Vardagshjältar mot nätmobbning

Ni missar väl inte att det i detta nu pågår en diskussion i kommentarsfältet där en dam från Vardagshjältar mot nätmobbning ömsom kallar vår blogg det ena och det andra och ömsom
HOTAR med en länkning? Detta pga ett inlägg som bottnar i en konflikt med LD som härstammar från dackefejdens sista dagar. LD säger att det finns en särskild plats i helvetet för såna som vi. Vi kontrar med att hon har pärlor i rumpan.

Verkligheten överträffar dikten. Hoppas alla kids som blir trakasserade på nätet finner sin räddning i dig. Hoppas du myser gott med allt vad du ”står för”.

55 svar to “Vardagshjältar mot nätmobbning”

  1. jco7 Says:

    När hjältar som anklagar andra för mobbning uttrycker sig på ett, hm, otrevligt sätt har jag väldigt svårt att ta deras ädla intentioner på allvar. Tänker särskilt på kommentatorerna hos UC som vrålar ”ni e äckliga och fula avundsjuka mobbare!” så fort någon ifrågasätter ett inlägg. Konstigt det där. Eller som jag och min kollega brukar sucka ett par gånger om dan: folk e inte kloka.

  2. Cikki Says:

    Haha vilket overstatement. Pågår en diskussion? Jag erbjöd en diskussion då jag inte förstod varför ni skrev om LD med sådana hårda ord, och fann inget egentligt svar.

    Cikki säger:
    juni 11, 2012 kl. 2:40 e m | Svara

    Oj! Jag har aldrig läst eran blogg förut men blev tipsad om att ni är lite översittare och så där ”skönt” mobbande typer. Fy fan vilket tugg ni kör, håller varandra om ryggen och bara öser skit på Lady Dahmer i detta inlägg (har inte läst hela eran blogg så ni kanske har fler underdogs ni sparkar på). Så ”härligt” beteende. Stolta?
    Känner inte dig Carina, och vill nog inte läsa mer skrivet av dig.

    Sicken gemenskap ni försöker skapa, tjoho här mår vi bra?

    sessan säger:
    juni 11, 2012 kl. 2:50 e m | Svara

    Ja vi har underbara Clara också, men det är väl framför allt hennes läsare vi verkligen hatar. Iallafall jag.
    Clementine säger:
    juni 11, 2012 kl. 2:52 e m

    Jag brukar tänka som morsan alltid sa, att lite skit rensar magen.

    • Clementine Says:

      Vad exakt är det du undrar? Du vill veta syftet. Tänk om det inte finns något specifikt syfte? Intressant, eller hur? Det är rätt så många bloggar som inte har något ”syfte”. Underbara Claras t.ex. Du vill veta hur vi mår (jag får väl representera mig själv här då). Jo tack, jag mår som folk gör mest. Glad för det mesta, ledsen då och då, förbannad rätt ofta på allt möjligt, lycklig vissa stunder. Hur mår du själv?

      Du bjuder inte alls in till en diskussion, du häver ur dig en massa påståenden om KP. Det finns en fråga i kommentaren: ”Stolta?”

      • Cikki Says:

        Jag ville veta syftet med att skriva så fult om LD som ni gör.
        Men förstår nu att det inte finns, att ni anser att lite skit resar magen.

        Jag häver inte ur mig påståenden då det är skrivet rakt upp och ner, inte taget ur luften.

        Och ja, jag undrar om man är stolt över att skriva så om en annan person. Och om man verkligen mår bra då man skriver vid upprepade tillfällen att man ”hatar” en viss person.

        Och ja, jag mår bra. Nästan för jämnan. Men så kan man må när man står för 98% av det man säger, skriver och tycker.

      • Janica Says:

        Syftet? Jag hoppades att bloggen liksom var ett första steg mot världsherravälde för KP, men det är klart, då kommer väl nån rättskaffens medborgare och börjar gasta om diktatorer.

      • Clementine Says:

        Jag är inte en av KP, bara så du vet. Jag är en läsare. Och jo, det är påståenden eller åsikter, inte frågor som bjuder in till diskussion. Har du aldrig hatat något? En person, ett fenomen, en ölsort? Och vad LD beträffar är hon i högsta grad aktiv på den här bloggen, och deltar och diskuterar inlägg om henne och andra inlägg. Så hon sitter nog inte i elfenbenstornet och ber om någon hjälte som ska komma galopperande till undsättning. Hon kan ta sina egna strider och gör så hela tiden.

