • Lady Dahmer // postpatriarkal feministfitta Says:

        LÄS OM LÄS RÄTT

        Jag har aldrig skrivit eller sagt att kvinnor inte får visa pattar, fittor, rövar eller vad fan det må vara. Jag har aldrig heller dikterat vilka slags kläder de får ha på sig.

        JAG SKREV HELLER INGET OM CLARAS RUMPA. INTE ETT ENDASTE LITET ORD. ORDET ”RUMPA” FÖREKOMMER INTE ENS I INLÄGGET DU SYFTAR PÅ.

        LÄS OM LÄS OM LÄS OM

      • Klara Says:

        Fast ordet röv förekom i rubriken. Inte en till röv, eller var det Inte en röv till. Inlägget handlade om vad någon annan skrivit om någon annans röv och du ville vara med, skriva att en annan kvinna, och hennes röv, ger andra kvinnor ångest. Hon förstår det bara inte själv, stackarn. Tur att du finns och kan berätta sånt. Om rövar.

      • Clementine Says:

        Fast är det en slump att du just citerar biten ur inlägget som behandlar Claras röv?! Du hade ju kunnat klippa en annan del av Brunhetens inlägg för att underbygga ditt eget resonemang, men du valde rövbiten, samt att rubricera ditt eget inlägg ”Inte en till röv”. Var tror du fokus hamnar då?

      • ladydahmer Says:

        Jag citerade Jenny. Ja jag valde rövdelen, men vad betyder det? Ni citerar Cissi här. Vad betyder det? Att ni håller med? Jag väljer rubriker som drar ögonen till sig. Ett billig bloggknep. Jag citerade den delen av Jennys inlägg som representerade hennes text bäst och som jag trodde skulle få folk att klicka sig in till henne.

        Återigen: kritisera mig gärna, men då sånt som jag sagt eller gjort. Jag har inte skrivit nåt om att Clara ej får visa sin rumpa. Jag skrev om träning o träningsbloggande. Det går alldeles utmärkt att problematisera sådant OCH ändå vara för kvinnors sexuella samt garderobsrelaterade frihet.

      • Clementine Says:

        Jag skriver inte för KP.

      • Lolly Says:

        Lär dig skriva, så innerligt trött på dig och dina ogenomtänka inlägg som du senare menar att så var det inte alls det, men nää det har jag aldrig skrivit. Det går ju inte ens att ha en diskussion med dig utan att man är trögfattad eller ”debatterar fult” . Skriv va FAN du menar istället!!!!!!!!

      • ladydahmer Says:

        Lolly jag skrev vad jag menade. Precis så. Vad jag menade.

      • Clementine Says:

        Ursäkta mig LD, men exakt vad i den här texten är inte ett angrepp? Tycker du att det här är din älskade ”kritik”? Det är ”fjantig text”, ”så jävla helig”, ”ordentlig”, ”duktig”, versaler som tackar henne för att hon bidrar till osunda kroppsideal, det är distansering, och härskartekniker. Ska jag fortsätta? Det är en rant. Hade jag (eller du) fått den här typen av ”kritik” hade vi oxå uppfattat det som ett angrepp. Det räcker liksom bara änna inte med att skriva ”jag gillar dig” i samma text för att det automatiskt ska räknas som kritik.

        ”Det här med UnderbaraClara alltså. Hon är så jävla helig. Knappt ens Lady Dahmer vågar sig på henne. Hon är mäktig också. Så pass mäktig att hon kommer undan med det mesta känns det som. Vilket ju inte är mycket. För hon är duktig också. Ordentlig.

        Jag gillar UnderbaraClara väldigt mycket, även om jag i ångestfyllda perioder inte pallar med att läsa henne då allt det perfekta ger mig ännu mer ångest. Då struntar jag bara i att läsa bloggen tills det känns bättre igen.
        Men nu har jag skaffat Instagram och kommit ÄNNU närmare henne. Kan ju liksom inte hålla på och följa och avfölja hela tiden och hallå liksom det är ju UnderbaraClara vi pratar om. Henne måste man följa. Det gör alla.

