En installation om ett konstprojekt.

Nej, Kvinnopartaj är ingen installation. Vi är vad vi är och det har vi väl tjatat om så många gånger nu.

Det så kallade konstprojektet däremot, jag vet inte vad jag ska säga. Det har snurrats runt så många gånger nu på twitter att jag har svårt att hänga med. Bloggprovokatören Hanna Widerstedt kommer ut som ett konstprojekt. Hennes persona var vad hon kallar Louis Vulgorette, en fiktiv karaktär. Jaha.

Det finns så många skeva och sneda vinklar på det här och så många felsteg att jag inte vet vilken tråd jag ska dra i? Föraktet hon visar för den grupp hon försökte låtsas tillhöra? Reproducerandet av könsroller från en kvinna som påstår sig ha gjort det som delvis ett feministiskt projekt? Det patetiska i att hylla brunt hår och mörkrött läppstift samtidigt som man hånar rosa läppar och vitblont hår? Alla dessa fällor och hon gick rakt i dem alla. Ett konstprojekt utan udd och relevans, som bara mynnade ut i ett stort blaha.

Ifall Underbara Clara kom ut som ett psykosocialt experiment där hon undersökt exakt hur långt folk kan gå i sin dyrkan av offentliga personer och hur mycket de därmed kan sluta tänka själva, DÅ hade jag brytt mig. Det hade varit intressant, tänkvärt och väl genomfört. Ifall Blondinbella kom ut som ett konstprojekt som i åratal försökt manifestera den borgerliga alliansens bild av en entreprenör och liberal feminist, då hade det varit ett diskussionsämne.

Men en 21-åring som ”tackar” på följande sätt: ”Alla offentliga människor jag träffat, jag har förstått att ert liv är totalt meningslöst och jag vill aldrig någonsin vara ett del av det, igen.
Ni äcklar mig.” ? 
Nej. Det är för öppet mål, för enkelt, för ovärdigt.

Om däremot konstprojektet är ett konstprojekt i sig? Ja, då kan ni väcka mig ur dvalan detta försatte mig i.

Så nu till något roligare: listor! Grillfest föreslog ett gäng, men jag känner att jag vill försöka vara lite unik och komma med ett eget ämne. Således:

Uttryck vi avskyr. Själv börjar jag lite löst med följande:

Hata är ett starkt ord. Eh ja, och jag hatar jävligt mycket. Så stark är jag.
– Ingenting blir bättre av att man klagar. Jo, mitt humör. Håll käften.
– Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder. Men skjut mig! Eller säg det till de som dött i Tsunamis etc.
– Det är ju en dag imorgon också. Ja? Den försvinner inte för att du dricker lite till eller är vaken en timme till. Du kanske är lite trött eller bakis, men morgondagen finns kvar. Eller så kan du ju flytta in på ålderdomshemmet direkt.

Er tur.

/Betty

62 svar to “En installation om ett konstprojekt.”

  1. Sara Says:

    ‘Skickar en styrkekram’.

    Skrivs på sociala forum för att visa vilken empatisk person man är. Så jävla töntigt hatar
    det.

  2. Janetweiss Says:

    ”-Tänk positivt!” -No further comments

    ”-Men man ska ju inte klaga!” -Kommer vanligen efter lång harang om diverse krämpor. Alltså nej, klaga på! Hatar (!) att man ska ursäkta sin klagan men ändå tjata om den. Själv älskar jag att klaga.

  3. Sara Says:

    Nu har jag läst om Louis Vulgorette och hon är sannerligen fashi…faschi…fachi…en simpel efterkonstruktion.

  4. Anna Says:

    ”mongo” – som ett nedsättande ord. DJÄVLIGT irriterande, gör ont i magen, sjukt fördomsfullt och dessutom helt fel vilket alla som känner någon med Downs syndrom vet.

  5. Virrpanna Says:

    De där förbannade styrkekramarna är verkligen pinsamma. Urk.

  6. Okinava Says:

    ”Då jobbar vi typ med samma sak!” – när en socionom får reda på att jag är psykolog.

    Det gör vi SANNERLIGEN inte.

    • Nina Says:

      När man berättar att man är sociolog: ”Jaha, så du jobbar som socialarbetare”. Brukar svara att ”nej fy fan jag skulle aldrig jobba med människor”.

  7. Mård Says:

    Jamen som alla andra hatar jag ”styrkekram”. Samt ”mammahjärtat”, ”när VI var gravida” (där VI åsyftar ett heterosexuellt par där det med 100% sannolikhet bara var den med livmoder som var gravid), ”kött på benen”, ”dra öronen åt sig”, ”you go girl”, ”spindeln i nätet”, ”cyberkram” och äsch hur mycket som helst.