      • Cikki Says:

        Hatat någon? Nej, eftersom jag har vettet nog att förstå hur sjukdomar och andra faktorer kan avgöra hur en individ agerar.

        Hatat något ting… nej. Ogillar och väljer bort.

        Att LD kommenterar och står upp mot hur ni skriver om henne tycker jag är starkt.
        Men det försvarar inte era påhopp.

        Så om ett barn på en skolgård står upp mot personangrepp så gör det okej att de andra öser på fler?

        Jag är inte hennes riddare, jag är en som reagerar.
        Trodde ni gillade kvinnor med skinn på näsan, men kanske bara erat sorts skinn då?

      • Clementine Says:

        Och du, skriv inte ”ni”. Jag har inte skrivit något elakt om LD i anslutning till inlägget om kattgirlanden. De saker JAG har skrivit om LD har varit ren kritik om innehållet i hennes blogg, och de väldigt dubbla budskap hon sänder ut genom den. Samt dessa bloggar som maktfaktorer. Jag har inget emot henne som person, för jag skriver om LD, alltså hennes bloggpersona, som inte är samma som NB, hennes privatperson. Henne känner jag nämligen inte. En gång har jag i en kommentar gjort kopplingen till henne på ett sätt som långsökt ses som personangrepp och det var när jag skrev ”anti-dahmertårta” och då syftade på hennes hat mot allt som har med prinsessor att göra. Det tyckte hon var passande, eftersom hon inte heller tycker om den tårtan. LD skriver dessutom ganska så mycket skit själv, så du kan ju gå in och röja upp där med då? Förslagsvis.

        Och jag jobbar och har jobbat med människor med allsköns sjukdomar, och de brukar inte varken ha problem med att folk ifrågasätter dem och deras beteende eller skämta om sig själva. Till skillnad från oss normalstörda, verkar det som.

      • Cikki Says:

        Men nu sitter ju du och försvarar dina egna handlingar, helt ok. Men det är ju inte det jag undrade över. Du sa ju själv att du inte skriver för KP, vilka jag riktar min kritik emot.

        Och ordet ni använder jag mig utav, jag tycker om ordet.

        Jag röjer inte upp, jag ifrågasätter. Det finns en skillnad.
        Jag reagerade mot det jag läste, och undrade vart tusan dessa håra ord kommer ifrån.

        Och eftersom du jobbat med människor så vet ju även du att det visst finns de människor med sjukdom som har problem med att bli ifrågasatta. Vissa med psykiska sjukdomar t.ex.

        Men nu handlar inte detta om vad vi kan.

      • Ia Says:

        ursäkta litet avbrott, men hur kom psykisk sjukdom in i det här? Jag förstår inte kopplingen?

      • Cikki Says:

        ”Och jag jobbar och har jobbat med människor med allsköns sjukdomar, och de brukar inte varken ha problem med att folk ifrågasätter dem och deras beteende eller skämta om sig själva. Till skillnad från oss normalstörda, verkar det som.”

        drog ett exempel på sjukdomsbilder som inte alls uppskattar ifrågasättande.

      • Ia Says:

        åh, tack då.
        Återgår till läktaren

      • Clementine Says:

        Men svara inte mig då, om det inte är mig du syftar på. Vilka psykiska sjukdomar har LD? För det är ju det du antyder, något som varken KP eller jag har gjort. Vad jag vet har NB social fobi, knappast en sjukdom som gör att man inte kan skoja om sig själv, eller som leder till att man skriver provocerade saker i bloggar. Du kan väl fråga henne om det? Det var ju du som drog upp sjukdomar från början, så vart vill du komma?

      • Cikki Says:

        Det är väl ändå inte det jag antyder. Jag försöker föra en dialog angående om hur illa jag tycker det är när folk går på någon annan så som det gjort här på KP.

        Du skrev att du jobbade med människor, jag kommenterade:

        ”Och eftersom du jobbat med människor så vet ju även du att det visst finns de människor med sjukdom som har problem med att bli ifrågasatta. Vissa med psykiska sjukdomar t.ex.

        Men nu handlar inte detta om vad vi kan.
        Ia säger:
        juni 11, 2012 kl. 8:08 e m

        ursäkta litet avbrott, men hur kom psykisk sjukdom in i det här? Jag förstår inte kopplingen?
        Cikki säger:
        juni 11, 2012 kl. 8:10 e m

        ”Och jag jobbar och har jobbat med människor med allsköns sjukdomar, och de brukar inte varken ha problem med att folk ifrågasätter dem och deras beteende eller skämta om sig själva. Till skillnad från oss normalstörda, verkar det som.”

        drog ett exempel på sjukdomsbilder som inte alls uppskattar ifrågasättande.”