        Men alltså… Jag bara känner såhär, att när UnderbaraClara en dag lägger upp en bild på sin egen röv, iklädd ett par jeans och någon fjantig text typ ”idag bär jag jeans, det gör jag inte ofta” så känns det….inte riktigt sunt. Det känns som att HÄR KOMMER JAG MED HÅVEN! Och folk blir ju alldeles till sig och överöser Claras röv med komplimanger, PRECIS SOM CLARA VILLE! Frid och fröjd.

        Man kan tänka så mycket om det. Man kan tänka att det är väl skönt att vi får se att till och med UnderbaraClara har ett osunt behov av bekräftelse. Andra kanske tänker ”vad skönt att få se en normal röv, utan anorexia, på bild”. Andra kanske tänker ”åh vilken vackert fotograferad bild” osv osv.
        Men jag tänker såhär: NOT ANOTHER RÖV.

        Vi matas med rövar varje dag. Perfekta stringrövar. Perfekta kjolrövar och perfekta jeansrövar. Och nu bjöd oss UnderbaraClara oss på en till. Perfekt röv. Som man får ångest av att titta på när man inte….har en sån där röv… TACK UNDERBARACLARA, för att du hjälper till med skönhetsångesten så att säga!

        Nästa dag lägger underbara Clara ut en bild på sig själv i slimmadde träningskläder. Man ser nu att Clara tycks ha gått ner en del i vikt på senaste. ”Dags för dagens träningspass” står det under. Och återigen kan man tänka mycket. Men jag tänker bara ”TACK CLARA, för att du spär på tränings och skönhetshysterin ytterligare. Jag är dig för evigt tacksam”.

        Jaja vad är nu det här för dubbelmoral, tänker ni? Varför går hon inte på Blondinbella och Kissie och gänget som om NÅGRA upprätthåller jävligt ångestladdade ideal?
        Ja det ska jag tala om. För det är precis samma faktor som spelar in när jag blir förbannad på SIGGE för att han inte SÄGER IFRÅN när Alex är ute på djupt vatten vad gäller genus och feminism. Och det beror på att jag helt enkelt har högre förväntningar på honom. Liksom jag har på UnderbaraClara. Vilket hon borde vara glad för och även ta på allvar.

        Nu kan ni förvisso inte tala om någon dubbelmoral heller, eftersom jag tidigare yttrat kritik mot både Blondinbella och Kissie och gänget. Och nu fick UnderbaraClara sig en skopa hon också.
        UnderbaraClara sprider också osunda ideal.

        Amen”

    • Klara Says:

      Så, LD, ditt angrepp på vad en annan kvinna väljer att blogga om var bara ett billigt bloggknep för att få läsare? Och du höll egentligen inte med Brunheten, du bara citerade något och det bara råkade bli röven?
      Det betyder ganska mycket att du valde just den biten. Om du hade velat problematisera, medvetandegöra och visa struktuuuurer och andra fina ord så hade du kanske kunnat välja något annat? Något som inte handlade om en annan kvinnas kropp? Du vet, det är ju det där med kvinnors kroppar och vad de får göra med den och vad de får visa upp. Sånt är ganska viktigt för oss som inte raggar läsare i första hand. Vem som har rätt att bestämma vad kvinnor visas upp (Ingen, och definitivt inte du) är ett viktigt ämne. Att kvinnors kroppar ska tillhöra dem själva och sånt. Det vet du ju.

      • ladydahmer Says:

        Nåja. Jag angrep knappasr Clara. Jag tyckte Jennys inlägg var bra och jag höll med om mkt av det hon skrev och tyckte citatet var intressant. Mer än så var det inte.

    • Klara Says:

      Men ge dig nu, att skriva att någon ger andra människor ångest och medverkar till osund kroppsfixering är ett angrepp i min värld. Men vi kan släppa det, för jag anar att du inte kommer medge att det var dumt gjort. Någonsin.

      • Lady Dahmer // postpatriarkal feministfitta Says:

        Jag håller inte med dig. Vare sig om att kritik är lika med angrepp eller att jag betett mig dumt. Jag tycker tvärtemot dig att man visst kan diskutera offentliga människors handlande, skrivande, bloggande osv. Om du inte gillar angrepp och kritik så hänger du för övrigt i helt fel blogg. Men det kanske är som Brunheten påpekar; vissa människor är för heliga för att kritisera.

