En stilla betraktelse så här på söndag morgon

Lyssnade på Nina Björk i P1 idag. Hon var som vanligt rätt aggressiv och neurotisk men underhållande. Enligt henne hade Lena Mellin i Aftonbladet den 8/3 bl.a. jämfört antalet kvinnor som äger bilar över tid och funnit att den siffran inte ökar, dvs. att jämställdheten står still inom området bilägande. ”Om det anses som ett mått på ökad jämställdhet att kvinnor äger fler bilar, då är vårt perspektiv på jämställdhet för snävt. Man måste kunna vara feminist och samtidigt vara mot bilismen!” fräste Nina.

Och det är ju det som är så fint med feminism i ett demokratiskt samhälle. Där får man faktiskt ha olika parametrar när man mäter vad jämställdhet är. Om Nina vägrar äga en bil men ändå vill kalla sig feminist, så kör hårt syster. (haha kör fattar ni haha) Om jag är löjligt stolt över att jag är ägaren till vår gamla gröna Volvo 850 -96 och därmed den som beställer reparationer och däckbyte och betalar för det, så låt mig. Om nån annan (läs: min mamma) facepalmar i förtvivlan två ggr varje år för att jag inte byter mina däck själv som en redig kvinna, så får hon det också.

Vi – eller rättare sagt NI, för jag gör fan inte så här – kan inte hålla på och leta efter den minsta gemensamma nämnaren för feminism och sen straffa alla som avviker från den. Då kan NI lika gärna börja avrätta oss andra med nackskott, som man gör i totalitära diktaturer där f.ö. kvinnor inte får varen äga eller köra sina bilar själva.

Tack och hej, Maggan

8 svar to “En stilla betraktelse så här på söndag morgon”

  1. Clementine Says:

    Jag önskar apropå det här med bil, att jag hade gjort en hel jävla hög fler smarta feministiska/självständiga val i yngre år. T.ex. istället för att spendera tid med att diskutera feminism och skriva brandtal till demos, hade jag kunnat VARA I SKOLAN och fått bättre betyg, så jag hade kunnat utbilda mig till ngt som ger mer än 19000 efter skatt. Eller skaffat körkort under den tiden, vilket jag inte har råd med nu som ensamstående med en hyra på 5250 spänn och CNS-lån på dito varje kvartal. Att jag hade levt lite snålare och inte tagit ngt studielån under pluggtiden, när jag jobbade och var sambo i 3,5 år, så att jag slapp de lånen nu. Val och konsekvenser. Jag tycker inte synd om mig själv, för det är jag som har satt mig själv i den här situationen, och det är upp till mig att ändra på de saker som går att ändra på. Och ja, jag skulle döda för ett körkort! (Så om ngn i Gbg vill övningsköra med mig så gör jag det naken om det är kravet!)

    Detta var mitt sätt att säga att jag håller med, om det var ngn som missade det. Ni kan älta kropp och kläder tills bergen blir grus, men inte faan blir ni mer jämställda av det. Ni vet, suffragetternas primära mål var nog inte offentlig amning och censur av träningsbilder, utan ungefär där BB befinner sig nu. Och man kan amma i bilen oxå.

  2. Clementine Says:

    Fast alla ni har förmodligen, utbildning, 0 lån, välbetalda jobb, körkort + bil, och sparade pengar på banken samt äger ert boende. Jag bara svamlar idag, har suttit för länge i solen.

  3. Siv Says:

    Håller inte alls med. Är det något som bör klargöras så är det någon gemensam kärna.

    • kvinnopartaj Says:

      Typ att både män och kvinnor bör ha lika villkor i samhället? Jo men det är nog avklarat. Det är nästa steg i ideologismen som jag ställer mig tveksam till, det där som säger att alla måste vara överens om vilka attribut vi ska dela. Och det vet jag att du också ogillar ju?

  4. Cathrin Says:

    Det är nog mitt fel, jag äger tre bilar.

Kommentera