        Jag diskuterar inget om LD eller NB utan endast om de inlägg som gjorts av KP.

      • Clementine Says:

        Postat innan jag skrev om sjukdomar:

        ”Cikki säger:
        juni 11, 2012 kl. 6:47 e m
        Hatat någon? Nej, eftersom jag har vettet nog att förstå hur sjukdomar och andra faktorer kan avgöra hur en individ agerar.”

        ?

      • Cikki Says:

        OCH ANDRA FAKTORER

        hajjar du nu?

      • Clementine Says:

        There, there. Fast nej, jag tror att du får utveckla lite till.

      • Cikki Says:

        Äh du hajjar, du provocerar. Det är ok. Men snöbollen är fylld med blöt snö nu.

      • Clementine Says:

        De är ju de bästa bollarna.

      • Cikki Says:

        får en känsla av att du nästan bara besvarar mig för att på något sätt försvara ett tjejgäng du så gärna vill vara en del av.

        kan inte sluta tänka på det.

        Eftersom alla andra på KP valt att sluta skriva, för att jag kan vara ett troll, skriver fånigt eller för att dom inte riktigt vet vad det blivit av det hela.
        Men you´re still standing.

        Antingen gillar du det hela, eller så söker du deras gillande.

        Bara en tanke

  3. Cikki Says:

    ”ömsom kallar vår blogg det ena och det andra och ömsom
    HOTAR med en länkning? ”

    menar du du detta?

    Cikki säger:
    juni 11, 2012 kl. 4:33 e m | Svara

    Ok, när ni är redo för lite rehab http://www.facebook.com/groups/337573816293216/

    – Ett föränderligt och ombytligt väsen har kvinna alltid varit.

    eller

    Cikki säger:
    juni 11, 2012 kl. 2:57 e m | Svara

    Så vad står ni för egentligen. Vad är meningen med bloggen? Kasta lite skit? Bara undrar så jag förstår tugget.

    • sessan Says:

      Ok, men du kanske är seriös? Med ditt lite lustiga namn(uttalas?) Och något fåniga sätt att skriva tror man lätt att det är ett troll.

      Jag hatar underbara claras blogg och de.personer som skriver där. Det var din fråga. Jo just det, du frågade om vi var stolta. Ja i stort jävligt stolt över kvinnopartaj. Sen att vi varit onödigt hårda mot LD ibland, absolut, men vi tycker ju att hennes jävla blogg är så usel och oftast riktigt pinsam. Vi var efter åratal tvugna att få fram vårt budskap på nåt jävla sätt och vi verkar ha lyckats. En kollega kallade oss genusZytomierskor. Jag vet inte men…åh! Åh!

      • Cikki Says:

        Mitt namn härstammar ifrån Finland (finns en mångkultur i Sverige där ”lustiga” namn dyker upp).
        Seriös är jag alltid då jag lägger mig i, att du finner att jag skriver på ett fånigt sätt tycker jag är bra. Då skriver jag kanske lite med en mer personligare touch än andra.

        Man får tycka, man får uttrycka. Men jag reagera mot allt jag tycker är fel. Och det är ett aktivt val jag gjort.

        Om ni tycker att ni varit onödigt hårda mot LD, varför skriver ni inte vettigare inlägg om henne då?

        Det bekräftar ju bara att ni är kluvna i gruppen om hur ni ska hantera LD och hennes blogg.

      • Annika Says:

        GenusZytomierskor! Underbart! 😀 Sen eh..vill man kanske inte egentligen bli ihopassocierad till henne, men…ändå!

  4. Grillfest Says:

    Jag är konflikträdd och ställer mig på läktaren men ville inte bara vara fegt passiv utan bekräftar härmed att min läktarplats är ett aktivt val.

    • Kerstin Says:

      Gott så. Är också konflikträdd. Och då är jag ändå en del av mobbingmobben och högstadietuffingarna i Kvinnopartaj. Sitter brevid och håller din hand, ok?

      • Grillfest Says:

        Jag har ju inte vetat att ni är mobbare tidigare och nu vet jag inte vilket ben jag skall stå på. Lite som att i vuxen ålder upptäcka att ens bror är adopterad. Arg och nyfiken samtidigt. Visst kan vi hålla handen Kerstin, säg till om jag kramar den för hårt när det blir läskigt

      • Ia Says:

        jag kommer och sätter mig med er och bjuder på popcorn

      • Grillfest Says:

        Nån som vill ha en grogg? Eller är det för sent för det?