  8. Grillfest Says:

    ” Men Lisa, vi har ju inte köpt någon falukorv.” och ”precis så tycker jag också” ogillar jag.

    • Grön Banan Says:

      Jag kan inte i ord beskriva hur jävla förbannad jag var som liten när jag såg det det efterblivna försöket att gå och handla. Tack för att jag inte är ensam. Det känns som om någon står här på kanten med mej.

  9. Connie Says:

    ”du måste älska dig själv för att kunna älska någon annan”

    Orkar inte.

    • Clementine Says:

      Ja! Plus ”du har bara inte hittat den rätte än”. Som om det finns någon garanti för att alla gör det. Och ”västerländska människor har ingen kontakt med sin kropp”, gärna från just västerländska människor som nyss börjat med yoga. Gud, vad jag hatar österländska floskler.

      • blablaplah Says:

        ah, ni glömmer andra delen av ‘du har inte hittat den rätte än’ : Det kommer att ske när du miiiiiiiiiinst aaaaaaaanar det’.

      • Janica Says:

        En variant på ”den rätte” är ”du har för höga krav”. Jaha, och själv då, du har alltså nöjt dig med en random loser bara för att få fredagsmysa?

      • Clementine Says:

        Ja! Jag får alltid höra att jag är för kräsen, att jag inte ger någon en chans. Men vaffan, det är ju precis som du säger! Jag tycker ju att jag förtjänar det bästa och mest spännande, inte någon gassig halvkorkad svenne banan i förstadiet till gubbe.

    • Tearsandpearls Says:

      herreguuud, jag hatar den kommentaren!

  10. burgschki Says:

    ett i sannerhet obegåvat konstprojekt vars oförmåga att skapa en meningsfull debatt skallekar och som i sig reproducerade hela bloggidiotin. för jag menar, kissie har ju redan gjort det hannah har gjort.

    i övrigt röstar jag för att kvinnopartaj med hejdukar organiserar en kickoff till berlin typ snart.

    sen får jag säga en annan sak, radioprogrammet, det var ju inte riktigt tråkigt men varför inte dra diskussionerna till sin spets? varför hela tiden hålla det på en feel good-nivå och avbryta för samtal reklam så fort det började komma in på en djupare diskussion? har aldrig upplevt så många antiklimax förr.

    • Clementine Says:

      Håller med på alla punkter! Särskilt den sista. Jag ville höra om ilska och klassperspektiv t.ex. Jag ringde inte in för jag hostar som en…något.

  11. Christine Says:

    När folk ska berätta något om sig själva och inleder med ”Säg inte det här till nån”, det tar liksom bort HELA grejen med att det skulle vara ett förtroende och får det att krypa i skinnet på mig.

  12. Grön Banan Says:

    Jag hatar människor som titulerar sig själva ”livsnjutare”, Livsnjutare?! För helvete. Livsnjutare? Va!? Jag hatar er. Jag ryser och får kväljningar när ni glider omkring med ert lismande och ert vidriga leende. Som om ni vore en pingspastor på kokain som nyss blivit påsatt av Tommy Körberg.

    Det är till stor del ert fel att världen ser ut som den gör. Det är ni med er “Allt är så jävla perfekt!”, “det löser sig” – och en vidrig jävla “hakuna matata” –attityd som gör att planeten är nära nog obebolig.

    Mmm njut.

  13. Åsa Says:

    ”Då blev man mätt idag också” – sägs efter intagen middag.
    ”Nu börjar man känna sig som människa igen” – sägs efter en kopp kaffe.

  14. Det sanna jaget. | Fanny Says:

    […] för övrigt att Kvinnopartajs inlägg om saken är mycket bra. Dela det här:FacebookTwitter Posted in Blogg, Människor Avbryt […]

  15. Grillfest Says:

    Nakenfis och Fredagsmys, men endast på Facebook. Är det ok att hata vissa uttryck i skrift på vissa forum men tycka att de är ok uttalade?
    Dessutom tror jag inte på att ”endast fantasin sätter gränser” när man bor i en rättsstat. Oh oh oh jag har en till ” I folkmun” vilket djävla folk? Folk i allmänhet eller folk som tycker som du? Definiera please.
    Å andra sidan älskar jag när man lite käckt blandar in engelska i sitt språk, mina nya favoriter är ”winga” och ”Nice”.

