Så himla typiskt att Tyrion Lannister castades så kort

Alternativet i sin diametralt motsatta form kanske är värdo men shittans vad trött jag är på att varenda liten quinna som porträtteras på alltifrån resta runor till senaste tv:serien ska analyseras ned till minsta molekyl. Och sedan ratas med ett….njaeh, det här blev heller inte riktigt rätt.

20130127-142431.jpg

Antingen så är hon för bra, och då blir det ett jävla tjafs om att man måste vara Superhen för att få lyckas som kvinna. Och är hon inte Räserröven, utan låt oss säga bipolär, ja då måste man tydligen göra en kvinna psyksjuk för att hon ska kunna agenta loss like a boss. Är huvudpersonen snygg så är det såååå ointressant och megagjort *gäsp gäsp*. Är hon däremot ful så är det ju så jähähäbla typisk att en kvinna inte kan få vara snygg OCH mångfacetterad. Avväpna henne med några extra kilon sidfläsk.

HUR NAVIGERAR MAN I ALLT DETTA?!? Förstår inte alla som verkar veta precis vad man ska tycka i varje given situation.

Ja, jag har också en liten avstämning vad gäller kvinnorollen. Den låter såhär: ”Menar manusförfattarna att en man i samma situation, med samma erfarenhet hade grejat detta bättre?Inte? Skicka chirren”

Men det vette tusan om jag inte ska sluta med det helt. Bara fokusera på huruvida de manliga karaktärerna är trovärdigt sammansatta. Fråga mina killkompisar om de upplever männen i Game of Thrones som bra förebilder för sitt kön eller om de bara känner sig misslyckade av alla smutsiga som snubbar som får ligga fagert stup i kvarten.

20130127-142557.jpg

Hahaha eller nej. Fyfan vad tråkigt.

/Siv

3 svar to “Så himla typiskt att Tyrion Lannister castades så kort”

  1. Burgschki Says:

    Åh vad jag älskar ditt inlägg Siv. Hatar fördömandet av olika slags kvinnotyper. Carrie älskar jag för att hon får vara ”hur typiskt kvinnlig” (hysterisk, neutotisk, känslosam) hon vill för det är bland annat det som gör henne så framgångsrik vad gäller att haffa bad guys. Så länge jag ser en brokig skara av kvinnokaraktärer blir jag glad, om det nu är Sex and the City-karaktärerna eller hon Statsministern i Borgen. Tänker nu också börja granska männen, sån bra idé.

  2. Sara Brännholm Says:

    Vaddå, De flesta snubbar kan väl helt och klart identifiera sig med varenda man i alla tv-serier, de är ju helt och hållet byggda på hur män är. Jag menar bara bilden här ovan på skitvanliga Kahl Drogo, han är väl som vilken karl som helst. Jomen!

Lämna en kommentar