      • Ia Says:

        Ja för fan – jag vill ha!

  5. Siv Says:

    Vem är det du insinuerar är psykiskt sjuk? LD? Vi?

  6. Mia Says:

    Ärligt talat trodde jag att Vardagshjältar mot mobbning skulle ägna sig åt ”riktig” mobbing (NN blir förnedrad på internet av sin klass/arbetskamrater/familj) inte tjafs mellan cyber-personer (LD), blogg-”drottningar” (UC) och andra bloggare (KP). Jag tycker att det här förminskar VMM.

    (Man kan naturligtvis hävda att alla borde föregå med gott exempel, men då får vi nog lägga ner hela internet, det finns gott om sajter som är mycket värre.)

  7. Ett inlägg om feministiskt debattklimat som var väldigt jobbigt att skriva. | Fanny Says:

    […] nämner ordet mobbing i samband med en debatt om saker som sker på nätet. Att reagera på taskig attityd verkar anses fånigt och svagt. Jag kan förstå driften med det, på ett sätt. Jag tycker att det är skitfånigt med folk som […]

  8. Maggan Says:

    Vafan man går och tittar på en usel EM-match och resten av er går helt Debatt under ledning av Sverker Olofsson under tiden. Har ju inte en chans att hämta upp här.

    Men det är ok, ni sköter er bra allihop. Kärran och Grillfest står för läktarvåldet som vanligt, Ia du är linjedomare eller?

    Ni andra, är ni med på Seven Nation Army nurå? Ååå åh åh åh ååå ååå.

  9. Grillfest Says:

    Hur fan blev det med den här djävla ”we shall overcome” nurå? Ska vi sjunga eller inte, jag blir ju helt sönderstressad här.

  10. Ia Says:

    Linjedomaren vågar knappt gå till jobbet, med risk för att missa nåt.

  11. Konflikthanterare på stor skola som fick nog av denna vuxenmobbing! Says:

    Vad fan är detta för högstadiemobbande trakassereriblogg?

    Ang mobbing/trakasserier så är det personen som känner sig utsatt som har tolkningsföreträde för om hen anser sig mobbad/trakasserad.
    Jag har sällan, eller faktiskt aldrig sett en sån enorm samling omogna och rent elak samling människor som står bakom en blogg. Att ni ens påstår att ni är feminister är ett hån mot allt vad feminism står för.

    Det ni på flera ställen både här på denna blogg och er sida på FB håller på med, att förlöjliga en enskild person är så långt ifrån feminism och mänskliga värdegrunder som finns.

    Men fortsätt ni och klappa er för bröstet och kom med era pinsamma bortförklaringar, men feminister är ni tamejfan inte..ni är på gränsen till värre än när jag emellanåt måste ‘kliva in’ bland högstadieeleverna på skolan där jag jobbar när dem trakasserar/mobbar en elev.

    Inte konstigt att mobbing bland barn/ungdomar ständigt kan fortgå när människor som påstår sig vara ‘vuxna’ via internet ‘lär ut’ hur man på bästa sätt ska trakassera/förlöjliga någon annan. Och hur man sen smidigast hela tiden skyller ifrån sig med pinsamma bortförklaringar.

    Varför helt enkelt inte stå för skiten ni har kastat ur er och be om ursäkt? Det kan tom min 5-åring när hen inser att det hoppade ‘grodor’ ur munnen.

    • sessan Says:

      Vi får ta det här till oss och diskutera igenom om vad vi ev kan behöva be pm ursäkt för.

    • Anonym Says:

      Jag håller verkligen med konflikthanteraren här. Ni verkar mena att ni inte har något ansvar för de hatiska känslor ni spyr ur er på denna bloggen, varför ska ni dölja ert hat liksom. Men jag har fått uppfattningen att några av er har barn och jag blir så jävla förundrad över hur ni resonerar där? Är det detta tillvägagångssätt ni vill lära era barn vid konflikter? Vill ni själva att era barn ska utsättas för det som ni håller på med? Varför vill ni ha det här debattklimatet? Ni behöver inte bli en Hanna Widerstedt-blogg som bygger på att chocka och provocera. Ni har åsikter som man vill ta till sig och ni kan kommunicera dem utan att trycka ner andra.

  12. bernhardt furniture stores Says:

    I do agree with all the ideas you’ve presented in your post. They are very convincing and will definitely work. Still, the posts are too short for novices. Could you please extend them a bit from next time? Thanks for the post.

Lämna en kommentar