  16. Ia Says:

    Angående konstprojektet.
    Jag gick på det, men eftersom jag tyckte att hon var en idiot utöver det vanliga slutade jag läsa.
    Så jag ingen åsikt egentligen.
    Men jag kan inte låta bli att tänka på Anna Odell..

    Jag väldigt kluven till själva grejen ”konstprojekt” Vad är det och varför behövs det? Och vem finansierar sånt?
    Eftersom jag själv har ett konstnärligt yrke är jag väldigt kluven. Jag tycker tex att mitt eget yrke är på låtsas och att det inte alls finns ett behov för sådana som mig. Samtidigt så brinner jag ju för konsten och vill fortsätta försörja mig på den. Och när man gång på gång uppträder för utsålda hus så finns det ju uppenbarligen ett behov och en funktion.

    Nä. Jag tycker nog officiellt ingenting och tar resten med min terapeut.

  17. Ellet Says:

    ”Man kan inte älska någon annan förrän man älskar sig själv”. Är det någon som yttrat dessa ord som egentligen har funderat på vad det är dom säger?

    Och ”Det är bara att gilla läget.” Varför måste man gilla läget? Kan jag inte HATA läget men acceptera det ändå på grund av brist på lösningar? Jag måste sannerligen inte gilla läget!

    Det finns så mycket floskler som folk slänger ur sig, som man ofta undrar över om de ens vet vad det betyder.

  18. kvinnopartaj Says:

    ”Jag är en sån person som…” följt av antingen en sjukt modifierad och självförhärligande beskrivning av hur personen ÖNSKAR vara, eller ett fullständigt vidrigt och onödigt beteende som hen faktiskt ganska lätt kunde ta och bara lägga av med – förutsatt att hen besatt alls något som helst intresse för hur hen uppfattas av omvärlden. Vilket en person som svänger sig med denna fras typ ALDRIG gör.

    /C

  19. L Says:

    ”Visa framfötterna” Vad är en framfot och varför ska man visa den? Det är ju inget ord som någon nånsin använder förutom när detta uttryck används.

    ”Skin på näsan” Ja, vem har inte det?

    ”Jag vill jobba med människor!” Jo det är ju fint, men finns det inte NÅGON annan anledning till varför du just valde att läsa till socionom/lärare/psykolog/sjuksköterska/osv eller är folk så obrydda om sitt karriärval att de inte kan komma på någon mer originell orsak än så?

    ”Gilla läget” Av samma anledningar som Ellet.

    ”Shit pommes frites!” Dö! Bara dö!

  20. Mia Says:

    Mammor som säger: ”Du vet inte vad äkta kärlek är förrän du skaffat barn.” (Typ det sjukaste jag hört)
    Eller: ”Klart du vill ha barn egentligen! Du kommer ändra dig när du blir äldre.”
    Jag är för fan 30 bast! Kan folk bara sluta behandla mig som en trotsig 15-åring som är inne i en fas? Slår vad om att jag kommer få höra den här propagandan tills jag kommer i klimakteriet.

    • Janica Says:

      Det hände mig oftare när jag var yngre. Nu är jag 35 och de som inte känner mig så väl antar kanske att jag inte kan få barn. Folk som prackar på andra babylycka är nog livrädda för att få sitt eget val ifrågasatt.

    • Ia Says:

      Åh, jag håller med fullständigt!!

    • Janica Says:

      Glömde: ”men du som skulle bli en sån bra mamma!” Jo, jag vet, förutom att jag inte vill ha barn…

      • Ia Says:

        åh herregud – det där sa mitt ex till mig efter vi hade gjort slut men innan jag flyttat ut..

      • Connie Says:

        Ja, den är populär. ”jag skulle bli världens bästa mamma, men är inte så intresserad av barn” är ett bra, men tydligen ett lite provocerande svar.

    • HannaA Says:

      ”Du förstår när du får egna barn” alt. ”Du kan inte förstå förrän du får egna barn”.

      Nu har jag två och kan inte komma på NÅGOT jag inte kunde förstå innan de föddes som jag förstår nu. Skulle väl vara hur en sammandragning känns i så fall. Ellet hur djävla tradigt det kan vara att läsa samma tiosidorsbok fyrahundra gånger. Men det som avses brukar vara någon form av ”djup” och just ökad förmåga att känna kärlek. Lite samma som yoga eller afrikansk dans.

      Om man nu själv saknar inlevelseförmåga och empati behöver man ju inte förutsätta att andra gör det.

    • Kajsa Says:

      ”man ska aldrig säga aldrig…” blink, blink.

  21. Hanna Says:

    Avskyr när vissa tvunget ska poängtera att de ”inte är riktigt normala” och försöka framställa sig som unika och speciella; liksom lite tokroliga sådär. Uuuuusch!