      • Klara Says:

        Du skämtar nu va? Eller ska jag säga LOL?! Skrev jag att en inte får kritisera offentliga människors handlande? Really? Det där var lågt, till och med för att vara du. Faktiskt lite….fult….och oärligt.
        Kritik och angrepp är två vitt skilda saker. Du skrev ett inlägg där du citerade och ställde dig bakom en annan kvinnas angrepp på en annan kvinnas val att visa sin egen RÖV (alltså: hennes röv på hennes blogg, inte din), sen sa du att Clara omedvetet, stackars lilla tösen som inte är lika påläst som du, ger andra ångest. Det var inte snällt, tvärtemot riktigt sunkigt ofeministiskt. Och tror du jag skulle hänga här om jag ansåg att UC inte får kritiseras? Snälla, bättre kan du.

      • Lady Dahmer // postpatriarkal feministfitta Says:

        Jag tycker inte att Jenny angrep Clara. Hon kritiserade henne och ja, hon är ganska hård. Jag tyckte hon hade många bra poänger utan att för dens skull ställa mig bakom varenda ord. Eller måste man det? Antingen eller?

        Inte heller skrev jag att Clara är opåläst, ”stackars tös” eller nåt annat nedvärderande.

        Bemöt det jag faktiskt skrev. Läs om inlägget igen och återkom med relevant kritik.

      • Klara Says:

        Clara bidrar till viss del (omedvetet) till kroppsångest även om jag är ganska säker på att det är det sista hon vill. Clara bidrar till viss del (omedvetet) till kroppsångest även om jag är ganska säker på att det är det sista hon vill. Clara bidrar till viss del (omedvetet) till kroppsångest även om jag är ganska säker på att det är det sista hon vill.

        Alltså, så vi alla är med: du skrev att Clara omedvetet bidrar till kroppsångest. Hon vet alltså inte om att hon gör det. Men du vet, för du fattar sånt. Det blev lite tokigt.
        Och nej, en behöver inte ställa sig bakom varenda ord bara för att en tycker att någon har poänger, men du valde att citera rövdelen. Det tycker jag är intressant. Någon annans röv, inte din. Inte en röv till, tycker du. Det får du tycka men måste du skriva ett inlägg om det? Jag tycker du ska skita i hennes röv faktiskt . Skit i hur andra kvinnor visar upp sig själva, och skriv inget om vad de gör omedvetet eller medvetet för det kan du omöjligt veta. Vad andra gör med sina kroppar är inte ditt problem.
        Som sagt. Det var bara det.
        För oavsett hur du VILL uppfattas och vad som rör sig i ditt eget huvud så kan vi andra ju enbart gå på vad du faktiskt skriver. Inte på hur du försöker bortförklara allt efteråt, inte på hur du påstår att vi inte läst det du skrev ordentligt. Du skrev att hon bidrar till kroppsångest, fast hon vet inte om det. Det kallar jag ett angrepp. Så.

      • Klara Says:

        Och du förresten, LD, att skriva att jag är en JÄVLA IDIOT GAAAAAAAAAAH på Facebook fast jag förklarat om och om igen och till och med använt citat från ditt eget inlägg för att det ska bli om möjligt ännu tydligare vad jag menar? Du är för rolig. Inte så konsekvent, men rolig.

      • Evelina den fina Says:

        Hehe, det vet vi ju alla att ett effektivt sätt att slippa lyssna på vad någon säger – och särskilt hålla för öronen när det börjar brännas – är att utropa ”idiot”, ”kvinnoförtryckare”, ”rasist” osv i all oändlighet, med hög och ljuvlig stämma – detta för att få medhåll från sina andra undersåtar. DET beteendet kan somsagt snarare vara ett tecken på att det börjar brännas. Du var nog således allt något på spåret, Klara!😉

      • Klara Says:

        Japp. Och när män berättar för kvinnor vad de får visa av sina kroppar och hur de kan förvänta sig att bli behandlade kallar vi det slutshaming. När ld och bajsheten gör samma sak kallar de det analys och reflektion. Jag spyr. Att skuldbelägga kvinnors val att visa sig själva hur fan de vill är så extremt vidrigt. Har man celluliter är det okej, så klart. Då får man.

  3. burgschki Says:

    Bodde en vecka hos en vitrysk/rysk familj i Gomel typ för mer än tio år sedan. Minns att jag diskuterade feminism med mamman i familjen, historiker och konsertpianist från Moskva, och berättade om min mamma som varit kassöri Haro som kämpar för vårdnadsbidrag (obs ej ngt jag propagerar för) och mamman bara: Ja det låter helt fantastiskt, önskade att vi kvinnor i Vitryssland hann kämpa och organisera oss men all tid går åt till att jobba och tjäna ihop brödfödan.

    Typ då mitt intresse för feminism väcktes.

    • Clementine Says:

      Jomen du vet di där utvecklingsländera! Man har ju hört om trafficking, så alla som går på export därifrån måste ju vara viljelösa stackars flyn som saknar utbildning och andra ambitioner än att gifta sig med en kvinnoförtryckande man! Det var nog bare e slump att di du va hos kunde engelska. F.ö. min favvotweet från Ms Wallin :” Hon kunde bäst engelska av alla i hela Vitryssland eller?”

    • burgschki Says:

      Ja precis, stackars små förtryckta vitryssar de veta icke vad de gör.

      Wallin får mig gång på gång att baxna, konstant sedan hennes beef med Atladottir för hon inte tog avstånd från Q. Blanco gällande våldtäktsanklagelserna. Liksom noll självinsikt.

      • Clementine Says:

        Vänta nu. Vem våldtog vem? Jag har inte hängt med så mycket de senaste åren.

      • burgschki Says:

        Sjukt jobbig och infekterad historia, Wallin har enligt egen utsago blivit våldtagen av en medieman, hon är inte direkt ensam om att anklaga denne man för liknande vidrigheter, men mannen är vän med Quetzala Blanco som uttryckte sig spydigt om Wallins anklagelser. M. Atladottir är bästis med Blanco, men även bekant med Wallin och Wallin blev sjukt lack på Atladottir som inte öppet tog avstånd från Qs uttalande.

        Det kan vara överspelat nu och alla vänner, vet ej har inte följt med.

        OBS ifrågasätter på intet vis våldtäktsanklagelserna, utan kravet på Atladottir att ta avstånd.

      • Clementine Says:

        Ah! Då är jag med.

  4. SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma Says:

    Men oj vilken onödig tweet. Vill man skämta om kön och andra länder så kan man kanske göra det på kammaren. En sak att ifrågasätta valet av utstyrslar i denna festival, fullt rimligt, men ”problemet” ligger lika mycket bland svenska deltagare. Hmm.

  5. Suck Says:

    Meh! CW är ju post-stressad! Som en gammal Vietnam-veteran. Nu har hon ju omvärderat sin inställning till psykofarmaka oxå!!1 Hon e ju bah mänsklig osv.

    Tur att hon hittade ny sambo som råkade va medlem i en bfr på söder! Efter ett par futtiga månader. Efter sin tortyr.

    Vad gäller Jeffrey-groupien är det väl som vanligt? Så tvetydigt och fyllt av dubbla budskap att jag inte för mitt liv kan förstå hur folk inte ser det. Analytisk förmåga = noll. Jag blir rädd varje gång jag läser kommentarer/inlägg

  6. Suck Says:

    Clementine:

    Du inger hopp.

  7. Anonym Says:

    Ja hon må ha varit med om hur många kriser som helst men om man ska sätta upp en feministisk show (!!!) är de ju rätt sweet om man har grunderna klart för sig, eller åtminstone inte aktivt kvinnohatar. Blir lite som att Fritzl ger ut bok om fri barnuppfostran.

  8. Vem har tillåtelse att visa upp rumpan i kampen mot utseendehetsen? | mina Sanna ord Says:

    […] UnderbaraClaras svar på kritiken hon fått. Dessutom har ett häftigt meningsutbyte utbrutit hos Kvinnopartaj, och jag själv vädrade mina tankar kring kroppen […]

  9. Hatchetface Says:

    Ja det vet man ju hur de där öststatskvinnorna är…my gosh. Reproducera fördomar gör hon bra den där Cissi.

Kommentera