  22. erika Says:

    ohotad etta: ”vardagslyx”
    god tvåa: ”om du bara slappnar av så kommer det att gå vägen”

    bubblare: ”vi hörs och störs” (sägs av en projektledare hos en av våra leverantörer. på göteborska. skjut mig.)

  23. Janica Says:

    ”Ta det lugnt” till en upprörd person. Har det någonsin fungerat?
    Folk som ber mig att le, och gör en glad min. Hur tänker dom? Att jag ska fejka för deras skull fast jag är ledsen/arg/trött?

    Förtjust är jag i ”dra på trissor” och ”kör så det ryker”.

  24. Johanna Says:

    Folk som skriver ”Njuuuuuuuuuut” och då speciellt till folk som precis fått barn och antagligen är helt förstörda av kolik och vakennätter. Men njuuuuuta, det ska man.

    Sen hatar jag egentligen alltid när folk säger uppenbara saker och delger mig en helt uddlös och klyschig analys. Ungefär hälften av alla människor i varje universitetskurs består av den kategorin av folk.

    Sen håller jag helt med om ”konstprojektet”, lika delar ointressant som vidrigt föraktfullt. Sen att folk hyllar henne på twitter och tycker att hon är ”ball” visar bara vilken rutten hora/madonna-inställning hela samhället verkar drypa av.

  25. SaraKäy Says:

    Livspussel och diskbänksrealism. Vansinnigt vidriga ord.

  26. dennahagga Says:

    ”Puss i ljumsken” – äckliga mentala bilder.

    ”Livet får mening först när man får barn”. Jaså så mitt liv är helt jävla värdelöst nu då eller? Min mamma kanske skulle disagree, men tack som fan.

    Alla äckelord som plötsligt anses gulliga när de beskriver barn: ”Nakenfis” ”Prutten” ”Lillfisen” så sjukt osött

    Alla superlativ som plötsligt är egna ord ”finaste” ”bästaste”etc etc ok det var en öppen dörr, sorry.

    Kan ej skriva mer för jag retar upp mig så oerhört

  27. Tearsandpearls Says:

    Håller fan med er i allt här!

  28. Hanna Says:

    Hatar:
    – ”Gör om, gör rätt!” Gör om betyder för fan ”rätta till” redan om man inte är helt efterbliven.
    -” Möta upp” när man bara menar ”träffa”.
    -”Få feeling” Urk.
    -”Tröttma”, ”tjockma” och så vidare – nej vad fan vi har redan en ändelse ”het”, sluta vara så jävla finurliga.
    -”boosta”…

    …osv är för trött och sjuk för att producera en fullständig lista.

  29. Amanda (Alla har en bok) Says:

    ”Ledsen i ögat.”

    ”Människan är ett flockdjur.”

    ”Varför skaffa barn om man inte vill ta hand om dom?”

    • Janica Says:

      Ja, ja och jaaa! Fy bövelen för alla dessa infantila människor. Slår vad om att de överlappar med typerna som tycker att Astrid Lindgren borde ha vunnit Nobelpriset – varje jävla år.

  30. Clementine Says:

    Alla kan ju kolla in UC’s läsares konstprojektidéer. Jag har skrattat teet upp i näsan typ 10 ggr nu, och Mags vill betala mig för att trolla. Tänkte hundbajs och foton på menstrosor och djurkukar. Tror ni den skulle få stå kvar, okommenterad?

    • Janica Says:

      Jösses. Tog en titt och fick en oförklarlig lust att börja pynta björkstammar med pärlplattor och gamla cykelpumpar. Hundbajset har hård konkurrens, helt klart. Kanske om du dekorerar med glaspärlor och målar tre dimensionella mönster på djurkukarna? Med lite muminfeeling?

  31. One of us is gonna die young « HatchetFace Says:

    […] Sen kan jag väl även uttala mig om Hannah Widerstedt-projektet. Jag förstod från början att det inte var “sanning” i alla fall, jag såg en video där hon pratade om att hon har slutat dejta svenska killar för att de ger för få presenter. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Ok, tanken är väl inte att konst alltid ska ifrågasätta men av det jag förstår här är det ett lite felriktad frågeställning som hon haft. Ja ja, känns som att kvinnopartaj-Betty säger det bättre, läs! […]

  32. Lida Sicovit Says:

    ”När en dörr stängs öppnas en annan” Jag menar, hallå. Är det inte jävligt mycket enklare att säga ”korsdrag”, vilket det ju handlar om väl? Och vad har korsdrag med saken att göra?

Lämna en kommentar